Malé české dopravné lietadlá L-410 boli najmladšie vo flotile miestnej leteckej spoločnosti na ruskej Kamčatke. Po problémoch s dodávkami náhradných dielov však museli všetky tri stroje, ktorými disponovali, stiahnuť z prevádzky.
Regionálna letecká doprava na poloostrove Kamčatka na ruskom Ďalekom východe sa skomplikuje. Miestna letecká spoločnosť Kamčatka Aviation Enterprise totiž po problémoch s udržaním technického stavu českých lietadiel L-410 rozhodla o ich uzemnení, informuje web moscowtimes.ru. Ako dôvod uviedli koniec životnosti niektorých súčastí lietadiel.
K tejto situácii podľa predstaviteľov leteckej spoločnosti Aurora, ktorá je spoluvlastníkom spomínaných regionálnych aeroliniek, viedli ťažkosti s dodávkami prostredníctvom paralelných dovozov, keďže oficiálne dovozy sú blokované sankciami. Prevádzka strojov L-410 má byť pritom podľa nich pozastavená, kým sa problémy s dodávkami náhradných dielov nevyriešia.
Najmladšie z flotily
Spoločnosť disponovala tromi lietadlami L-410 z produkcie českej firmy Aircraft Industries, ktoré boli dodané v rokoch 2010 a 2011. Ide tak o najnovšie stroje v rámci flotily spomínaných aeroliniek. Ich výpadok majú nahradiť staršími sovietskymi lietadlami An-26, An-28, Jak-40 a vrtuľníkmi Mi-8.
Letecká doprava na Kamčatke je pre miestnych životne dôležitá. Spomínané stroje L-410 ešte v lete tohto roka lietali do odľahlých častí poloostrova, kde nie sú železnice ani rozvinutá cestná sieť. Ide pritom už o druhý ruský región, ktorý sa tieto lietadlá rozhodol uzemniť. Začiatkom tohto roka prestali lietať v Komijsku na západnom úpätí pohoria Ural.
Udržia lietadlá vo vzduchu?
V Rusku tak aktuálne zostáva sedem komerčných prevádzkovateľov českých L-410 s necelou tridsiatkou týchto strojov. Je pravdepodobné, že kvôli sankciám voči ruskému leteckému priemyslu však budú podobným rozhodnutiam v najbližšom období čeliť taktiež. Podľa výkonného riaditeľa priemyselnej agentúry AviaPort Olega Pantelejeva takýmto spôsobom udržia Rusi zostávajúce L-410 vo vzduchu maximálne dva až tri roky.
„Potom buď regióny dajú viac peňazí, aby aerolinky dovážali všetko, čo potrebujú, prostredníctvom paralelných dovozov, alebo letecké spoločnosti postavia flotilu k plotu a uvedomia si, že na tomto type lietadla nie je možné zarobiť,“ cituje Pantelejeva moscowtimes.ru.