Americkému maloobchodnému trhu s pivom už nekraľuje domáca značka. Trhovým lídrom sa totiž stalo mexické pivo Modelo Especial a o dlhoročné prvenstvo obralo americkú značku Bud Light. Dôvod však nehľadajte v chuti, ale v nevydarenej marketingovej kampani, ktorej sa zúčastnila transgender modelka Dylan Mulvaney. Jej výsledkom bol totiž výrazný prepad predaja nielen piva Bud Light, ale aj ďalších značiek materskej spoločnosti Anheuser-Busch.
Pivo značky Bud Light bolo v prvom štvrťroku 2023 jednoznačným lídrom maloobchodného predaja v Spojených štátoch. Počas prvých troch mesiacov si držalo viac ako 10 percentný trhový podiel. Po spustení mediálnej kampane však predaje v nasledujúcich mesiacoch utrpeli výraznú stratu, uvádza portál wsj.com. Najväčší pokles zaznamenalo pivo Bud Light v apríli, keď sa sa jeho podiel prepadol na 8,7 percenta. V máji pokles pokračoval s podielom 7,6 percenta a podľa najnovších údajov k 3. júnu má značka 7,3 percentný podiel. Populárny ležiak tak už 2 mesiace nekraľuje americkému maloobchodu.
Pokles záujmu využilo pivo mexického pôvodu s názvom Modelo Especial. To je obľúbené najmä u hispánskeho etnika, no popularitu si postupne získava vo všetkých častiach Spojených štátov. Zatiaľ čo v januári predstavoval podiel tohto piva asi 7,5 percenta, v druhom kvartáli sa postupne zväčšoval až na aktuálnych 8,4 percenta. A to najmä vďaka prepadu svojho hlavného konkurenta.
Nevydarená marketingová kampaň
Za výrazným poklesom predaja Bud Light stojí nevydarená marketingová kampaň. Tá v apríli tohto roku zverejnila súťaž, vďaka ktorej mohli zákazníci vyhrať 15 000 dolárov. Peniaze mohol vyhrať každý, kto nahral video na sociálne siete, v ktorom drží čo najviac plechoviek piva Bud Light. Všetko však zmenilo video, ktoré malo za úlohu súťaž ešte viac spropagovať.
- Kvóty na pohlavia v riadiacich funkciách majú byť u nás realitou: Dve známe firmy zrejme čakajú veľké rošády!
- Vláda sa chce dostať k peniazom bežných ľudí: Musí to byť výhodné pre štát aj obyvateľov, tvrdí minister Kamenický!
- Dobré správy pre majiteľov elektromobilov: Google prichádza s užitočnými novinkami!
Prvého apríla zverejnila sponzorované video transgender influencerka Dylan Mulvaney na sociálnej sieti Instagram. Zákazníkov v ňom nabádala na zúčastnenie sa v súťaži. Spoločnosť jej taktiež vyrobila plechovku s jej podobizňou a textom: „Na zdravie k 365 dňom bytia ženou“. A práve personalizovaná plechovka sa stala terčom obrovskej kritiky.
Odporcovia hnutia LGBTI sa videa hneď chytili a rozpútali mediálnu kampaň proti pivu Bud Light a materskej spoločnosti Anheuser-Busch, v ktorej vyzývajú na bojkot jej produktov. Na internete sa taktiež objavili rôzne bizarné videá, v ktorých ľudia ničia produkty spoločnosti Anheuser-Busch. Mediálne známa postava John Cardillo dokonca rozstrieľal niekoľko prepraviek piva Bud Light samopalom. No keďže spoločnosť sa zaoberá aj inými segmentami, na internete sa objavilo aj video ničenia nového kávovaru a mnoho ďalších.
Svojím postojom prekvapila aj samotná spoločnosť Anheuser-Busch, ktorá na kontroverziu reagovala veľmi vyhýbavo. V príspevku sa na sociálnej sieti Twitter vyjadrila, že jej úmyslom nikdy nebolo polarizovať spoločnosť pretože je v biznise, v ktorom sa pomocou piva snaží ľudí spájať. V apríli sa taktiež objavila správa, že po kritickej odozve sa spoločnosť rozhodla poslať zamestnancov zodpovedných za kampaň na nútenú dovolenku.
Miliónové škody
Výrobca piva sa v dôsledku zníženého predaja zaviazal vykúpiť všetky nepredané zásoby distribútorov, ktorým exspiroval dátum spotreby. Po bojkote produktov, spoločnosť taktiež zvýšila náklady na reklamu. V nových reklamách sa zameriava na oblasť amerického futbalu či typickej americkej country hudby. Faktom však je, že firma si to odniesla aj výrazným prepadom hodnoty akcií. Ich hodnota v porovnaní s tohtoročným vrcholom necelých 67 dolárov padla o takmer 18 percent na aktuálnych zhruba 56 dolárov.
Podobných prípadov a situácií, v akej sa ocitla spoločnosť Anheuser-Busch, pritom v posledných rokoch pribúda. Firmy si tak musia dávať čoraz väčší pozor, aby vo svojich marketingových kampaniach "nešliapli vedľa", keďže tieto prešľapy, často s dobrým úmyslom a nepochopené, ich stoja aj stovky miliónov dolárov. A netýka sa to iba citlivých kultúrnych otázok, v ktorých sa marketingovým oddeleniam koncernov kľučkuje čoraz komplikovanejšie.
Kampani, ktorá rozdelila spoločnosť na dva tábory, sa napríklad v minulosti nevyhla ani taká značka, akou je odevná firma Nike. Do predaja totiž uviedla obuv, na ktorej bola zobrazená americká vlajka s 13 hviezdičkami namiesto 50. Tento krok sa nestretol s pochopením verejnosti a na internete sa objavovali videá, na ktorých ľudia pálili nové produkty spoločnosti. Kontroverziám sa nevyhla ani spoločnosť Gillette, ktorej kampaň mala nabádať na prehnanú mužnosť.