PSA európskou dvojkou: Opel kupuje za 2,2 miliardy eur

, Bloomberg;ČTK Foto: SITA/AP

Francúzska automobilka PSA Group kúpi stratovú európsku divíziu americkej automobilovej skupiny General Motors za 2,2 miliardy eur. Jej hlavnou časťou je nemecký Opel. Transakciou vznikne európska automobilová dvojka po nemeckej skupine Volkswagen. Spojená spoločnosť bude chcieť vyrábať ročne vyše päť miliónov vozidiel.

Hlavnou súčasťou európskej divízie GM je nemecká automobilka Opel, v Británii vyrába autá jeho sesterská značka Vauxhall. GM v Európe zamestnáva v 12 výrobných podnikoch okolo 38 tisíc ľudí, z toho zhruba polovicu v Nemecku. V Británii má GM asi 4500 zamestnancov.

Súčasťou obchodu je tiež divízia GM v oblasti finančných aktivít. Polovicu v tejto divízie kúpi banka BNP Paribas za zhruba 450 miliónov eur.

Plány transakcie, ktoré obe firmy oznámili v polovici februára, vyvolali v Nemecku a Británii obavy zo zatvárania tovární a rušenia pracovných miest. Šéf PSA Carlos Tavares sľúbil, že bude ctiť doterajšie záväzky GM voči výrobe a zamestnanosti.

Tavares minulý týždeň povedal, že prevzatie Opla ponúka príležitosť na vytvorenie európskeho automobilového šampióna, ktorý by mohol čoskoro predávať viac ako päť miliónov vozidiel ročne. Vlani PSA predala 3,15 milióna vozidiel. PSA očakáva zo spojenia do roku 2026 ročnú úsporu 1,7 miliardy eur, uviedla francúzska automobilka podľa agentúry Reuters.

Šéf francúzskej automobilky PSA Carlos Tavares
Spojením PSA s európskou divíziou GM vznikne skupina so zhruba 16-percentním podielom na európskom automobilovom trhu a vystrieda francúzsky Renault na pozíciu druhej najväčšej európskej automobilky za Volkswagenom, ktorý má na európskom trhu podiel 24 percent. PSA sa pritom ešte pred troma rokmi nachádzala v ťažkostiach, pomáhať jej musel štát (Francúzsko) spoločne s čínskym investorom, automobilkou Dongfeng Motor.

Opel sa v čase svetovej finančnej krízy dostal do existenčných problémov. GM uvažovala o jeho predaji, nakoniec sa ho ale rozhodla reštrukturalizovať. Opel dúfal, že sa do vlaňajška vymaní zo strát, za minulý rok ale utrpel ďalšiu stratu 257 miliónov dolárov. Firma vlani zvýšila predaj na európskom trhu o zhruba štyri percentá na 1,16 milióna vozidiel, čo bolo maximum od roku 2011.

Súvisiace články

Aktuálne správy