Zbytočný škandál? Násilné vyvedenie pasažiera spôsobil výrazný prepad akcií aerolinky United

, ČTK;businessinsider Foto: TASR/AP

Akcie najväčšej americkej leteckej spoločnosti United Continental výrazne klesli v reakcii na rýchlo sa šíriaci videozáznam násilného vyvedenia pasažiera z preplneného lietadla dcérskej firmy United Airlines.

Ešte v pondelok vyvolal pohoršenie záznam, na ktorom privolaná letisková polícia vyvádza z lietadla muža, ktorého firma predtým kvôli preplnenosti letu vylúčila po náhodnom počítačovom výbere.

V pondelok ešte akcie firmy na správu o incidente nijako nereagovali a mierne stúpli. Správa o prípade a najmä záznam incidentu sa ale rýchlo rozšírili internetom po celom svete. Kurz United Continental strácal v utorok asi trištvrte hodiny po otvorení newyorskej burzy 3,9 percenta a trhová hodnota spoločnosti tým klesla o zhruba 800 miliónov dolárov.

K poklesu cien akcií podľa agentúry Reuters prispelo tiež to, že firma zvýšila odhad svojich prepravných kapacít za prvý štvrťrok. Zvýšenie kapacít vedie k poklesu príjmov na jedno sedadlo, čo je pre aerolinky kľúčový ukazovateľ rentability.

United vo vyhlásení k incidentu uviedla, že jej zamestnanci postupovali podľa pravidiel, a šéf spoločnosti Oscar Munoz sa za incident ospravedlnil.

Letecké spoločnosti bežne predávajú viac leteniek, než je kapacita lietadiel, a ak na let nastúpi viac cestujúcich, riešia to podľa pravidiel tak, že ponúknu dobrovoľnú zmenu leteniek za odmenu. Ak dobrovoľníka nenájdu, musí sa uchýliť k nútenej zmene rezervácií za patričné ​​odškodné.

Je jasné , že jasné, či vyššia odmena pre dobrovoľníka by problém násilia určite vyriešila. United neuvádza žiaden limit, koľko môže ponúknuť dobrovoľníkom, aby sa vzdali svojho miesta na palube. "UA požiada cestujúcich, ktorí sú ochotní sa vzdať svojho potvrdeného zarezervovaného miesta výmenou za náhradu vo výške určenej UA."

Americké ministerstvo dopravy obmedzuje letecké spoločnosti ohľadom možnej kompenzácie cestujúcich na maximálnu výšku 1350 dolárov. Letecký analytik Henry Harteveldt na otázku, prečo sa letecká spoločnosť nepokúsila ponúknuť väčšiu motiváciu, namiesto eskalácie povedal. "Neexistuje žiadny limit koľko môže letecká spoločnosť zaplatiť," povedal Harteveldt pre businessinsider. "Je to všeobecne lacnejšie  ak letecká spoločnosť aktívne požiada ľudí, aby sa vzdali svojich miest, pretože kompenzácia je v takomto prípade zvyčajne nižšia." Harteveldt dodal, že bolo v najlepšom záujme leteckej spoločnosti ponúknuť väčšiu motiváciu, pretože v takomto prípade nemusí zverejňovať, že sa cestujúci dobrovoľne vzdal svojho miesta, inak má povinnosť každé odmietnuté miesto hlásiť ministerstvu dopravy. "Nespomínam si, kedy naposledy som videl alebo počul o tom, že by zákazníka museli fyzicky odstrániť z dôvodu nedobrovoľného odmietnutia nástupu," povedal Harteveldt. "Vyloženie platiaceho zákazníka je raritou."

Nedobrovoľné vyvádzania pasažierov z lietadiel je v USA prakticky každodennou rutinou. United vlani vylúčila z prepravy kvôli preplnenosti 3765 osôb z celkového počtu vyše 86 miliónov cestujúcich, a pohybuje sa tak okolo amerického priemeru.

Muž, ktorého ochranka násilne vyviedla z preplneného lietadla spoločnosti United Airlines, sa so zraneniami lieči v nemocnici v Chicagu. Podľa agentúry AP to uviedol jeho právnik. Na chicagskom letisku O'Hare International Airport sa zišli zástupcovia miestnej ázijskej komunity, ktorí protestovali proti násilnému vyvlečenia muža z lietadla. Muž, ktorého letiskové ochranka z lietadla vyviedla, je 69-ročný lekár David Dao z Kentucky. Jeho rodina vo vyhlásení uviedla, že "si veľmi cení príval modlitieb, záujmu i podpory, ktorých sa jej dostalo", do Daovho prepustenia z nemocnice už sa ale k incidentu vyjadrovať nebude.

Zástupcovia spoločnosti United Airlines oznámili, že sa už s mužom pokúsili spojiť, aby mohli situáciu spoločne vyriešiť. Výkonný riaditeľ spoločnosti Oscar Munoz sa v utorok za incident ospravedlnil. "Som stále znepokojený tým, čo sa stalo. Hlboko sa ospravedlňujem zákazníkovi, ktorý bol násilne vyvedený, a všetkým zákazníkom na palube. S nikým by sa nemalo takto zaobchádzať," uviedol Munoz v oficiálnom vyhlásení. Dodal, že sa spoločnosť postará o to, aby sa podobná situácia už nikdy neopakovala. Ospravedlnenie prišlo po tom, čo sa do médií dostal interný e-mail, v ktorom uviedol, že zamestnanci konali podľa zavedených postupov a že sa pasažier správal "rušivo a agresívne".

Voči leteckej spoločnosti sa dvihla vlna hnevu jej stálych zákazníkov, ktorí sľubujú, že ju budú bojkotovať. Sociálne siete zaplnili satirické komentáre užívateľov, ktorí aerolinke vymýšľajú nové reklamná slogany alebo navrhujú, aby na palube vzniklo miesto pre klub bitkárov. Niektorí zákazníci aeroliniek zverejnili fotky svojich prestrihnutých vernostných kariet s tým, že s firmou prestanú lietať.

Kauza naďalej rezonuje aj v Číne, kde má Dao zrejme svojich predkov a podľa jedného z pasažierov pri incidente zakričal: "vybrali ma, pretože som Číňan!". K bojkotom aerolinky vyzývajú aj obyvatelia tejto ázijskej krajiny, podľa ktorých išlo o diskrimináciu. United sú pritom najväčšiu americkou  aerolinkou, ktorá v Číne pôsobí, a podľa CNBC obsluhuje dvadsať percent všetkých letov medzi oboma krajinami, čo je takmer sto letov týždenne.

Hovorca spoločnosti Megan McCarthyová podľa agentúry AP ponúkla pasažierom búrlivého letu kompenzáciu v hodnote ceny, ktorú za letenku zaplatili. Vybrať si môžu medzi hotovosťou, cestovnými kreditmi či takzvanými míľami, ktoré môžu vymeniť za letenku alebo služby.

Súvisiace články

Aktuálne správy