Obľúbenosť internetového obchodu Shein neustále rastie, čo si všimla aj Európska komisia. Aj preto nariadila dodržiavanie viacerých pravidiel, ktoré budú prínosom hlavne pre spotrebiteľov.
Len nedávno sme vás informovali o tom, že obľúbený obchod AliExpress čelí problémom a na jeho činnosť si posvietila Európska komisia. Rovnaký scenár teraz čaká aj e-shop Shein, ktorý si našiel svoje miesto aj medzi nakupujúcimi na Slovensku.
Európska komisia na svojom webe informovala o označení spoločnosti Shein za veľmi veľkú online platformu (VLOP) podľa aktu o digitálnych službách. Dôvodom je viac ako 45 miliónov používateľov mesačne v EÚ. Na zozname VLOP nájdete aj spomínaný Aliexpress, ale aj Amazon, Apple, Booking, Google, Meta, Pinterest, Zalando a mnohé ďalšie. Tieto platformy musia od 17. februára 2024 dodržiavať samostatné pravidlá.
„Po označení za VLOP bude musieť spoločnosť Shein dodržiavať najprísnejšie pravidlá podľa aktu o digitálnych službách do štyroch mesiacov od jeho oznámenia (t. j. do konca augusta 2024). Ide o povinnosť prijať osobitné opatrenia na posilnenie postavenia používateľov online vrátane maloletých osôb a ich ochranu, a riadne posúdiť a zmierniť všetky systémové riziká vyplývajúce z ich služieb,“ priblížila Komisia svoje rozhodnutie.
Firma musí dodržiavať viaceré pravidlá
Ak chce Shein aj naďalej podnikať v rámci Európskej únie bez toho, aby mal problémy, musí začať dodržiavať rôzne pravidlá. Predovšetkým musí mať dôslednejší dohľad nad nezákonnými výrobkami, musí posilniť opatrenia na ochranu spotrebiteľa a byť viac transparentný a zodpovedný.
Zvyknete nakupovať na Shein?
Medzi najvýznamnejšie zmeny patrí zavedenie opatrení na zníženie predaja falšovaného tovaru, nebezpečných výrobkov a položiek, ktoré porušujú práva duševného vlastníctva. Shein tiež musí štruktúrovať svoju platformu vrátane používateľských rozhraní, odporúčacích algoritmov a podmienok poskytovania služieb. Cieľom má byť zmiernenie rizík pre bezpečnosť a blaho spotrebiteľov. Zaujímavosťou je aj potreba uverejňovať archívy všetkých svojich reklám doručených na jeho rozhraní.
Medzi ďalšie povinnosti patria aj tieto body:
- Shein musí dôsledne analyzovať špecifické systémové riziká, pokiaľ ide o šírenie nezákonného obsahu,
- musí posilniť svoje vnútorné procesy, zdroje, testovanie, dokumentáciu a dohľad nad akýmikoľvek činnosťami spojenými s odhaľovaním systémových rizík,
- v ročných správach sa musia osobitne vyhodnotiť všetky potenciálne nepriaznivé účinky na zdravie a bezpečnosť spotrebiteľov s dôrazom na telesnú a duševnú pohodu neplnoletých používateľov,
- musí vymenovať funkciu dodržiavania súladu a každý rok podliehať externému nezávislému auditu,
- musí zlepšiť dizajn používateľského rozhrania v záujme lepšieho nahlasovania a odhaľovania podozrivých zoznamov.
Po označení spoločnosti Shein za VLOP bude mať Komisia právomoc dohliadať na dodržiavanie aktu o digitálnych službách v spolupráci s írskym koordinátorom digitálnych služieb. Za najdôležitejšie považuje opatrenia na zaručenie ochrany spotrebiteľa a riešenie šírenia nezákonných produktov.