Odpor voči navrhovanej norme Euro 7: Pridáva sa aj Nemecko, povedal Kupka

Ku skupine krajín nesúhlasiacich s navrhnutým znením emisnej normy Euro 7 sa počas dnešného ministerského zasadnutia v Luxemburgu pridalo Nemecko. Novinárom to po rokovaní s únijnými kolegami povedal český minister dopravy Martin Kupka. Členské štáty podľa neho zrejme budú v ďalších prípravách konečnej verzie normy vychádzať z podnetov, ktoré dnes predložilo Česko a sedem ďalších krajín.

Česko spolu s Francúzskom, Talianskom, Slovenskom, Poľskom, Maďarskom, Rumunskom a Bulharskom požaduje okrem iného odklad platnosti nových emisných požiadaviek a ich „realistické znenie“. Argumentujú tým, že norma navrhnutá vlani v novembri Európskou komisiou obmedzí možnosti automobiliek investovať do prechodu na elektromobilitu.

Komisia navrhla zaviesť normu pre osobné autá a dodávky od roku 2025, pre nákladné vozidlá potom od roku 2027. Spomínané štáty chcú, aby platila až najskôr tri roky po svojom definitívnom schválení, ktoré môže byť otázkou niekoľkých rokov.

Pridalo sa aj Nemecko

Podľa Kupku sa dnes medzi štáty nesúhlasiace s verziou komisie pridalo aj Nemecko, hoci sa nepostavilo priamo za návrh osmičky krajín. Tá má sama osebe dostatočný počet hlasov, aby mohla pri rokovaní členských štátov zablokovať návrh, ktorý sa jej nebude páčiť.

„Dali jasne najavo, že nemôžu prijať tú predloženú verziu,“ povedal po rokovaní na adresu Nemecka český minister. Kupka už o nesúhlasnom postoji nemeckej vlády hovoril v marci po stretnutí so svojím nemeckým náprotivkom Volkerom Wissingom.

Podnety prezentované Českom a ďalšími krajinami sa podľa Kupku zrejme dostanú do kompromisného návrhu, ktorý má v druhej polovici roka prichystať nadchádzajúce španielske predsedníctvo bloku. „Mám dobré signály, že bude vychádzať práve z toho dokumentu, ktorý sme pripravili,“ povedal dnes Kupka.

Automobilky sa emisnej norme bránia

Európske automobilky sa navrhovanej emisnej norme bránia, je podľa nich príliš nákladná, uponáhľaná a zbytočná. Boli by s ňou podľa nich spojené veľké výdavky a tieto vynaložené peniaze by mohli chýbať pri chystanom prechode na výrobu elektromobilov. EK tvrdí, že prísne pravidlá sú potrebné na zníženie škodlivých emisií a tiež aby sa neopakoval škandál okolo falšovania testov emisií, ktorému čelila automobilka Volkswagen.

Viac o téme: automobilka , Česko Česká republika ČR , Euro 7 , Európska komisia EK , Nemecko

Súvisiace články

Aktuálne správy