Najnebezpečnejšia akcia na Wall Street

, CNBC Foto: SITA/AP

Generálny riaditeľ spoločnosti New Constructs David Trainer označuje Teslu za najnebezpečnejšiu akciu na Wall Street. Tvrdí, že fundamenty nepodporujú tak vysokú cenu a ohodnotenie.

„Bez ohľadu na najlepší scenár, či už spoločnosť Tesla bude vyrábať 30 miliónov automobilov v priebehu nasledujúcich 10 rokov, alebo sa bude venovať poisteniu a bude mať rovnako vysoké marže ako Toyota, alebo to bude najefektívnejšia automobilka všetkých čias, aj keby ste verili tomuto všetkému, cena akcií už zahŕňa tento profit a bude ešte viac rásť,“ povedal David Trainer pre CNBC.

Poznamenáva, že cena akcií zahŕňa 4 až 110 % trhového podielu na základe priemernej predajnej ceny. Pri súčasnej priemernej predajnej cene auta, 57-tisíc dolárov, a pri predpoklade predaja 10,9 milióna automobilov do roku 2030, to znamená 42 % podiel na trhu, hovorí Trainer. Spoločnosť Tesla sa obchoduje s 159-násobným forwardovým zárobkom. „Myslíme si, že toto je veľký, skutočne veľký,  jeden z najväčších domčekov z karát v histórii, ktorý sa chystá zrútiť," uviedol Trainer s tým, že aj nedávne rozdelenie akcií Tesly by sa tiež mohlo ukázať ako nebezpečné pre nových investorov.

„Rozdelenie akcií nie je dôležité pre hodnotu. Nemenia veľkosť, iba ju rozdeľujú na ďalšie kúsky. Úprimne, ja vnímam rozdelenie akcií ako spôsob, ako nalákať nič netušiacich a menej sofistikovaných obchodníkov, aby sa pokúsili tieto akcie nakúpiť, ale to nemá nič spoločné so skutočnou stratégiou,“ uviedol Trainer.

Spoločnosť Tesla 31. augusta rozdelila svoje akcie v rámci tzv. „stock split“ v pomere 5:1. Cena vzrástla v priebehu obchodovania o 12 %, ale minulý týždeň stratili viac ako 5 %, keď najväčší akcionár Ballie Gifford upravil svoj podiel. Akcie sa tiež dostali do širšieho výpredaja. Realistickejšie ocenenie, tvrdí Trainer, by bolo oveľa nižšie ako sú tie súčasné úrovne. „Myslím si, že asi desatina toho, kde to dnes je, ak sa pozriete na rozumnú úroveň ziskov. Spoločnosť Tesla sa nenachádza v top 10 v podiele na trhu ani v predaji elektrických automobilov pre Európu, a to preto, lebo sa v Európe zmenili zákony, ktoré silne motivovali súčasných výrobcov k zaradeniu hybridov a elektrických vozidiel. To isté prichádza aj v USA. Realisticky si myslím, že hovoríme o niečom bližšie k 50 a nie 500 dolárom ako skutočnej hodnote.“

Trainer vyzdvihuje generálneho riaditeľa spoločnosti Tesla, Elona Muska, a oceňuje jeho firmu za urýchlenie presadenia trendu a zvýšenie počtu elektromobilov, ale zároveň sa sústreďuje na  základné fundamenty. A preto sú pre neho akcie Tesly nezaujímavé.

Súvisiace články

Aktuálne správy