Viete čo je e:Ny1 či bZ4X? Automobilky si pri názvoch modelov elektromobilov poriadne ulietavajú

Pomenovať nové vozidlo je mimoriadna udalosť, pretože to môže byť značka v hodnote miliárd dolárov, ktorá môže byť na trhu aj desiatky rokov. Z takmer 300 modelov áut v Spojených štátoch ich má zhruba štvrtina názov, ktorý sa používa viac ako 20 rokov, aj keď sa základné vozidlo za tie roky úplne zmenilo. Napríklad Porsche 911 bolo predstavené už v roku 1965, rok po tom, ako Toyota predstavila svoju prvú Corollu, napísala agentúra Bloomberg.

Najstaršou značkou v odbore je Chevrolet Suburban, ktorý debutoval v roku 1934. V posledných rokoch sa tento obrad vďaka elektromobilom rozbehol na plné obrátky, no zdá sa, že nie príliš úspešne.

Automobilky sa v posledných rokoch predháňajú v elektrifikácii svojich produktových radov a uvádzajú na trh nové vozidlá tempom, aké nebolo k videniu celé desaťročia. Jazda autami poháňanými batériami ponúka ekologickejší, tichší a nakoniec aj lacnejší spôsob cestovania. To je ambiciózny trojlístok, ktorý by tvorcovia značiek mali pretaviť do radu chytľavých názvov nových áut. Ale veľmi im to nejde.

„Kreatívni“ Japonci

Napríklad najväčšia svetová automobilka Toyota Motor od konca 90. rokov zdokonaľuje vozidlá poháňané batériami a v roku 2022 konečne predstavila svoj prvý elektromobil pre masový trh. A jeho názov je bZ4X. Písmená bZ znamenajú „beyond zero“, teda takmer nulové emisie, číslo 4 odkazuje na pohon všetkých kolies a X označuje tvar crossoveru. Aby toho nebolo málo, konkurenčná Honda Motor oznámila, že jej druhý elektromobil bude mať názov e:Ny1, čo je stávka na atraktivitu dvojbodky.

Pri Jaguare by sa vodič mohol domnievať, že elektrickým variantom automobilky je E-PACE, tento model má však spaľovací motor. Jaguar poháňaný batériami je I-PACE.

Pri množstve týchto názvov je vidieť prehnané úsilie o výnimočnosť, čo ich môže byť kontraproduktívne, domnieva sa zakladateľ spoločnosti Lexicon Branding David Placek. Jeho firma pomáhala pomenovať Lucid Group či modely Subaru Outback a Honda Ridgeline. „Všetci s tým tak trochu bojujú.“

Placek hovorí, že skvelý názov výrobku musí spĺňať tri podmienky: musí byť zapamätateľný, pozoruhodný a výrazný v rámci svojej kategórie. Pomáha tiež, keď názov akosi vyplynie z okolností. „Keď sa pozriete a poviete si: Ok, to chápem,“ dodáva Placek.

názvy modelov elektromobilov
Toyota bZ4X. Foto: flickr.com/peterolthof

Mnoho nových názvov elektromobilov však tieto ciele nespĺňa. Buď sa príliš drží tradície toho, že si majú zaslúžiť pozornosť, alebo sa snažia odlíšiť natoľko, že nie sú zapamätateľné.

Nikto netvrdí, že pomenovať vozidlo je ľahké alebo že názvy sú zlé len pri elektromobiloch. Stačí sa pozrieť na Daihatsu Naked, Ford Probe a Studebaker Dictator. Názov vozidla môže byť pre zákazníkov tiež menej dôležitý, ako je jeho cena, dojazd, vlastnosti a vzhľad. Ale pokiaľ ide o marketing, predstavuje rad ťažkopádnych názvov elektromobilov premárnenú príležitosť.

„Sexy“ Tesle nevyšlo

Príkladom je Tesla. Automobilke sa nepodarilo spojiť svoje štyri modely slovom SEXI, ako plánovala, pretože na názov Model E získal ochranou známku Ford šesť rokov predtým, ako Elon Musk uviedol svoj sedan na trh. Tento pokus bol ale zapamätateľný, pozoruhodný a výrazný, rovnako ako bol detinský.

Niektoré automobilky pridávajú k názvom modelov „EV“, teda skratku pre elektromobil. Je to napríklad Kia EV6 alebo GMC Hummer EV. Lenže takmer každá automobilka si stanovila ambiciózny harmonogram pre úplný prechod k výrobe elektromobilov. Ľudia, ktorí vytvorili názov pre tieto elektromobily, túto informáciu možno nepochopili, pretože do piatich rokov bude takmer každý, kto bude mať nové auto, jazdiť v elektromobile alebo hybride, upozornil Placek.

Sú tu tiež názvy, ktoré sa rozširujú, pridávajú ďalšie písmená a ich varianty sa množia. Audi uviedlo svoj zásadný elektromobil na trh ako e-tron, čo je dosť rozumné, ale teraz je na trhu rad e-tronov, vrátane e-tron GT. Podobne to urobil Mercedes – firma ponúka modely EQS, EQA, EQB a EQE, ale tiež SUV EQS, SUV EQB a SUV EQE. A pri prémiovej funkcii pridáva do názvu ešte AMG. Nikto ale nechce riadiť niečo, ktorého názov je plný skratiek.

Automobilka Polestar Automotive Holding UK, ktorá sa oddelila od Volva, zvolila prístup podobný iPhonu. Svoj prvý vozeň, ktorý sa už nevyrába, nazvala 1. Teraz sa predáva 2 a čoskoro príde 3. Polestar 12 už ale bude asi celkom zmätok.

Vydarenejšie názvy?

Najlepšie názvy zrejme nie sú skratky alebo zmätok písmen, ale tie, ktoré sú svieže, neotreté, zábavné pre vyslovenie. Touto cestou sa vydal General Motors so svojimi modelmi Chevrolet Bolt a Cadillac Lyric. Vydarený je aj Hyundai Ioniq. Lucid má svoj Air, Fisker Ocean a Subaru Solterru. Potom je tu Nissan Ariya, údajne skomolenina sanskrtského slova pre ‚vznešený‘ alebo ‚obdivuhodný‘. Jedinečná voľba je Porsche Taycan, ktorý tiež vyvoláva predstavu nepolapiteľnej šelmy z džungle.

Možností, ako vylepšiť úrodu názvov, bude viac. Podľa odhadu BloombergNEF sa len v budúcom roku v Spojených štátoch objaví 30 úplne nových elektromobilov. Dovtedy vzdajme úctu tímu Toyoty, ktorý navrhol Prius, ktorý má aj po 25 rokoch pekný zvuk. Tento tím zrejme odišiel do dôchodku ešte pred bZ4X.

Viac o téme: Audi , automobilka , automobilky , automobilový priemysel , automobily , Chevrolet , Daihatsu , elektromobilita , elektromobily , Ford Motor , General Motors , Honda , Jaguar Land Rover JLR , Kia , Lucid Group , Mercedes-Benz , Nissan , Porsche , Subaru , Tesla , Toyota , Volvo Cars

Súvisiace články

Aktuálne správy