Európska únia má odteraz lepšiu ochranu cestujúcich v železničnej doprave

Európska komisia (EK) v stredu pripomenula, že začali platiť nové pravidlá EÚ na ochranu cestujúcich v železničnej doprave. Od 6. júna sú cestujúci lepšie chránení v prípade narušenia ich cestovania.

Povinnosť železničných spoločností zdieľať dopravné a cestovné údaje v reálnom čase otvára cestu pre konkurencieschopnejšie ponuky lístkov.

Eurokomisárka pre mobilitu a dopravu Adina Valeanová v správe pre médiá spresnila, že nový súbor práv je kľúčovým krokom na ceste k lepšiemu spájaniu ľudí v celej Európe.

„Potrebujeme silné a moderné práva cestujúcich v železničnej doprave, aby sme prilákali viac ľudí do vlakov a prispeli ku klimatickým cieľom. Nové pravidlá zlepšia ochranu cestujúcich v železničnej doprave, ktorí čelia meškaniam, zrušeniam spojov a zmeškaným prípojom a reagujú aj na potreby osôb so zdravotným postihnutím alebo zníženou pohyblivosťou,“ uviedla komisárka.

Cestujúci budú mať právo na preplatenie dodatočných nákladov na cestovné pri náhradnej ceste

V prípade, že cestujúcim nebolo ponúknuté riešenie, ako môže cesta pokračovať do 100 minút od prerušenia, budú mať právo na náhradné cestovanie vlakom alebo autobusom a dopravca im musí preplatiť „primerané“ náklady na dodatočný lístok.

Železničné spoločnosti so štatútom „jediného podniku“ musia ponúkať priame cestovné lístky, čo znamená, že cestujúci majú viac práv, ak zmeškajú prípoj, vrátane práva na preplatenie cestovného lístka alebo náhradu škody na ubytovanie, keď cesta nemôže pokračovať v ten istý deň, a na občerstvenie.

Manažéri infraštruktúry a železničné podniky musia poskytovať informácie o dynamickej doprave a cestovaní v reálnom čase nielen železničným podnikom, ale aj predajcom cestovných lístkov a cestovným kanceláriám.

Budú môcť ponúkať balíčky cestovných lístkov

Zlepšenie prístupu k rezervačným systémom železničných podnikov umožní predajcom pripravovať inovatívnejšie ponuky, ako sú balíčky cestovných lístkov pre rôznych dopravcov a kombináciu spojení, ktoré doteraz neponúkali.

Podľa nových ustanovení železnice musia byť praktickejšie pre osoby so zdravotným postihnutím alebo so zníženou pohyblivosťou. Železničný podnik, predajca prepravných dokladov alebo cestovná kancelária nesmú vyžadovať, aby takúto osobu sprevádzala iná osoba, pokiaľ to nie je nevyhnutné. Sprevádzajúca osoba má právo cestovať bezplatne a sedieť v blízkosti osoby, ktorej pomáha.

Obdobie predbežného oznámenia žiadostí o pomoc sa skrátilo na 24 hodín (36 hodín platí v prípade autobusovej a autokarovej dopravy a 48 hodín v odvetví leteckej a vodnej dopravy).

Štátne orgány by mali viac spolupracovať pri reklamáciách

Nový rámec posilňuje mechanizmy vybavovania sťažností a posilňuje povinnosť vnútroštátnych orgánov spolupracovať v tomto smere.

Aby sa vytvorili rovnaké podmienky pre všetky ostatné druhy dopravy, nariadenie EÚ objasňuje, že železničné podniky nemusia platiť kompenzáciu za meškanie alebo zrušenie spôsobené „vyššou mocou“, okolnosťami, ktoré nesúvisia s prevádzkou železnice (extrémne počasie, pandémie, teroristické útoky). Štrajk zamestnancov železničného dopravcu sa nepovažuje za mimoriadnu okolnosť.

Nový súbor pravidiel tiež zabezpečuje vyhradené miesta pre bicykle, čím sa stáva povinným pre všetky nové vlaky objednané po 7. júni 2025, ako aj pre vlaky, ktoré od tohto dátumu prechádzajú modernizáciou.

Viac o téme: cestujúci , Európska komisia EK , Európska únia EÚ , ochrana spotrebiteľa , železnice

Súvisiace články

Aktuálne správy