Časy sa menia, tak ako aj Buffettove rozhodnutia

, Financial Times Foto: SITA/AP

Buffett je známy ako poľovník na podhodnotené akcie, ktorým verí. Rozhodne do tejto kategórie nepúšťal akciové tituly leteckých spoločností, odvetvie, kde veľká konkurencia, vysoké náklady na pracovnú silu a vrtkavé ceny pohonných hmôt, už dokázali vyvolať niekoľko vĺn bankrotov. Dnes je už všetko inak.

Preslávený investor minul vyše miliardy dolárov za podiely v štyroch aerolíniách. Jeho holdingová spoločnosť Berkshire Hathaway v oznámení pre regulátorov uviedla, že získala podiely v štyroch amerických aerolíniách za viac ako 1,2 miliardy dolárov. Konkrétne v American Airlines, kde do konca septembra získala podiel v objeme 797 miliónov dolárov, v United Continental podiel za 238 miliónov a o 11 miliónov dolárov väčší podiel v aerolinkách Delta. Podiel v Southwest si skupina zaobstarala až po skončení tretieho kvartálu, a v oznámení regulačným úradom preto chýba. Buffett ale o nej hovoril v televízii CNBC. "Cítil by som sa príšerne, keby tou hlavnou správou nasledujúceho dňa bolo, prečo tam nie je aj podiel v Southwest," povedal.

Zodpovednosť za investície nesú dvaja manažéri fondu, Ted Weschler a Todd Combs, a sám Buffett. Manažérska dvojica už spektrum investícií v tomto roku raz rozšírila. Udialo sa to na jar, keď jeden z dvoch manažérov, nevie sa ktorý, investoval miliardu dolárov do poprednej americkej technologickej spoločnosti Apple. Ich šéf sa technologickým titulom dlho vyhýbal, rovnako ako aerolinkám.

Ide o zmenu rétoriky, akú Buffett používal doteraz, keď odvetvie aerolínií označoval ako "smrtiacu pascu na investorov". "Investori liali sto rokov peniaze do aeroliniek s príšernými výsledkami," povedal v roku 2013 Buffett na výročnom valnom zhromaždení spoločnosti Berkshire. Mal na to dôvod. Buffett sa spálil, keď v roku 1989 investoval do spoločnosti US Airways, ktorá sa vlani spojila s American Airlines. Následne sa už akciám leteckých spoločností roky vyhýbal. O tom, čo ho k zmene investičného apetítu viedlo, Buffett zatiaľ hovoriť odmietol.

Americké letecké spoločnosti sa po skončení finančnej krízy zachovali rozumne, a pokiaľ ide zvýšenie kapacity a rozpútanie cenových vojen, prejavili istú zdržanlivosť. Vlaňajší rok bol pre nich v znamení rekordných ziskov, k čomu pomohli aj nižšie výdavky na pohonné hmoty. Tento rok ale ropa zdražuje, čo sa premietlo do ich ziskovosti, a zlacnila ich akcie. V posledných týždňoch si však americké letecké spoločnosti viedli relatívne dobre. Niekoľko leteckých prepravcov sa vyjadrilo, že roky pretrvávajúci útlm v cenách leteniek sa zrejme chýli ku koncu a kľúčový ukazovateľ výnosu sa zrejme po novom roku vráti do čiernych čísel.

Analytici hodnotia investície do všetkých štyroch aeroliniek z Bufettovej strany za niečo neobvyklé. To, čo sa dá vyčítať z jeho rozhodnutia, v podstate hovorí, že americký sektor dosiahol relatívnu stabilitu a bude sa správať slušne, píše denník Financial Times.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy