Vodíková Honda FCX Clarity trochu predbehla svoju dobu

Japonská automobilka Honda trochu predbehla dobu, keď 16. júna 2008 začala produkciu modelu FCX Clarity, prvého sériovo vyrábaného vozidla s vodíkovým pohonom na svete. Štvordverový sedan bol vybavený palivovými článkami, ktoré premieňajú vodík na elektrinu, a Honda s vozidlom cielila najmä na kalifornských motoristov. Práve tento americký štát je priekopníkom v obmedzovaní emisií z dopravy.

Priekopnícku Hondu si ale nebolo možné kúpiť, automobilka ju ponúkala len na prenájom a ako sa nakoniec ukázalo, celý projekt príliš neuspel. Do roku 2015, keď prvá generácia modelu Clarity zmizla z ponuky, sa v Kalifornii podarilo uplatniť len 45 vozidiel. V rokoch 2016 až 2021 fabrika prišla s druhou generáciou vozidla, ktorým sa snažila lepšie trafiť do preferencií zákazníkov. Auto pomenované už len Honda Clarity sa okrem vodíkovej verzie predávalo aj ako plug-in hybrid alebo vozidlo na bežné batérie.

Práve pre elektromobily – ktoré začala ako prvá vo veľkom vyrábať americká spoločnosť Tesla a potom sa pridali aj ďalšie automobilky – sa môžu stať vozidlá s palivovými článkami vážnou konkurenciou. Ponúkajú podobne čistú prevádzku (odpadom pri premene vodíka na elektrinu je len voda) ako batériové vozy, ale podstatne rýchlejšie sa dajú „dobiť“ – tankujú sa podobne ako napríklad vozidlá na plyn. Na trhu sú teraz modely od Toyoty (Mirai) alebo Hyundai (Nexo), ale žiaľ narážajú na nedostatočnú infraštruktúru.

Viac o téme: elektromobily , Honda , Hyundai , Tesla , Toyota , vodík

Súvisiace články

Aktuálne správy