Firma s hodnotou 3,7 miliardy dolárov: Uber sa do cenovej vojny v Rusku nepúšťa, chystá fúziu s miestnou taxislužbou

, iDnes Foto: TASR/AP

Americký Uber a ruský Yandex sa rozhodli spojiť svoje sily a vytvoriť jednu z najväčších on-line taxislužieb na svete. Jej hodnota bude 3,7 miliardy dolárov.

Uber sa zdá sa z vlastných chýb poučil. Po dlhom a nákladnom súboji na čínskom trhu sa nakoniec rozhodol predať svoj biznis hlavnému konkurentovi Didi Chuxing. V Rusku najcennejší startup sveta namiesto cenovej vojny volí cestu najmenšieho odporu. Pripravuje sa na fúziu s jednotkou na tamojšom trhu na poli  alternatívnej taxislužby. Mali by to byť dve muchy jednou ranou: zbaví sa konkurencie a získa vedúce postavenie na trhu. Nová spoločnosť ovládne 127 miest v šiestich krajinách bývalého Sovietskeho zväzu, Rusko, Azerbajdžan, Arménsko, Bielorusko, Gruzínsko a Kazachstan.

Yandex.Taxi doteraz fungovalo v 840 ruských mestách, kde má ročne objednávky za zhruba 1,01 miliardy dolárov. Uber pôsobí v Rusku len 16 mestách a za rezervácie ročne utŕži približne 566 miliónov dolárov.

Yandex investuje 100 miliónov dolárov a bude mať väčšinový podiel vo výške 59,3 %. Uber do spoločného podniku vloží 225 miliónov dolárov a získa 36,6 % firmy. Zvyšok akcií sa rozdelí medzi zamestnancov spoločnosti. Akcie Yandex v reakcii na oznámenia vzrástli na moskovskej burze o 19,5% na 1 950 rubľov. Dosiahli tak svoje najvyššie hodnoty v histórii.

Aj keď by ukončenie cenovej vojny medzi Yandexom a Uberom mohlo viesť k vyšším cenám, Yandex vyhlásil, že zatiaľ žiadne radikálne zmeny v tarifách v pláne nemá. Obe spoločnosti budú prevádzkovať svoje vlastné aplikácie ako predtým, ale všetci vodiči budú zdieľať jednotnú platformu pre vyhľadávanie jázd.

Zlúčená spoločnosť bude ťažiť zo silnej technologickej základne v podobe prvotriednej navigácie a technológie mapovania Yandex. "Našim cieľom je vytvoriť platformu, ktorá bude konkurovať vlastníctvu áut alebo mestskej hromadnej doprave v dostupnosti a pohodlí. Mnohí z nás, ktorí pracujú v rámci Yandexu, majú pocit, že už na zdieľanú jazdu prešli úplne všetci. V skutočnosti tomu tak ale nie je a máme pred sebou ešte dlhú cestu," uvádza spoločnosť Yandex na svojom blogu.

Potvrdzujú to aj analytici z VTB Capital, ktorí odhadli, že z ruského taxikárskeho sektora, ktorý mal v roku 2016 hodnotu zhruba 8,4 miliardy dolárov, by si novovzniknutá spoločnosť mohla zatiaľ odhryznúť len 5 až 6 %.

Spojenie dvoch veľkých hráčov sa nepáči protimonopolnému úradu. "V Rusku máme len tri hlavné taxislužby, ktoré je možné rezervovať on-line, a keď sa dve z nich rozhodnú spojiť, je zrejmé, že to bude v rozpore so zákonom o ochrane hospodárskej súťaže," povedal člen výboru Rady federácie pre hospodársku politiku anton Belyakov, ktorý zároveň navrhol sprísniť požiadavky na on-line taxislužby.

Spojenie uber s Yandex už síce schválilo predstavenstvo oboch spoločností, musí sa ale počkať na súhlas regulátorov a uzavretie obchodu, ku ktorému by malo dôjsť v poslednom štvrťroku 2017.

Fúziu s Yandex však analytici pokladajú za správny krok. "Vďaka tejto dohode Yandex odstránil agresívneho konkurenta, čo v dlhodobom horizonte povedie k lepšiemu speňaženiu a ziskovosti," ohodnotil situáciu analytik Raiffeisenbank v Moskve Sergej Libin.

Uber je zatiaľ v strate, a to aj napriek tomu, že do neho investori naliali už 11,5 miliardy dolárov. Vlaňajší rok spoločnosť zakončila stratou vo výške 2,8 miliardy dolárov. Dobre na tom ale nie je ani Yandex, ktorý vlani stratil 2,1 miliardy rubľov.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy