Kabinet posúdi možnosti strategického partnerstva Carga

Vláda Roberta Fica plánuje vypracovať sektorovú stratégiu rozvoja dopravnej infraštruktúry s výhľadom do roku 2030. Chce pripraviť aj sektorový operačný program pre čerpanie eurofondov na roky 2014 až 2020. Zvažuje aj zlúčenie nezávislých regulačných úradov v oblasti cestnej, železničnej, leteckej a vodnej dopravy, ako aj v oblasti výstavby, pôšt a telekomunikácií.

Správa „VLÁDA: Kabinet posúdi možnosti strategického partnerstva Carga“ rozšírená o vyjadrenie ministra dopravy Jána Počiatka v druhom odseku.

BRATISLAVA 27. apríla (SITA) – Návrh vládneho programu, ktorý v piatok schválil kabinet, počíta v rezorte dopravy aj s analýzou možnosti strategického partnerstva štátneho nákladného dopravcu Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. Malo by to viesť k posilneniu postavenia spoločnosti na trhu, zvýšeniu jej podnikateľských príležitostí vplyvom synergických efektov a tiež k získaniu dodatočných zdrojov na jej ďalší rozvoj.

Minister dopravy Ján Počiatek po rokovaní uviedol, že zakrátko budú vyhodnotené súťaže na poradcov pre výber strategického partnera Carga a koncesionára pre letisko v Bratislave. Oba tendre začal vlani rezort dopravy ešte pod vedením Jána Figeľa. „Budeme v týchto súťažiach pokračovať a uvidíme, kam sa dostaneme. Počkajme si, s čím prídu. Akúkoľvek formu pripúšťam, pokiaľ to bude výhodné pre štát,“ dodal Počiatek.

Vláda Roberta Fica sa zaväzuje vypracovať sektorovú stratégiu rozvoja dopravnej infraštruktúry s výhľadom do roku 2030. Chce pripraviť aj sektorový operačný program pre čerpanie eurofondov na roky 2014 až 2020, ktorý bude zohľadňovať národné priority v stratégii rozvoja dopravnej infraštruktúry.

„Vláda vytvorí podmienky na zlúčenie nezávislých regulačných úradov v oblasti cestnej, železničnej, leteckej a vodnej dopravy, ako aj v oblasti výstavby, pôšt a telekomunikácií. Výrazným spôsobom sa tak zníži počet rozpočtových organizácií v rezorte dopravy, zníži sa počet administratívnych zamestnancov a dôjde k úsporám v rozpočtových nákladoch,“ vyplýva ďalej z návrhu programového vyhlásenia vlády.

Za svoje ďalšie priority vláda považuje stabilizovanie podielu železničnej nákladnej dopravy na prepravnom trhu a zvýhodňovanie verejnej hromadnej dopravy udržaním úhrady výkonov vo verejnom záujme. Plánuje zabezpečiť harmonizáciu osobnej vlakovej a autobusovej dopravy zvýšením konkurencieschopnosti, kultúry cestovania a bezpečnosti dopravy a premávky. Chce pritom podporovať budovanie inteligentných dopravných systémov. Vláda ďalej plánuje znižovať počet nechránených železničných priecestí a podporovať rozvoj kombinovanej nákladnej prepravy.

V plánoch vlády je aj podpora zvyšovania úrovne bezpečnosti leteckej prevádzky a bezpečnosti ochrany civilného letectva. Chce vytvoriť systém podpory leteckej dopravy vo verejnom záujme. „Dôležitý bude ďalší rozvoj letiska Bratislava ako najvýznamnejšieho leteckého dopravného uzla na Slovensku a regionálnych letísk ako nástrojov rozvoja regiónov a cestovného ruchu,“ tvrdí vláda v návrhu vlastného programu.

Kabinet sľubuje posilniť úlohu vodných ciest v dopravnej infraštruktúre a podporovať i rozvoj nemotorovej, najmä cyklistickej dopravy. Hlavnými nástrojmi uvedených priorít bude podľa vlády efektívne vynakladanie finančných prostriedkov v doprave, viaczdrojové financovanie dopravnej infraštruktúry, rovnovážny vývoj jednotlivých druhov dopravy a ochrana záujmov SR pri tvorbe relevantnej legislatívy Európskej únie. „Zámerom vlády tak bude kvalitná a dostupná dopravná infraštruktúra, ktorá podporí sociálnu inklúziu prepojením menej rozvinutých regiónov a posilní medzinárodnú konkurencieschopnosť Slovenska aj využitím geografického potenciálu ako tranzitnej krajiny,“ uvádza ďalej návrh vládneho programu.

K cieľom hospodárskej politiky vlády v rezorte patrí aj liberalizácia a zvýšenie funkčnosti poštového trhu pomocou vyvážených trhových podmienok podnikania v poštových službách. Dôležitá je podľa nej aj harmonizácia hospodárskej súťaže na trhu elektronických komunikácií a rozvoj dostupných vysokorýchlostných sietí. Pri strategickom rozhodovaní chce kabinet venovať mimoriadnu pozornosť vplyvu dopravy na životné prostredie.

Súvisiace články

Aktuálne správy