Iný pohľad: Sedem otravných skúseností pri nákupoch, ktoré obchodníkom nedokážeme odpustiť

, msn money Foto: SITA

Poznáte dôvody, prečo si kiná a letiská účtujú zvýšené ceny za balenú vodu, alebo prečo sú mlieko a vajcia umiestnené v zadnej časti supermarketu? Aj keď tušíte o čo ide, ale za tým všetkým nájdeme aj úplne iný príbeh.

Bolo by skvelé, ak by sa niektoré z každodenných nepríjemností pri nakupovaní už nadobro zo života vytratili. Bohužiaľ, so všetkou pravdepodobnosťou, sa to ale nestane. Ale pomôžeme vám pochopiť aspoň niektoré kroky obchodníkov, aby ste zbytočne nehľadali konšpiračné teórie, ako vás chcú na každom kroku ošklbať.

Prečo je mlieko v zadnej časti supermarketu
Je všeobecne známe, že obchody s potravinami umiestňujú mlieko, vajcia, a ďalšie základné potraviny čo najďalej od vchodu, aby si zákazníci museli svoje „odšliapať“ medzi regálmi a dali si do nákupného košíka veľa ďalších vecí, ktoré kúpiť ani pôvodne nechceli. To je nepochybne jeden z dôvodov, prečo supermarkety takto obťažujú nakupujúcich, ktorí by najradšej len vbehli, nakúpili a vybehli z obchodu von. Ale je tu aj jeden praktický dôvod, ktorý nemá nič spoločné s vytváraním impulzov k nákupu. Ďalšia teória totiž hovorí o tom, že mlieko v zadnom trakte supermarketu pomáha udržiava nižšie náklady. Mlieko aj vajcia si vyžadujú chladenie. Pri zásobovaní nákladné autá tovar vyložia priamo do zadnej časti obchodu, čo je blízko miesta, kde je mlieko ponúkané v predajni. Je to logisticky jednoduchšie a nákladovo efektívnejšie, než keby boli kartóny umiestnené v chladničkách, ktoré sú, povedzme, v bezprostrednej blízkosti pokladní.

Prečo je voda na letisku drahá
Obmedzenie prevozu kvapalín cez letiskové bezpečnostné kontroly znamená, že každý, kto chce mať pri sebe fľašu s vodou počas čakania na let, nemá žiadnu inú možnosť, ako si vodu kúpiť v obchode priamo v termináli. A zaplatiť mimoriadne vysokú cenu. V Los Angeles, na medzinárodnom letisku, ponúkali balenú vodu za 5 dolárov. Nespokojní zákazníci už podali žalobu. Do istej miery si to zákazníci vysvetľujú ako vydieranie. Napriek tomu správa v The Wall Street Journal upozorňuje na to, že existujú legitímne nákladové faktory, ktoré vedú k vyšším cenám vody a iných produktov predávaných na letisku. Obchody sú tam malé, takže majú obmedzený priestor na vytváranie zásob. Musia mať sklady mimo letiska. Dodávky do obchodov sa musia sústrediť mimo špičku a často v malých dávkach, pretože všetko potrebuje prejsť bezpečnostnými prehliadkami. A to sa zákoniet odráža na zvýšených nákladoch.

Prečo je surové kurča drahšie ako tepelne upravené
Niektoré obchodné reťazce s potravinami predávajú grilované kurčatá priamo na konzumáciu za ceny, ktoré sú nižšie ako surové kura o pár metrov ďalej v uličke s mäsom. Na prvý pohľad to nedáva žiadny zmysel. Jedným z vysvetlení je, že chce obchod ponúknuť nakupujúcemu niečo, čo by si mohol kúpiť na večeru. Supermarkety nemusia zarobiť veľa, ale dokážu osloviť zákazníka, ktorý by inak len prechádzal obchodom a hľadal voľačo pod zub. Iné vysvetlenie hovorí o tom, že sú to kurčatá pred vypršaním dátumu spotreby. Obchody síce zarobia menej, ale aspoň niečo v porovaní s tým, že by takýto tovaru museli dať zlikvidovať. Navyše ak sa ani grilované kurčatá nepredajú, mäso sa môže použiť do desiatových polievok, šalátov a podobne.

