Napätie medzi USA a Čínou rastie, európske akcie klesajú

Pridajte názor  
Napätie medzi USA a Čínou rastie, európske akcie klesajú
Zdroj: MW
Foto: SITA/AP


29. 5. 2020 - Najskôr to bol koronavírus, teraz čerstvý zásah Pekingu voči Hongkongu. Donald Trump si vždy nájde dôvod na kritiku Číny. Európske akcie v piatok klesli, investori boli nervózni, čo tentoraz na tlačovke prezident USA oznámi.

Štyri obchodné dni trvajúci rast je minulosťou. Index Stoxx Europe 600 klesol o 0,8 % po zisku 1,6 % vo štvrtok. Index si za týždeň do štvrtka pripísal 4,5 %, investori stále viac dúfajú, že opätovné otvorenie pomôže reštartovať globálnu ekonomiku. Nemecký DAX klesol o 1,2 %, francúzsky CAC 40 o 0,8 % a britský FTSE o 0,7 %.

Napätie medzi USA a Čínou rastie, európske akcie klesajú

Investori sa obávajú rastúceho čínsko-amerického napätia, ktoré by mohlo preniknúť do obchodných vzťahov, a vytvoriť ďalšie problémy pre globálnu ekonomiku, ktorá bola oslabená následkom pandémie koronavírusu. Čína po schválení právnych predpisov, ktoré by mohli obmedziť demokratické slobody Hongkongu, nahnevala niekoľko krajín.

Automobilový sektor, citlivý na známky obchodného napätia, bol najviac pod tlakom. Akcie spoločnosti Renault klesli o 3 % po tom, čo francúzsky výrobca automobilov uviedol, že za tri roky škrtne viac ako 15 000 pracovných miest a zníži výrobnú kapacitu, aby znížil náklady o viac ako 2 miliardy eur.

Napätie medzi USA a Čínou rastie, európske akcie klesajú

„Nepopierame, že automobilový priemysel bol tvrdo zasiahnutý, ale väčšou otázkou je, či uvidíme podobnú reakciu aj od iných výrobcov automobilov, ako sú BMW a Mercedes-Benz,“
napísal Naeem Aslam, hlavný analytik trhu AvaTrade, v poznámke pre klientov. Akcie BMW poklesli o viac než 2 %, zatiaľ čo akcie Daimler a Volkswagen odpísali viac ako 3 %.

Akcie Rolls-Royce Holdings stratili 6 % potom, čo S&P Global Ratings znížila úverový rating výrobcu motorov na junk.

Napätie medzi USA a Čínou rastie, európske akcie klesajú

„Z dôvodu dopadu COVID-19 na letecké spoločnosti, výrobcov originálnych dielov lietadiel (OEM) a ich dodávateľské reťazce, teraz predpokladáme, že Rolls-Royce bude vykazovať podstatne nižší predaj motorov, bude dostávať menej peňazí z faktúr súvisiacich s letovou hodinou motora a bude musieť čeliť utlmenému dopytu po službách minimálne do roku 2020- 2021,“
uviedli analytici David Matthews a Tuomas E Ekholm v tlačovej správe.