Začal tender na výstavbu diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité

Odhadované náklady na prípravu projektu a výstavbu 12,3-kilometrového úseku diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité dosahujú takmer 366 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Práce sú plánované na tri roky a ich financovanie majú zabezpečiť eurofondy a štátny rozpočet v súčasnom programovom období.

Predpokladaná cena za vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavebných prác na 12,3-kilometrovej diaľnici D3 Svrčinovec – Skalité v polovičnom profile je 365,61 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Príprava projektu a výstavba diaľničného úseku na Kysuciach je plánovaná na 1 095 dní, čiže tri roky. Financovanie majú zabezpečiť zdroje Kohézneho fondu Európskej únie a štátny rozpočet cez Operačný program Doprava ešte v terajšom programovom období čerpania eurofondov. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. už vyhlásila verejnú súťaž na výstavbu diaľnice vo štvrtkovom vydaní Vestníka pre verejné obstarávanie. Termín otvárania ponúk je 15. augusta a o súťažné podklady treba požiadať do 4. júla.

Záujemcovia o účasť v tendri musia preukázať, že v oblasti prípravy a výstavby cestnej a železničnej infraštruktúry dosiahli za predchádzajúce tri roky celkový obrat minimálne 100 mil. eur bez DPH. Ďalšou podmienkou je uskutočnenie aspoň dvoch stavieb, z toho jednu za zmluvnú cenu najmenej 100 mil. eur a druhú minimálne za 50 mil. eur bez DPH. Diaľničiari v podmienkach požadujú aj postavenie najmenej jedného razeného tunela dlhého minimálne 600 metrov, najmenej dvoch mostov v dĺžke aspoň 150 metrov a minimálne jednej mimoúrovňovej križovatky.

Na diaľnici Svrčinovec – Skalité budú dva kratšie tunely – Svrčinovec (435 metrov) a Poľana (895 metrov). Polovičný profil diaľnice by mal stačiť napriek očakávanému rastu intenzity dopravy, keď bude priamo prepojená diaľničná sieť Slovenska a Poľska. Tri kilometre takmer hotovej diaľnice D3 zo Skalitého k poľskej hranici sú rozostavané už od roku 1997. Tento úsek bude možné využívať až po dokončení diaľnice zo Svrčinovca. Stavebné povolenie na tento úsek je k dispozícii od začiatku roka 2011.

Podľa Programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý nové vedenie ministerstva dopravy aktualizuje, výstavba D3 Svrčinovec – Skalité v polovičnom profile má začať v tomto roku. Pôvodne mala byť stavba diaľnice financovaná z úveru Európskej investičnej banky (EIB) a zo štátneho rozpočtu a z eurofondov v ďalšom programovom období 2014 až 2020. Predpokladané stavebné náklady boli 274,19 mil. eur bez DPH.

V budúcom roku by mala začať aj výstavba úsekov D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto v dĺžke 10,1 kilometra a za odhadované náklady 380,93 mil. eur, ako aj Čadca, Bukov – Svrčinovec v dĺžke 5,8 kilometra a za predpokladanú cenu 195,1 mil. eur. Oba úseky by mali byť financované z úveru EIB a zo štátneho rozpočtu a z eurofondov od roku 2014 v nasledujúcom finančnom období. Začiatok výstavby 10,7-kilometrového úseku D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica je plánovaný v roku 2014 pri odhadovaných stavebných nákladoch 239,3 mil. eur. Financovanie by malo byť zabezpečené z eurofondov a štátneho rozpočtu.

Súvisiace články

Aktuálne správy