Podiel slovenských potravín na regáloch predajní v roku 2015 klesol

Podiel slovenských potravinárskych výrobkov na regáloch predajní v roku 2015 v SR opäť poklesol, a to na 40 %.

Podiel slovenských potravinárskych výrobkov na regáloch predajní v roku 2015 v SR opäť poklesol, a to na 40 %. Medziročne sa tento podiel znížil o 3 percentuálne body (p.b.). Za päť rokov klesol podiel domácich potravín na pultoch z podielu 50 % na tohtoročných 40 %, teda o jednu pätinu. Vyplýva to z 5. ročníka prieskumu agentúry GfK Slovakia realizovaného pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS) na vzorke 360 predajní v období od 18. marca do 2. apríla 2015.

"Za posledných päť rokov podiel slovenských potravín na pultoch klesol o celú jednu pätinu. Pokiaľ sme minulý rok konštatovali určitú stabilizáciu, tak v tomto roku znovu prišlo k pádu. Podiel slovenských potravín na pultoch tvorí iba 40 %. Jediným obchodným reťazcom, ktorý to, zdá sa, so slovenskými výrobkami myslí vážne, je COOP jednota, ktorý sa celé toto obdobie drží nad 60 %. Sú obchodné reťazce, ktoré si z nás snáď robia žart, obchodný reťazec Lidl so svojimi 14 % je pre nás absolútne neprijateľný," spresnil prezident PKS Daniel Poturnay.

Najväčší pokles domácich surovín sa podľa prieskumu medziročne zaznamenal pri olejoch o 33 p. b. zo 46 % na 13 %, mäsových výrobkoch o 10 p. b. z 55 % na 45 %, nealkoholických nápojoch o 9 p. b. z 31 % na 22 %, cestovinách o 7 p. b. zo 47 % na 40 %, pri trvanlivom pečive o 7 p. b. z 35 % na 28 % a pri nečokoládových cukrovinkách o 4 p. b. zo 17 % na 13 %.
Najslabšie zastúpenie domácich potravín sa zistilo prieskumom tradične v predajniach spoločnosti Lidl, v ktorých kleslo zastúpenie domácich produktov o 2 p. b., na 14 %. Bezkonkurenčne najviac, až 62 %, slovenských potravín ponúka svojim zákazníkom COOP Jednota a obchodný reťazec CBA 51 %.

Pri hodnotení jednotlivých krajov klesol podiel slovenských potravín v porovnaní s rokom 2014 v Bratislavskom, Trnavskom, Nitrianskom, Žilinskom, Banskobystrickom a Košickom kraji. Nezmenil sa v Prešovskom kraji a o jeden percentuálny stúpol v Trenčianskom kraji. Najmenej domácich potravín ponúkajú zákazníkom hypermarkety.
PKS je združenie právnických osôb založené potravinárskymi firmami pôsobiacimi na Slovensku s cieľom spolupracovať pri obhajovaní spoločných záujmov potravinárskeho priemyslu na úrovni štátnych a mimovládnych inštitúcií.

Súvisiace články

Aktuálne správy