Ako prísť o dlhoročnú dominanciu na trhu za pár týždňov? Americký pivovar uviazol v kampani s transgender influencerkou

Americkému maloobchodnému trhu s pivom už nekraľuje domáca značka. Trhovým lídrom sa totiž stalo mexické pivo Modelo Especial a o dlhoročné prvenstvo obralo americkú značku Bud Light. Dôvod však nehľadajte v chuti, ale v nevydarenej marketingovej kampani, ktorej sa zúčastnila transgender modelka Dylan Mulvaney. Jej výsledkom bol totiž výrazný prepad predaja nielen piva Bud Light, ale aj ďalších značiek materskej spoločnosti Anheuser-Busch.

Pivo značky Bud Light bolo v prvom štvrťroku 2023 jednoznačným lídrom maloobchodného predaja v Spojených štátoch. Počas prvých troch mesiacov si držalo viac ako 10 percentný trhový podiel. Po spustení mediálnej kampane však predaje v nasledujúcich mesiacoch utrpeli výraznú stratu, uvádza portál wsj.com. Najväčší pokles zaznamenalo pivo Bud Light v apríli, keď sa sa jeho podiel prepadol na 8,7 percenta. V máji pokles pokračoval s podielom 7,6 percenta a podľa najnovších údajov k 3. júnu má značka 7,3 percentný podiel. Populárny ležiak tak už 2 mesiace nekraľuje americkému maloobchodu.

Pokles záujmu využilo pivo mexického pôvodu s názvom Modelo Especial. To je obľúbené najmä u hispánskeho etnika, no popularitu si postupne získava vo všetkých častiach Spojených štátov. Zatiaľ čo v januári predstavoval podiel tohto piva asi 7,5 percenta, v druhom kvartáli sa postupne zväčšoval až na aktuálnych 8,4 percenta. A to najmä vďaka prepadu svojho hlavného konkurenta.

Nevydarená marketingová kampaň

Za výrazným poklesom predaja Bud Light stojí nevydarená marketingová kampaň. Tá v apríli tohto roku zverejnila súťaž, vďaka ktorej mohli zákazníci vyhrať 15 000 dolárov. Peniaze mohol vyhrať každý, kto nahral video na sociálne siete, v ktorom drží čo najviac plechoviek piva Bud Light. Všetko však zmenilo video, ktoré malo za úlohu súťaž ešte viac spropagovať.

Prvého apríla zverejnila sponzorované video transgender influencerka Dylan Mulvaney na sociálnej sieti Instagram. Zákazníkov v ňom nabádala na zúčastnenie sa v súťaži. Spoločnosť jej taktiež vyrobila plechovku s jej podobizňou a textom: „Na zdravie k 365 dňom bytia ženou“. A práve personalizovaná plechovka sa stala terčom obrovskej kritiky.

Transgender influencerka Dylan Mulvaney. Foto: SITA/AP

Odporcovia hnutia LGBTI sa videa hneď chytili a rozpútali mediálnu kampaň proti pivu Bud Light a materskej spoločnosti Anheuser-Busch, v ktorej vyzývajú na bojkot jej produktov. Na internete sa taktiež objavili rôzne bizarné videá, v ktorých ľudia ničia produkty spoločnosti Anheuser-Busch. Mediálne známa postava John Cardillo dokonca rozstrieľal niekoľko prepraviek piva Bud Light samopalom. No keďže spoločnosť sa zaoberá aj inými segmentami, na internete sa objavilo aj video ničenia nového kávovaru a mnoho ďalších.

Svojím postojom prekvapila aj samotná spoločnosť Anheuser-Busch, ktorá na kontroverziu reagovala veľmi vyhýbavo. V príspevku sa na sociálnej sieti Twitter vyjadrila, že jej úmyslom nikdy nebolo polarizovať spoločnosť pretože je v biznise, v ktorom sa pomocou piva snaží ľudí spájať. V apríli sa taktiež objavila správa, že po kritickej odozve sa spoločnosť rozhodla poslať zamestnancov zodpovedných za kampaň na nútenú dovolenku.

Miliónové škody

Výrobca piva sa v dôsledku zníženého predaja zaviazal vykúpiť všetky nepredané zásoby distribútorov, ktorým exspiroval dátum spotreby. Po bojkote produktov, spoločnosť taktiež zvýšila náklady na reklamu. V nových reklamách sa zameriava na oblasť amerického futbalu či typickej americkej country hudby. Faktom však je, že firma si to odniesla aj výrazným prepadom hodnoty akcií. Ich hodnota v porovnaní s tohtoročným vrcholom necelých 67 dolárov padla o takmer 18 percent na aktuálnych zhruba 56 dolárov.

Podobných prípadov a situácií, v akej sa ocitla spoločnosť Anheuser-Busch, pritom v posledných rokoch pribúda. Firmy si tak musia dávať čoraz väčší pozor, aby vo svojich marketingových kampaniach "nešliapli vedľa", keďže tieto prešľapy, často s dobrým úmyslom a nepochopené, ich stoja aj stovky miliónov dolárov. A netýka sa to iba citlivých kultúrnych otázok, v ktorých sa marketingovým oddeleniam koncernov kľučkuje čoraz komplikovanejšie.

Kampani, ktorá rozdelila spoločnosť na dva tábory, sa napríklad v minulosti nevyhla ani taká značka, akou je odevná firma Nike. Do predaja totiž uviedla obuv, na ktorej bola zobrazená americká vlajka s 13 hviezdičkami namiesto 50. Tento krok sa nestretol s pochopením verejnosti a na internete sa objavovali videá, na ktorých ľudia pálili nové produkty spoločnosti. Kontroverziám sa nevyhla ani spoločnosť Gillette, ktorej kampaň mala nabádať na prehnanú mužnosť.

Viac o téme: Anheuser-Busch InBev , Bud Light , Instagram , kampaň , maloobchod , marketing , Nike , pivo , Spojené štáty americké USA , Twitter

Súvisiace články

Aktuálne správy