EIB poskytne Slovensku na diaľničnú výstavbu ďalší úver 350 miliónov eur

Bratislava 6. novembra (TASR) – Slovenská republika bude v najbližších rokoch čerpať od Európskej investičnej banky (EIB) úver v objeme 350 miliónov eur, teda asi 14,5 miliardy Sk, na výstavbu diaľnice D1 Svinia-Prešov a dvojprúdovej rýchlostnej cesty R1 Rudno nad Hronom-Žarnovica.

Dohodu o financovaní spomenutých diel dnes podpísali viceprezident EIB Wolfgang Roth a štátny tajomník Ministerstva financií (MF) SR Vladimír Tvaroška. Úver bude môcť SR čerpať maximálne v 10 tranžiach, prvá tranža bude v rozsahu 68 miliónov eur, čo predstavuje 2,8 miliardy Sk.

„Vďaka úveru dôjde k odstráneniu úzkych miest na hlavných slovenských dopravných koridoroch, navyše, moderná infraštruktúra zvýši rastový potenciál ekonomiky,“ povedal W. Roth.

Celkové náklady na oba projekty s dĺžkou 8 kilometra (km) respektíve 5,5 km sú 705 miliónov eur. Kým štátny rozpočet pokryje 195 miliónov eur, predvstupový fond Európskej únie ISPA by mal priniesť ostávajúcich 160 miliónov eur.

Úver poskytuje EIB za štandardných podmienok, úroková sadzba sa začne uplatňovať až od momentu čerpania, a to len na príslušnú čiastku čerpanú z úveru. Sadzba môže byť fixná alebo variabilná. Variabilnú sadzbu určuje EIB štvrťročne a oznámi ju klientovi, sadzba zahŕňa i maržu na krytie administratívnych nákladov banky. Fixná úroková sadzba pre euro k 17. júnu tohto roka bola pre úver od EIB na 15 rokov 4,11 %. Odklad splácania istiny je počas realizácie stavby.

Štátny tajomník MF V. Tvaroška očakáva v budúcnosti zintenzívnenie spolupráce medzi EIB a SR. V roku 2004 poskytne EIB Slovensku pôžičky na ďalších 5 projektov, tri z nich sa týkajú cestnej infraštruktúry a pribudol aj železničný projekt.

V súčasnosti participuje banka na Slovensku napríklad na financovaní diaľnice D1 Viedenská cesta-Prístavný most v Bratislave, pomáha VÚB pri rozvoji komunálnej infraštruktúry. Vlani poskytla Slovensku pôžičky približne za 80 miliónov eur. Najviac peňazí z toho putovalo do dopravy 47 %. Do vodného hospodárstva išlo 26 %, energetiky 5 %, zdravotníctva a vzdelávania 5 % a telekomunikácií 1,5

Na rozvoj infraštruktúry a životného prostredia dostane SR v najbližších troch rokoch cez Kohézny fond a štrukturálne fondy EÚ 800 miliónov eur. W. Roth v tejto súvislosti vyslovil pochybnosti o schopnosti SR využiť všetky schválené prostriedky. „Vláda SR by si mala uvedomiť, že bude nesmierne kritizovaná za to, ak nedokáže využiť všetky prostriedky z Kohézneho a štrukturálnych fondov,“ konštatoval W. Roth.

V. Tvaroška vyjadril presvedčenie, že štát bude mať v budúcom roku dostatok prostriedkov na spolufinancovanie – na tento účel by mal použiť 7,2 miliardy Sk.

Slovenská správa ciest (SSC) ako investor infraštruktúrnej výstavby plánuje začať výstavbu spomenutých úsekov v 1. kvartáli budúceho roka. Predchádzať jej bude výberové konanie na dodávateľa stavebných prác. Projektová dokumentácia je v súčasnosti už hotová, výstavbu však podľa SSC brzdí nový stavebný zákon – SSC totiž ešte nenašla súdneho znalca, ktorý by vedel oceniť dotknuté pozemky. Majetkovoprávne vysporiadanie je pritom podmienkou udelenia stavebného povolenia.

Súvisiace články

Aktuálne správy