IPO Pinterest: Kto na ňom najviac zbohatne

Pridajte názor  
IPO Pinterest: Kto na ňom najviac zbohatne
Zdroj: HOR
Foto: SITA/AP


17. 4. 2019 - Tohtoročná sezóna uvádzania akcií na voľný trh sa nám pekne rozbieha. Koncom marca to bol Lyft, ktorý svoje akcie úspešne uviedol na burzu, dnes sa už intenzívne diskutuje o miernom poklese ceny akcií pod emisnú hodnotu. Ďalší „pán na holenie“ bude spoločnosť Pinterest.

Obchodný model Pinterestu sa skôr podobá určitej sociálnej sieti, ktorá je však čisto postavená na obrázkoch, takzvaných Pinoch a neumožňuje uzatvárať žiadne „priateľstvá“, skôr je to individualistická platforma pre užívateľa. Ako sa firma sama definuje, je to priestor, ktorý má viac ako 250 miliónom používateľov z celého sveta dennodenne prinášať inšpirácie do mnohých oblastí života.

Používatelia sa nazývajú Pinneri a platforma im umožňuje cez kľúčové slová vyhľadávať obrázky z ktorých sa môžu nechať motivovať na rôzne aktivity. Niekto sa inšpiruje na tému čo dnes variť, iný hľadá módne oblečenie, ďalší sa obzerá po inšpirácii na vylepšenie svojej obývačky a mnoho iných oblastí.

IPO Pinterest: Kto na ňom najviac zbohatne

Obrázky na Pinterest ukladajú na jednej strane Pinneri, ktorí majú otvorené oči a zdieľajú tu svoje fotografie obľúbených predmetov, oblečenia či jedál, na druhej strane to sú však aj firmy, ktoré cez piny predkladajú užívateľom svoje produkty. Ak užívateľ prejavuje záujem o konkrétne témy, Pinterest mu každý deň predloží množstvo Pinov zo sféry jeho záujmov, ktoré systém rozpozná.

IPO Pinterest: Kto na ňom najviac zbohatne

Myšlienku začali na skutočnosť zakladatelia premieňať v roku 2009. Ben Silbermann, Paul Sciarra a Evan Sharp spolu s niekoľkými zamestnancami stránku prevádzkovali až do roku 2011 z malého apartmánu a v roku 2012 sa o ich firmu začali zaujímať veľké venture-kapitálové spoločnosti. Japonský Rakuten (ten je napríklad aj v Lyfte), Bessemer Ventures alebo Andreessen Horowitz v tomto roku zafinancovali 100 miliónov dolárov a ocenili tak Pinterest na hodnotu 1,5 miliardy USD.

Evan Sharp
Evan Sharp

Za zmienku stojí historka z roku 2011, keď Silbermann oslovil jedno vydavateľstvo z New Yorku s návrhom na predaj Pinterestu a zástupcovia vydavateľstva sa s ním ani len nestretli. Dnešná hodnota akcií spoločnosti pred IPO sa odhaduje na niečo okolo 10,6 miliardy USD. Ako je u technologických spoločností obvyklé, ani Pinterest zatiaľ nedokázal vytvoriť zo svojich aktivít zisk. Koncom roka 2018 firma dosiahla tržby vo výške 756 miliónov USD a dokázala tak narásť o viac ako 60 % oproti roku 2017. V roku 2018 však stále vykazovala stratu 63 miliónov dolárov.

Zakladatelia sa uberali podobnou cestou ako Facebook a filozofia znela: „vybudujme veľkú masu používateľov a potom nám už napadne, na čom zarobíme“. Takzvaná monetizácia produktu sa dnes črtá v niekoľkých formách reklamy a platenej spolupráce.

IPO Pinterest: Kto na ňom najviac zbohatne

Čo má investorov zaujať na akciách Pinterestu a prečo by ci ich mali kúpiť? Je to najmä rast. Dokazuje to aj vývoj tržieb za prvé 3 mesiace 2019, kedy Pinterest vykázal nárast tržieb o viac ako 51 % v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2018. V tom istom porovnaní sa strata znížila o 10 %, takže je tu šanca, že jedného dňa výnosy prekonajú náklady a firma bude v čiernych číslach.

Kto najviac na plánovanom IPO zbohatne?

Ak sa podarí akcie rozpredať niekde na hornej hranici avizovaného rozpätia 15 – 17 dolárov, čo by ocenilo firmu na takmer 12 miliárd dolárov, najviac si zrejme polepší spoločnosť Bessemer Venture Partners, ktorá zinkasuje niečo okolo 1 miliardy. Ich celková doterajšia investícia bola zrejme v desiatkach miliónov. Úsmev na tvári uvidíme zrejme aj u Bena Silbermanna, ktorého majetok by sa mal rozrásť o 870 miliónov. Podobne na tom bude zrejme aj Paul Sciarra s 720 miliónmi.

O proces predaja akcií sa postará konzorcium bánk vedené menami ako Goldman Sachs, J.P. Morgan a Allen & Co.

Pred nami sú však ešte aj ďalšie lahôdky vo forme uvedenia akcií na burzy, ako Palantir s jeho špecializovaným softvérom na boj proti terorizmu, Airbnb najväčší poskytovateľ ubytovania bez jediného hotela alebo UBER s jeho dominanciou na trhu zdieľaných jázd.