Flash analýza: Maloobchodníci zarobili v júni o 6,6 % viac ako vlani, prekonali už aj svoje predkrízové úrovne

, 365bank Foto: TASR/AP

Maloobchodné tržby sa počas druhej vlny pandémie prepadli, keďže spotrebitelia viac sporili a menej nakupovali. So zlepšujúcou sa pandemickou situáciou sa ale “prebúdza k životu” aj naša spotreba.

V apríli a máji sa tržby našich maloobchodníkov medziročne zvýšili o viac než desatinu a v júni o 6,6 %. Maloobchodné tržby tak už prekonali svoje predkrízové úrovne (z júna 2019). Viac než polovica zo sledovaných oblastí maloobchodu dosiahla v júni vyššie tržby ako pred 2 rokmi.

Čo sa podpisuje pod rastúce tržby maloobchodníkov?
Medziročný rast tržieb v našom maloobchode je jednak výsledkom rastúcej spotreby našich obyvateľov po uvoľnení protipandemických opatrení, ale výrazne sa pod neho podpisuje aj bázický efekt. Vlani v takomto období totiž boli predajne zatvorené kvôli prvej vlne pandémie a tržby v obchode sa výrazne prepadli, čo má za následok nízku porovnávaciu bázu. 

Medziročne sa v júni podarilo zarobiť viac hlavne benzínkam, ktorých tržby sa zvýšili o ca 17 %. Pod ich rastúce tržby sa ale podpisuje hlavne drahšia ropa, ktorá tlačí nahor ceny benzínu a nafty. Dvojciferný rast tržieb dosiahli v júni ešte eshopy. Výrazne viac ako pred rokom sa ale podarilo zarobiť aj obchodom s oblečením, obuvou a drogériou, obchodníkom s tovarom pre domácnosť a obchodníkom predávajúcim tovar pre kultúru a rekreáciu. Na číslach maloobchodu za posledné mesiace je vidieť, že došlo k oživeniu spotreby. Mnohí ľudia totiž vyčkávali, kým sa otvoria kamenné predajne a pôjdu fyzicky nakupovať. Online nakupovanie totiž nie je pre každého a mnohé veci si chceme radšej “vyskúšať na vlastnej koži”. 

Naopak, pokles tržieb zaznamenali jedine obchodníci so zariadeniami pre IKT a tiež aj menšie predajne s potravinami, nápojmi a tabakom. V prípade obchodov s výpočtovou technikou a informačnými technológiami môže byť pokles tržieb spôsobený aj nasýtením trhu. Počas pandémie, keď boli ľudia zatvorení doma, vo veľkom nakupovali počítače, notebooky, televízory či herné konzoly, keďže pracovali, učili sa a aj sa zabávali prevažne doma. Vlani v takomto období tržby týchto obchodníkov výrazne rástli, takže bázický efekt aktuálne spôsobuje pokles ich tržieb. 

Ako sa budú vyvíjať tržby v obchode v ďalších mesiacoch?
Očakávame, že aj v nasledujúcich mesiacoch budú tržby našich obchodníkov rásť. Domácnosti budú totiž naďalej realizovať svoju odloženú spotrebu, teda nákupy, ktoré odkladali počas pandémie na neskôr, na lepšie časy. Bude teda rásť hlavne dopyt po elektronike či zariadení do domácnosti, oblečení, obuvy a športových potrebách či po tovaroch pre rekreáciu. Vplyv na medziročne vyššie tržby ale bude mať aj bázický efekt, ale jeho vplyv bude postupne slabnúť. 

Autorkou je Jana Glasová, analytička 365.bank
 

Súvisiace články

Aktuálne správy