Cargo môže získať investora cez zvýšenie základného imania

Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. Vladimír Ľupták tvrdí, že minimálna cena za vstup strategického investora do spoločnosti by mala byť 300 miliónov eur a ideálna 500 miliónov eur.

Za najlepšiu formu vstupu strategického investora do Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. považuje jej generálny riaditeľ Vladimír Ľupták zvýšenie základného imania. Šéf štátneho nákladného koľajového dopravcu tvrdí, že partner tak donesie nielen nové finančné prostriedky, ale aj nové prepravy a možno aj nový pohľad na manažovanie firmy. „Z pragmatického hľadiska by štát získal 300 miliónov eur. Keby dnes tieto peniaze dostal, zbavil by sa dlhodobého problému s Cargom. A stále by to bol podľa mňa dobrý obchod pre štát. V prípade udržania malého podielu v spoločnosti by štát vedel prepravy tovaru korigovať. Ďalšou výhodou je efektivita privátneho sektora,“ povedal ďalej Ľupták v rozhovore pre utorňajšie Hospodárske noviny.

Minimálna cena za vstup investora do Carga by podľa jeho generálneho riaditeľa mala byť 300 miliónov eur a ideálna 500 miliónov eur. „Ak by sme dostali túto sumu peňazí, tak by firma už bola oddlžená a zdravá. Všetko však bude závisieť od ponuky. Keď bude viac ponúk, cena pôjde hore, keď nebude, tak sa cena bude tlačiť dole,“ uviedol Ľupták. Samotný predaj Carga by podľa neho nepriniesol taký efekt a možno by nebol oň záujem. Investor by do Carga mohol vstúpiť po vysporiadaní všetkých vecí do konca budúceho roka.

Prípadné spojenie českého a slovenského Carga by prinieslo veľa výhod, ale podľa Ľuptáka české Cargo nie je partner na to, aby oddlžilo ich firmu. „Spoločný podnik je variant na to, že by nebol nikto, kto by vložil kapitál do firmy,“ dodal v HN. Spojenie by podľa neho znamenalo spoločnú obchodnú politiku na severo-južnej trase, ako aj šetrenie na rôznych položkách. Keby sa obe spoločnosti spojili, v objeme prepravy tovarov by sa stali trojkou na európskom trhu.

Túto možnosť dáva šéf Carga na druhé miesto, na prvom je transparentná súťaž na vstup strategického partnera. „A tej sa môžu zúčastniť aj Česi. Určite by som ich z partnerstva nevylučoval,“ povedal Ľupták. Riaditeľ Carga predpokladá, že najlepšie by bolo urobiť spoločný podnik s Českom a následne celý balík predať Rusom. Tým by sa podľa neho posilnili východo-západné tovarové toky.

Cargo plánuje splatiť prvú splátku zo štátnej pôžičky vo výške 166 miliónov eur v novembri tohto roka. O jej odklad o pol roka požiadalo v máji. Splátku chce spoločnosť zaplatiť z peňazí za predaj diep osobnému železničnému prepravcovi alebo si na ňu požičia. „V hre je aj možnosť, že predáme časť našich aktív, teda napríklad vozne. Určite dlh musíme splácať, pretože ak tak neurobíme, tak pôžička môže byť vyhlásená za neoprávnenú pomoc,“ ubezpečil Ľupták.

Nákladný dopravca v minulom roku plánoval stratu do 10 miliónov eur, napokon ju zmiernil na 300 tisíc eur. V tomto roku však počíta s prehĺbením straty na 24 miliónov eur. Vyrovnané hospodárenie chce spoločnosť podľa Ľuptáka dosiahnuť najskôr na budúci rok. Preprava tovarov by mala v terajšom roku dosiahnuť 37 miliónov ton. Cargo bude pokračovať v prepúšťaní zamestnancov, nepredpokladá totiž, že sa mu podarí tovary od konkurencie vziať späť.

Ľupták podporuje zámer výstavby širokorozchodnej trate cez Slovensko, ak ju zaplatí niekto iný ako Slovensko. V tomto projekte vidí iba samé pozitíva a neobáva sa zníženia objemu nákladnej prepravy Carga ani ohrozenia prekladiska v Čiernej nad Tisou. Širokorozchodná trať je na 99 percent určená na kontajnerové prepravy. „Myslím si, že sa širokorozchodná trať dostane len po Bratislavu. Do Viedne sa podľa mňa nedostane, keďže Rakúšania si túto trať až k Viedni z rôznych dôvodov nepustia,“ uzavrel Ľupták.

Súvisiace články

Aktuálne správy