Ťažko prístupné komodity: Čo so starými batériami elektrických áut?

Diskusia 13  
Ťažko prístupné komodity: Čo so starými batériami elektrických áut?
Zdroj: BBC;ČTK
Foto: SITA/AP


5. 5. 2021 - Európska únia dúfa, že do roku 2030 bude na európskych cestách jazdiť 30 miliónov elektrických áut. Počas svojho života môžu byť elektrické autá uhlíkovo neutrálne, čo sa však stane s ich batériami, keď im životnosť skončí?

„Za desať až 15 rokov, kedy ich veľký počet bude na konci svojej životnosti, bude veľmi dôležité, aby sme mali recyklačné odvetvia," upozorňuje Paul Anderson z Birminghamskej univerzity. „Tempo, ktorým rastieme v tomto odvetví, je absolútne desivé," povedal Anderson pre BBC. „Je to niečo, čo sa nikdy predtým takým tempom v prípade úplne nového produktu nestalo," dodal.

Väčšina komponentov elektrických áut je rovnaká ako u konvenčných áut, veľkým rozdielom sú ale batérie. Zatiaľ čo tradičné olovené akumulátory sa vo veľkej miere recyklujú, to isté nemožno povedať o lítium-iónových batériách používaných v elektrických vozidlách. Batérie pre elektrické vozidlá sú väčšie a ťažšie ako batérie používané v bežných autách a sú vyrobené z niekoľkých stoviek jednotlivých lítium-iónových článkov, z ktorých každý je nutné rozobrať. Obsahujú nebezpečné materiály a pri ich nesprávnej demontáži môžu aj explodovať.

„V súčasnosti je celosvetovo veľmi ťažké získať podrobné údaje o tom, koľko percent lítium-iónových batérií sa recykluje, ale hodnota, ktorú každý uvádza, je okolo päť percent. V niektorých častiach sveta je to výrazne menej," upozornil Anderson.

Nedávne návrhy EÚ prišli s tým, aby dodávatelia elektrických vozidiel boli zodpovední za to, že ich produkty nebudú na konci životnosti jednoducho vyhodené na skládku. Niektorí výrobcovia sa už snažia s tým niečo urobiť. Napríklad automobilka Nissan znovu využíva staré batérie svojich vozidiel Leaf v automaticky riadených vozidlách, tzv. AGV, ktoré dodávajú súčiastky zamestnancom v jeho továrňach. To isté robí aj Volkswagen, ktorý ale tiež nedávno otvoril v nemeckom Salzgitteri svoju prvú recyklačnú továreň a v pilotnej fáze chce zrecyklovať až 3600 batériových systémov ročne.

„V dôsledku procesu recyklácie znovu získavame rôzne materiály. V prvom roku sa zameriavame na kovy používané na katódu ako kobalt, nikel, lítium a mangán," povedal vedúci plánovania recyklácie vo Volkswagen Group Components Thomas Tied. „Rozmontované časti batériových systémov ako hliník a meď sa odovzdávajú do zavedených recyklačných reťazcov," dodal.

Ťažko prístupné komodity: Čo so starými batériami elektrických áut?

Renault v súčasnosti recykluje všetky svoje batérie pre elektrické vozidlá, za súčasného stavu to však je len niekoľko stoviek ročne. Robí tak prostredníctvom konzorcia s francúzskou spoločnosťou pre nakladanie s odpadmi Veolia a belgickou chemickou firmou Solvay. „Je to veľmi otvorený projekt - nie je to len o recyklovaní batérií Renaultu, ale všetkých batérií a tiež odpadu z výroby v továrňach na batérie," povedal viceprezident Renaultu pre strategické environmentálne plánovanie Jean-Philippe Hermine.

Tomuto problému venuje pozornosť aj niekoľko vedeckých inštitúcií, ako Faraday Institution. Cieľom jej projektu ReLiB je optimalizovať recykláciu batérií pre elektrické vozidlá a čo najviac ju zefektívniť. V súčasnosti sa napríklad veľká časť batérie počas procesu recyklácie zredukuje na tzv. čiernu hmotu, ktorú tvorí zmes lítia, mangánu, kobaltu a niklu. Pre získanie týchto materiálov v použiteľnej forme je nutné ďalšie energeticky náročné spracovanie tejto hmoty. Ručná demontáž článkov síce umožňuje efektívnejšie využitie väčšieho množstva týchto materiálov, prináša však celkom iné problémy. Na niektorých trhoch, ako je Čína, sa neriešia otázky zdravia a bezpečnosti a ochrany životného prostredia a tamojšie pracovné podmienky by neboli v západnom kontexte akceptované, upozorňuje výskumník Faraday Institution Gavin Harper.

Pre zlepšenie recyklácie batérií tiež existujú silné ekonomické argumenty, prinajmenšom skutočnosť, že mnoho prvkov použitých v batériách je v Európe náročné získať. „Na jednej strane máte problém s nakladaním s odpadmi, ale na druhej strane máte tiež skvelú príležitosť, pretože evidentne Británia nemá domáce zásoby mnohých surovín," dodal Harper. Z pohľadu výrobcu je preto recyklácie starých batérií najbezpečnejším spôsobom, ako si zaistiť dodávku nových. „Musíme zabezpečiť, ako výrobcovia a ako Európania, zdroje týchto surovín, ktoré sú strategické pre mobilitu a priemysel," povedal Hermine. „Nemáme prístup k týmto surovinám mimo poľa recyklácie, batérie na konci svojej životnosti tak predstavujú v Európe mestskú ťažbu," dodal.