Brusel nemusí dať peniaze na diaľnicu pri Ružomberku

Slovensko-talianske združenie Hant BA DS, a.s. a INC, ktoré chce diaľnicu D1 Hubová - Ivachnová naprojektovať a postaviť za 207,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, považuje svoje vyradenie z tendra pre neobvykle nízku cenu za neopodstatnené a stojí si za ponúknutou cenou.

Financovanie 15-kilometrovej diaľnice medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorej súčasťou bude aj dvojkilometrový tunel Čebrať, dostane možno stop od Európskej únie. Informuje o tom vo štvrtok denník Pravda s tým, že konzorcium stavebných firiem Hant BA DS a INC S.p.A. Turín, ktoré ponúklo Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. najlacnejší rozpočet na výstavbu tejto časti diaľnice D1, nie je spokojné s ich vylúčením z tendra.

Slovensko-talianske združenie, ktoré chce diaľnicu pri Ružomberku naprojektovať a postaviť za 207,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), považuje svoje vyradenie z diaľničného tendra pre neobvykle nízku cenu za neopodstatnené a stojí si za ponúknutou cenou. Tvrdí, že bude uplatňovať všetky právne cesty vrátane oboznámenia európskych inštitúcií, keďže stavba diaľnice má byť financovaná z eurofondov.

Ak sa Brusel s námietkami stotožní, môže to podľa Pravdy výstavbu už tak meškajúcej diaľnice zdržať. „V prípade vážnych pochybení alebo zneužívaní prostriedkov rozpočtu únie môže Európska komisia rozhodnúť o tom, že projekt nebude z eurofondov preplatený. V tom prípade by sa zazmluvnené náklady projektu museli hradiť v plnej miere zo štátneho rozpočtu,“ uviedol pre noviny hovorca Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik. Ak nenastane prípadná náprava vo veci, Európska komisia môže prípad predložiť Súdnemu dvoru Európskej únie.

Aj analytik Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika Ivan Kuhn si myslí, že ak Európska komisia bude mať pochybnosti o priebehu obstarávania, môže pozastaviť preplácanie výdavkov na tento projekt. Ministerstvo dopravy sa podľa denníka k tendru zatiaľ nechcelo vyjadriť ani špekulovať o možných rozhodnutiach Bruselu. Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák k nízkej cene vyradeného uchádzača uviedol, že buď štátna expertíza nie je urobená správne alebo cena ponúkaná stavebníkmi pôjde na úkor kvality. „Verejné súťaže by totiž mali priniesť úsporu najviac dvadsať až tridsať percent, nie viac,“ vyhlásil dopravný expert pre Pravdu.

Diaľničný úsek pri Ružomberku sa má podľa denníka dokončiť vo februári 2016. Ak však bude mať Brusel pochybnosti o tendri, môže to byť aj neskôr. „Kompletné diaľničné prepojenie hlavného mesta s Košicami sa však pravdepodobne začne črtať až v roku 2020. V roku 2018 sa plánuje sprejazdniť najpotrebnejší úsek D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou s osemkilometrovým tunelom Višňové. Na tento úsek však zatiaľ nie je zabezpečené úplné financovanie,“ napísala na záver Pravda. Európska investičná banka by mala na stavbu diaľnice poskytnúť preklenovací úver do roku 2014, odkedy bude môcť Slovensko využívať eurofondy v novom programovom období.

Ako agentúra SITA už v stredu informovala, v tendri na výstavbu diaľnice Hubová – Ivachnová otvárali ponuky siedmich uchádzačov 5. marca. Najlacnejšiu ponuku predložilo združenie HANT BA DS, a.s. a INC S.p.A., a to 207,5 mil. eur bez DPH. Predstavuje to takmer 45 % zo štátom predpokladanej ceny prác vo výške 465,71 mil. eur. Skupina Inžinierske stavby, a.s. Košice a TuCon, a.s. Žilina navrhla druhú najnižšiu cenu 215,38 mil. eur. Nasleduje ďalšie slovensko-talianske združenie Dúha, a.s. Prešov – Impregilo S.p.A. s ponukou 224,9 mil. eur. Výstavba diaľnice je plánovaná na 1 276 dní, čiže tri a pol roka a financovaná má byť z Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava. Ak majú európske peniaze ísť na túto stavbu ešte v tomto programovom období, práce musia začať najneskôr v lete tohto roka, aby mohli byť dokončené do konca roka 2015.

Súvisiace články

Aktuálne správy