Vlaky prestanú premávať na viacerých regionálnych tratiach

Ministerstvo dopravy zdôvodňuje návrh na zastavenie miestnej dopravy na niektorých tratiach nezáujmom ľudí o jej využívanie. Rezort dopravy pripomína, že návrh cestovného poriadku môže odborná aj laická verejnosť pripomienkovať do konca augusta

Vlaky prestanú pravdepodobne úplne jazdiť na najmenej vyťažených regionálnych tratiach Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany, Spišské Vlachy – Spišské Podhradie, Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica a Prievidza – Nitrianske Pravno. V súčasnosti na nich premáva obojsmerne spolu 36 vlakov v pracovných dňoch a osem len cez víkendy. Vlaková doprava sa má tam zastaviť pre nízky záujem ľudí. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) s osobnou prepravou na uvedených trasách pre malý počet cestujúcich od 9. decembra tohto roka už nepočíta. Štátny osobný dopravca pripravil návrh nového cestovného poriadku 2012/13 na základe objednávky ministerstva dopravy a samosprávnych krajov v spojitosti s regionálnymi traťami.

„Ide o frekvenčne najslabšie trate podľa štúdie Výskumného ústavu dopravného, ktorú zadalo ministerstvo dopravy pre účel optimalizácie obsluhy verejnou dopravou,“ informoval agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Tomáš Šarluška o dôvodoch navrhovaného rušenia dopravy na spomínaných tratiach. Tržby z cestovného podľa neho kryjú zhruba len tretinu nákladov na prevádzku osobnej dopravy. Spoločnosť neuviedla, koľko vlakových spojov môže byť celkom zrušených.

Podľa návrhu budúceho grafikonu osobnej dopravy zrušené majú byť aj miestne vlaky jazdiace na úseku Jesenské – Tornaľa – Plešivec trikrát za deň v každom smere. Z toho jeden končí alebo začína v Tornali. V tejto časti železničnej trate Zvolen – Košice má v jednom smere zastavovať denne päť rýchlikov oproti súčasným štyrom. Skončiť majú aj dva páry vlakov premávajúcich denne medzi Plešivcom a Turňou nad Bodvou. Medzi Lipanmi a Plavčom majú vlaky namiesto dvoch spojov denne premávať už len v piatok a nedeľu na prepravu študentov do a z Prešova. Najviac vlakov by malo byť zrušených na tratiach Medzilaborce – Michaľany, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Plaveč, Banská Bystrica – Červená Skala, Zvolen – Diviaky, Trenčianska Teplá – Horné Srnie, Nové Mesto nad Váhom – Myjava – Vrbovce – Velká nad Veličkou.

Ministerstvo dopravy zdôvodňuje návrh na zastavenie miestnej dopravy na niektorých tratiach nezáujmom ľudí o jej využívanie. Návrh nového cestovného poriadku pritom vychádza z analýzy Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline. „Analýza, ktorú sme si dali vypracovať, ukazuje, že na všetkých trasách, ktoré sú určené na zrušenie, sú denné výkony v desiatkach pasažierov, teda ani nie sto. Pritom odborné štúdie hovoria o tom, že vlaková doprava, ktorá sa vyznačuje vysokými fixnými a pomerne nízkymi variabilnými nákladmi, má svoj význam len v prípade, že ňou cestuje minimálne päťsto pasažierov denne,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Filozofiou nového grafikonu je podľa neho posilniť vlakovú dopravu tam, kde je o ňu záujem.

Rezort dopravy pripomína, že návrh cestovného poriadku môže odborná aj laická verejnosť pripomienkovať do konca augusta. „My budeme pozorne načúvať všetkým argumentom, keďže chápeme, že je treba túto otázku citlivo zvážiť,“ informoval ďalej Kóňa. Ak sú riešenia, ako vlaky naplniť cestujúcimi a zachrániť ich, napríklad zmenou spojení či časov odchodov, ministerstvo ich chce zobrať do úvahy. „Nikto nechce rušiť službu, ktorú občania využívajú. Čísla však hovoria pomerne jasnou rečou. Občania Slovenska by nemali prostredníctvom svojich daní dotovať vlakové linky, kde cestuje doslova niekoľko ľudí, pričom väčšina cestujúcich využíva napríklad autobusové linky,“ dodal Kóňa. Ak o tieto spoje ľudia nemajú záujem, čo ukázala spomínaná analýza, podľa neho nemá zmysel ich prevádzkovať. Definitívne číslo zrušených liniek bude závisieť aj od komunikácie s ľuďmi v regiónoch, ktorí sa môžu k návrhu vyjadrovať a svoje konštruktívne argumenty zasielať.

Železničná spoločnosť Slovensko v návrhu nového cestovného poriadku zohľadnila požiadavku ministerstva na zavedenie taktovej dopravy s pravidelnými časmi odchodov vlakov. Naďalej bude rokovať s rezortom o pripomienkach a návrhoch na zmenu pripravovaného nového grafikonu 2012/13 a takisto o oprávnených požiadavkách samosprávnych krajov. Pripomienky možno podľa spoločnosti zaslať na odbory dopravy jednotlivých krajov do 8. júla.

ZSSK vlani prepravila 45,9 mil. cestujúcich, keď ich počet medziročne vzrástol o 2 %. Podľa Šarlušku najviac ľudí, okolo 75 %, cestovalo vlakmi na vzdialenosti do 50 kilometrov. Ďalších 15 % využilo tento spôsob dopravy pri cestách od 51 do sto kilometrov a zvyšných 10 % pri vzdialenostiach nad sto kilometrov. V prvom štvrťroku tohto roka štátna spoločnosť previezla 10,84 mil. ľudí. Tržby z cestovného v tomto období vzrástli o 11 %.

Vlaky ZSSK v minulom roku najazdili 31,25 mil. vlakových kilometrov, z toho IC rýchliky 1,13 mil. vlakokilometrov. V tomto roku si štát u nej objednal dopravné výkony v objeme 29,35 mil. vlakokilometrov. Štátny príspevok na výkony vo verejnom záujme je 199,34 mil. eur, čo je v priemere 6,79 eura na jeden kilometer. Ministerstvo dopravy poskytne pre ZSSK v budúcom roku na verejnú osobnú prepravu 197,85 mil. eur. Za tieto peniaze si u štátneho osobného dopravcu objedná výkony vo verejnom záujme v objeme približne 29,05 mil. vlakokilometrov. Jeden kilometer tak vyjde štát priemerne na 6,81 eura. IC rýchliky, na ktoré od začiatku tohto roka štát už neprispieva, sú podľa ZSSK stále stratové. „Je potrebné však povedať, že IC vlaky vykazujú oveľa vyššie krytie nákladov tržbami, ako je celosieťový priemer,“ uzavrel

Súvisiace články

Aktuálne správy