Kolaps Janovského mosta: Za prepadom cien akcií sú slová talianskeho ministra

, QZ;The Guardian;bloomberg;reuters Foto: SITA/AP

Akcie spoločnosti Atlantia, čo je materská firma prevádzkovateľa mosta, ktorý sa v Janove zrútil 14. augusta, v pondelok ráno stratili viac ako 9 %, po tom, čo taliansky minister vnútra ohlásil, vláda plánuje odobrať firme licenciu na prevádzkovanie 3408 km diaľnic v krajine.

Minister vnútra Matteo Salvini povedal, že prevádzkovateľ Autostrade per L'Italia by sa mal "hanbiť sám pred sebou." Pred davom, na zhromaždení pre získanie podpory pre svoju politickú stranu Liga v Toskánsku, uviedol, že prevádzkovateľ by mal "otvoriť svoju peňaženku a dať všetko do poriadku a preplatiť všetkým," uviedol Financial Times.

Autostrade sa už ponúkla, že zaplatí 500 miliónov EUR za náklady na rekonštrukciu a náhradu škody. Túto sumu ale Salvini odmietol ako "ponuku minimálnej mzdy".

Tragická nehoda, pri ktorej prišlo o život 43 ľudí, je skúškou novej talianskej vlády, ktorá sa dostala k moci po troch mesiacoch zložitých rokovaní v júni. Koalícia sa pokúsila pripísať vinu za nehodu únii s tým, že pravidlá bránili Taliansku vynakladať peniaze na infraštruktúru. "Výdavky, ktoré chránia životy, pracovné miesta a právo na zdravie, nesmú byť súčasťou prísnych výpočtov a pravidiel uložených Európou," povedal Salvini, s tým, že Taliansko musí mať voľnú ruku v nakladaní s verejnými prostriedkami bez "bláznivých" obmedzení zo strany EÚ.

Komisár pre rozpočet EÚ, Günther Oettinger, odpovedal že sa treba sústrediť skôr na fakty. V podobnom duchu sa vyjadril aj hovorca komisie Margaritis Schinas: "Myslíme si, že je načase, aby sme si ujasnili zopár vecí. Členské štáty môžu slobodne stanovovať konkrétne politické priority, napríklad rozvoj a údržbu infraštruktúry. V skutočnosti EÚ podporila investície do infraštruktúry v Taliansku."

Taliansko dostane v priebehu rozpočtového obdobia 2014-2020 EÚ 2,5 miliardy eur z fondov EÚ pre cestnú a železničnú dopravu, uviedla komisia a dodala, že nedávno schválila investičný plán pre talianske diaľnice vo výške 8,5 miliardy eur.

V máji správa EÚ o Taliansku naliehala na vládu, aby venovala viac prostriedkov na niekoľko oblastí vrátane infraštruktúry. Výdavky na výstavbu a údržbu talianskych ciest sa podľa organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj znížili medzi rokmi 2007 až 2015 o 62 %.

Komisia tiež uviedla, že Taliansko opakovane profitovalo z toho, že Brusel je pripravený uvoľniť svoje rozpočtové pravidlá. Zatiaľ čo Maastrichtská zmluva vyžaduje od vlád, aby obmedzili dlh na 60 %, taliansky štátny dlh po ekonomickej kríze vzrástol na 132 %.

Najväčším akcionárom v Atlantia je rodina Benettonovcov, drží približne 30 percent firmy prostredníctvom svojho holdingu Edizione. Podľa agentúry Bloomberg tak prepad hodnoty akcií odpísal z majetku rodiny približne dve miliardy dolárov. Podiel v Atlantia predstavuje podľa indexu miliardárov agentúry Bloomberg viac ako tretinu celkového majetku rodiny je najdôležitejšou súčasťou ich spoločnosti Edizione. Tá združuje najrôznejšie podnikateľské odvetvia, od bankovníctva až po nehnuteľnosti, a donedávna mala hodnotu takmer 13 miliárd eur.

Benettonovci sú vo svete známi predovšetkým svojou značkou oblečenia United Colors of Benetton, ale móda už netvorí primárny zdroj jej bohatstva. Agentúra Reuters uvádza, že práve diverzifikáciou svojho podnikania dokázali kompenzovať upadajúce príjmy svojej módne značky. Rodina aj dnes patrí medzi najbohatšie v Taliansku.

Po tragédii je ale ďalší osud najdôležitejšej súčasti ich rodinného holdingu neistý. Talianska vláda nešetrila kritikou ani na adresu samotnej rodiny. Niektorí Taliani vo verejných diskusiách spájajú prominentnú rodinu s nešťastím v Janove a podľa denníka The Times sa dokonca na internete objavili výzvy na bojkot ich obchodov.

Súvisiace články

Aktuálne správy