Rusi plátajú dieru na automobilovom trhu dovozom ojazdených áut. Dominujú tie z Japonska.

, TASR Foto: pixabay.com/John Seo

Dovoz ojazdených áut do Ruska zažíva rozmach, pričom vozidlá z Japonska predstavujú viac ako tri štvrtiny tohto importu.

Dovoz ojazdených áut do Ruska zažíva rozmach, pričom vozidlá z Japonska predstavujú viac ako tri štvrtiny tohto importu. Dôvodom je pokles domácej produkcie, keďže západné automobilky trh opustili po invázii ruskej armády na Ukrajinu. A zároveň bezprecedentné sankcie proti Moskve sťažili ruským výrobcom prístup ku komponentom. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

Predaj nových áut vyrobených v Rusku sa prepadol, odkedy Moskva koncom februára vyslala na Ukrajinu desaťtisíce vojakov. Rubeľ síce na začiatku invázie strmo klesol, ale časom sa zastavil a jeho kurz vzrástol.

Rastú aj ceny ojazdených vozidiel

Silnejší rubeľ tak spolu s nedostatkom domácej produkcie zvýšil dopyt po ojazdených autách z Ázie. Ale zároveň logistické problémy sú čiastočne zodpovedné za to, že ceny ojazdených vozidiel boli v septembri asi o 10 % vyššie ako na začiatku roka, uviedla ruská centrálna banka koncom minulého mesiaca.

Dovoz áut v minulosti predstavoval približne pätinu ruského trhu z hľadiska objemu a polovicu z hľadiska tržieb. Podľa údajov ruskej analytickej agentúry Autostat v auguste však bol dovoz nových áut výrazne pod februárovými úrovňami, zatiaľ čo dovoz ojazdených áut sa viac ako zdvojnásobil na 23 117 z 11 055 kusov.

Pokiaľ ide o import nových vozidiel, takmer 70 % z 10 257 nových áut dovezených v auguste pochádzalo z Číny. Bilaterálny obchod medzi Ruskom a Čínou tento rok výrazne vzrástol. Prevažná väčšina, presnejšie 76 %, ojazdených áut bola dovezená z Japonska. Dovoz z Bieloruska bol na druhom mieste s podielom 5,3 %.

Japonská automobilka Nissan minulý mesiac zaknihovala stratu 687 miliónov USD (695,91 milióna eur), keď odovzdala svoj podnik v Rusku štátnemu subjektu za jedno euro. Jej konkurent, Toyota, ukončil výrobu vozidiel v Rusku.

Nespadajú pod sankcie

Japonsko pritom uvalilo sankcie na vývoz drahších áut do Ruska, ale ojazdené autá dovážané jednotlivcami nespadajú do pôsobnosti sankcií. Moskva podporuje tzv. šedý import, aby pokračovali dodávky tovarov.

Colný úrad v ruskom prístave Vladivostok na tzv. Ďalekom východe uviedol, že jednotliví kupujúci doviezli od januára do augusta cez tento prístav viac ako 100 000 áut, čo predstavuje medziročný nárast o takmer 50 %. Aj zloženie kupujúcich sa mení, pričom jednotlivci zvýšili svoj podiel na dovoze áut na 23 % v auguste z 2 % vo februári, uviedol Autostat.

Po začatí konfliktu na Ukrajine revidovala Asociácia európskych podnikov (AEB), ktorá zastupuje firmy pôsobiace v Rusku, svoju prognózu predaja nových áut na tomto trhu v roku 2022. Najnovšie tak očakáva jeho pokles približne o 50 % namiesto pôvodne odhadovaného rastu o 3,3 %. Od januára do konca septembra klesol predaj nových áut v Rusku takmer o 60 % na 506 661 kusov.

Súvisiace články

Aktuálne správy