Po prudkom raste prichádza vytriezvenie: Trh s mobilnými hrami čaká historický prvý prepad

Trh s mobilnými hrami má tento rok klesnúť po prvý raz od začiatku éry smartfónov. Kedysi rýchlo sa rozvíjajúci sektor bol totiž zasiahnutý rastúcimi nákladmi na reklamu, poklesom spotrebiteľských výdavkov a odznievajúcou vlnou masívneho záujmu a  zapojenia hráčov z obdobia pandémie. Pokles je tiež ťahaný oslabením najväčších svetových herných trhov v USA, Číne a Japonsku.

Mobilné hry existujú už od konca 90-tych rokov, kedy boli spojené s telefónmi Nokia. Ale až príchod Apple Store v roku 2008 odštartoval viac ako desaťročie mimoriadneho rastu a premenil ich na trh v hodnote 100 miliárd dolárov, ktorý teraz predstavuje polovicu celkových príjmov herného priemyslu.

Mobilný priemysel klesne o viac ako 6%

Podľa odhadov spoločnosti Newzoo sa očakáva, že tržby tohto lukratívneho trhu tento rok klesnú o 6,4 % na 92,2 miliardy dolárov. Ide o prudký obrat oproti 7,3-percentnému rastu, ktorý zaznamenali mobilné hry v minulom roku, a 25,6-percentnému nárastu v roku 2020, keď pandémia a súvisiace lockdowny spôsobili zvýšenie záujmu o virtuálnu zábavu.

Niektoré z najlepších svetových mobilných hier zaznamenali podľa analytikov z odvetvia pokles príjmov z nákupov životov, virtuálnych odevov či herných platobných mien až o 15 % až 20 %.

Herný pokles zasiahol aj širšiu digitálnu ekonomiku. Hranie hier sa stalo jedným z najväčších zdrojov príjmov digitálnych reklamných platforiem a obchodov s mobilnými aplikáciami. Spoločnosti Meta Platforms, Apple a Google poukázali na spomalenie hrania ako na brzdu ich posledných štvrťročných výsledkov.

Niektoré z mobilných herných spoločností, ktoré počas pandémie najviac profitovali, boli tento rok nútené urobiť radikálne zmeny, aby sa prispôsobili makroekonomickým podmienkam. Nárast nákladov na reklamu spôsobil, že získavanie nových hráčov je drahšie a spúšťanie nových hier je omnoho ťažšie. Spomalilo sa aj tempo inovácií.

Problémy súvisia aj s politikou Apple

Niektoré spoločnosti z herného odvetvia poukazujú aj na problémy, ktoré im spôsobili obmedzenia spoločnosti Apple týkajúce sa cielenej reklamy. Minulý rok aktualizácia softvéru pre iPhony od vývojárov požadovala, aby získavali súhlas používateľov so sledovaním, no väčšina spotrebiteľov to odmietla. 

Trh s mobilnými hrami zažíval boom najmä počas pandémie koronavírusu. Foto: pixabay.com/SAIYED IRFAN A

Táto zmena vymazala miliardy dolárov z príjmov z reklamy na Facebooku, Twitteri, Snape a YouTube a herný priemysel stále zápasí s následkami. Mnoho vývojárov, ktorým sa darilo zacieliť na hráčov na základe ich správania, aby utrácali vo svojich hrách viac peňazí, to už následne nedokázalo.

Čo sa týka budúceho roka, mnoho predstaviteľov odvetvia neočakáva skoré oživenie trhu s mobilnými hrami. Sú však optimistickí z dlhodobého hľadiska, keďže existuje veľa priestoru, kde ešte sektor smartfónov nie je nasýtený.

Viac o téme: Apple , Google , herný priemysel , Meta Platforms , mobilné zariadenia , smartfóny

Súvisiace články

Aktuálne správy