Nepodceňujte vietor, má na svedomí štvrtinu majetkových škôd

, Groupama Foto: SITA

Víchrice vedia spôsobiť miliónové škody. Stačí niekoľko minút a povetrím lietajú strechy, ploty aj stromy. Tohtoročná jar je na veterné počasie pomerne bohatá. Aj keď vietor patrí medzi najčastejšie živelné pohromy, ľudia jeho hrozbu podceňujú.

Najmä v jarnom období tvoria víchrice spolu s povodňami a záplavami najväčšie percento zo živelných poistných udalostí. V lete sú zasa častým sprievodným javom búrok a prívalových lejakov. V percentuálnom vyjadrení pripadá na víchrice asi 25 percent hlásených škodových udalostí. K najčastejším škodám dochádza na oploteniach rodinných domov, na strešných krytinách budov, klampiarskych konštrukciách a hydroizoláciách plochých striech.

Čo je a čo nie je víchrica

Štandardne sa za víchricu považuje, keď prúdenie vzduchu presahuje rýchlosť 75 kilometrov za hodinu. Poisťovne si však limity pre škody spôsobené vetrom upravujú. "Ak nie je táto rýchlosť pre miesto škody meteorologickým ústavom zistená, poistený musí preukázať, že prúdenie vzduchu spôsobilo v okolí poistenej nehnuteľnosti škody na riadne udržiavaných budovách a veciach, resp. že škody mohli vzniknúť iba následkom víchrice,“ vysvetľuje Tomáš Kalivoda, riaditeľ Groupama Garancia poisťovne a. s., pobočky poisťovne z iného členského štátu. Poisťovne sa pritom opierajú o oficiálne merania Slovenského hydrometeorologického ústavu alebo európskej meteorologickej služby UBIMET, ktorá vďaka hustej sieti meracích staníc dokáže s presnosťou až na úroveň konkrétnej adresy nehnuteľnosti doložiť poveternostné údaje potrebné k vyriešeniu poistnej udalosti. „Informačný systém CIS UBIMET nám pomáha výrazne skrátiť čas nutný na likvidáciu poistných udalostí a poskytnúť poistné plnenie v čo najkratšom možnom termíne,“ zdôrazňuje T. Kalivoda.

Čo robiť v prípade škody

Víchrica patrí k základným živelným rizikám, poisťovne ho preto kryjú v rámci štandardných balíkov poistenia nehnuteľností a domácností. V prípade vzniku poistnej udalosti je nevyhnutné urobiť opatrenia na ochranu majetku, aby nedošlo k ďalším škodám, napríklad provizórne zakryť poškodenú strechu a zabrániť tak zatekaniu. Ďalej je potrebné bezodkladne, najlepšie telefónom alebo e-mailom, kontaktovať poisťovňu a oznámiť jej miesto, dátum, príčinu a rozsah škôd. Oznámenie je potrebné doložiť i v písomnej forme a urýchlene poskytnúť poisťovni doklady, ktoré si vyžiada. Poistený by si mal čo najskôr dohodnúť s poisťovňou obhliadku poškodených vecí. Ak to nie je z bezpečnostných alebo hygienických dôvodov nevyhnutné, nemal by sa dovtedy meniť stav škôd spôsobených víchricou, napríklad opravovať poškodenú strešnú krytinu. Treba počkať s odstraňovaním následkov až do príchodu pracovníka poisťovne, resp. obhliadkára. „Ak je nevyhnutné niečo zmeniť, klient by si mal urobiť fotodokumentáciu alebo videozáznam, prípadne zabezpečiť iné dôkazy o rozsahu a príčinách škôd. Poškodené stavebné časti, napríklad črepiny z rozbitého okna, by si mal odložiť až do obhliadky,“ upozorňuje T. Kalivoda.

Kto je zodpovedný

V dôsledku poveternostných podmienok vznikajú mnohé kuriózne situácie. Môže sa napríklad stať, že víchrica vyvalí strom, ktorý spadne na auto zaparkované na hotelovom parkovisku. Majiteľ pozemku zodpovedá za dodržiavanie všetkých zákonných povinností uložených v záujme prevencie škôd a ak došlo k ich zanedbaniu alebo porušeniu, majiteľ pozemku zodpovedá za takto spôsobenú škodu. Riešením môže byť poistenie zodpovednosti za škodu, pretože takéto veci sa jednoducho stávajú a dajú sa predvídať. Ďalšou možnosťou je, že vlastník auta využije havarijnú poistku, pričom následne si uplatní nárok na náhradu vzniknutej škody.

Víchrice veľmi často napáchajú škody i v záhradách pri rodinných domoch. Okrasné ani ovocné stromy štandardne nie sú súčasťou základného majetkového poistenia. Väčšina poisťovní však umožňuje pripoistenie rastlín v exteriéri na riziko živelných škôd s pevne stanoveným limitom poistného plnenia. Nie zriedka sa stáva, že víchricou odfúknutú vec, napríklad satelitnú anténu zo strechy, nie je možné nájsť. V takýchto  prípadoch? sa postupuje individuálne. "Pri každej škodovej udalosti sa posudzujú nároky poistených osobitne v konkrétnej škodovej udalosti v závislosti od špecifík poistnej zmluvy, vždy závisí od rozsahu poistenia, poistných rizík, ktoré si klient dojednal,“ uzatvára T. Kalivoda

 

Súvisiace články

Aktuálne správy