Zaplatiť právnikovi na základe úspechu: Žiadna výhra, žiadna odmena!

, Vaše nároky Foto: SITA/AP

Neplatiť za právnika, ak nedovedie prípad do úspešného konca. Taký je princíp No win, no fee, teda v preklade Žiadna výhra, žiadna odmena. Ten je pri odškodnení v leteckej doprave stále populárnejší, len v minulom roku ho na Slovensku na získanie odškodnenia za oneskorený alebo zrušený let využili stovky klientov, ako vyplýva z databázy spoločnosti Vaše nároky.

Odškodnenie za oneskorený alebo zrušený let vymáha v posledných mesiacoch od leteckých spoločností čoraz viac nespokojných cestujúcich. Tí však majú väčšinou problém svoj oprávnený nárok od leteckej spoločnosti vymôcť, preto sa obracajú na právnikov. „Letecké spoločnosti cestujúcim väčšinou dobrovoľne finančné kompenzácie nevyplácajú a spoliehajú sa na to, že sa cestujúci nebude zo strachu z prípadných nákladov proti rozhodnutiu veľkej korporácie brániť,“ vysvetľuje právnik spoločnosti Vaše nároky Petr Novák. Práve na tento typ odškodnenia je vhodné najať si právnika, ktorému nie je nutné platiť za jeho služby vopred, ale iba v prípade, keď dokáže získať finančnú kompenzáciu.

Koncept No win, no fee funguje tak, že klient odovzdá svoj prípad právnikovi, no za jeho služby v priebehu riešenia nič neplatí. Až vo chvíli, keď je právnik úspešný a prípad úspešne vyrieši, mu patrí vopred dohodnutá provízia. Ak sa mu prípad vyhrať nepodarí, klient síce nič nezíska, ale nezaplatí právnikovi ani cent.

Na Slovensku nie je koncept zatiaľ príliš rozšírený, v zahraničí však už ide o bežnú prax. To platí hlavne pre Britániu a Spojené štáty, no koncept sa rýchlo rozširuje aj v Českej republike. „Právne služby na základe no win, no fee sú pre klientov výhodné, nemusia sa totiž báť, že zaplatia za službu právnika bez toho, aby im pomohol ich problém vyriešiť,“ upozorňuje právnik Novák s tým, že ľudia o tejto možnosti zatiaľ veľa nevedia.

Jednou z firiem, ktorá na princípe no win, no fee funguje, je spoločnosť Vaše nároky, ktorá sa zaoberá pomocou poškodeným klientom leteckých spoločností. Na firmu sa obrátila napríklad pani Natália, ktorej sa omeškal let z Bratislavy do Ríma o viac ako päť hodín a stálo ju to nemalé problémy. Letecká spoločnosť jej odmietla vyplatiť odškodné. Až keď prípad prevzal právnik, získala kompenzáciu 250 eur. „Kompenzácia za meškajúci let môže dosiahnuť až 600 eur, ak je dĺžka letu viac ako 3 500 kilometrov. Sumy sú podľa dĺžky letu odstupňované,“ spresňuje právnik.

Súvisiace články

Aktuálne správy