Prečo nie sú ceny zaokrúhlené
O koľko by bol život spotrebiteľov jednoduchší, ak by boli ceny zaokrúhlené a nekončili by baťovským dvojčíslom. Ale zrejme to má veľký vplyv na rozhodovanie sa kupujúcich, keď prvá číslica v rade robí oveľa väčší dojem, než to, čo príde na konci. Takže 11,99 sa javí ako oveľa lepším riešením než 12. I keď ide len o žalostný jednocentový rozdiel. Výskum ale ukazuje, že obchody môžu upútať pozornosť zákazníkov aj iným spôsobom. Ak použijú ceny končiace sa na, povedzme, ,78, ,67, alebo ,21, nič sa nedeje. Nakupujúci, si už zvykli na ceny končiace na ,99. Rozdiel zacítia, ak je cena netradičná, napríklad 21,68. Pri takejto cenovke sa zastavia a nákup zvažujú. Ďalším dôvodom pre nepochopiteľnú cenotvorbu je tajný kód maloobchodníka. Cez tieto kódy si pomáha so sledovaním rôznych zľavových stratégií. Obchodníci vedia, že nakupujúci, ktorí chcú ušetriť, sa na túto hru chytia a že si takto dokážu udržať zákazníkov. Nezvyčajné ceny sa snažia upútať pozornosť nakupujúcich a viesť ich k predpokladu, že ide o výhodný obchod, a to aj napriek tomu, že nejde vôbec o akciu, či výpredaj.

Prečo sa pri šperkoch neuvádza cena
Niekedy áno, ale v zahraničí väčšinou márne hľadáte cenovku na šperku umiestnenom pod sklom klenotníctva. To môže veľmi dobre zmiasť zákazníkov, absencia cien je starostlivo pripravená stratégia. Ak chcete zistiť, koľko čo stojí, musíte sa spýtať obsluhy. Tá už je pripravená porozprávať celý príbeh a rozprúdiť diskusiu o tom, ako vybraný šperk zapadá do aktuálnych módnych trendov a ponúkne vybraný kúsok na „ohmatanie“. Predajná stratégia je v plnom prúde. Štúdie totiž ukazujú, že ak spotrebitelia si fyzicky tovaru ohmatajú, s väčšou pravdepodobnosťou sa vyvinie citový vzťah a zmysel pre vlastníctvo. Nielen, že sú viac náchylní tovar kúpiť, ale dokonca prejavia ochotu zaplatiť viac v porovnaní s tovarom, ktorý len videli na diaľku.

Prečo sú pukance v kinách tak drahé
Je to podobné ako na letisku. Kiná účtujú koľko chcú, lebo majú zákazníkov, ktorí sú ochotní zaplatiť. Alebo je za tým niečo viac? Jedným z názorov je, že kiná by si dokázali udržať zisky, ak by znížili ceny za vstupenky a rozdiel pokryli z cien občerstvenia a nápojov. Ale tí, čo sú v podnikaní doma vedia, že filmoví fanúšikovia spadajú z veľkej časti do dvoch kategórií. Buď ide o spotrebiteľov, ktorí nehľadia na výdavky, alebo naopak, cenovo citlivých zákazníkov. To čo ušetria tí z druhej skupiny, minú tí z prvej. Rovnako je potrebné poznamenať, že kiná zarobia z predaja vstupeniek veľmi málo. Ak by boli ceny doplnkového tovaru nižšie, ceny vstupeniek by vyleteli tak vysoko, ako by ich nechceli vidieť ani diváci, ani majitelia kín.

Prečo niektoré obchody žiadajú pokladničný blok pri opustení predajne
Toto je také americké. Vlani na jeseň istý zákazník zažaloval obchod a žiadal 670 000 dolárov ako kompenzáciu za incident. Odmietol totiž ukázať doklad o kúpe pri odchode z obchodu. Výsledkom bola zlomenina nohy po potýčke s pracovníkmi. Kontrola zamestancami je prevencia proti krádežiam, takáto politika kontroly má odradiť zlodejov. Ale na druhej strane vytvára nepríjemný pocit, keď aj platiaci zákazníci sú považovaní za potenciálnych zločincov. Niektorí obchodníci ale tvrdia, že kontroly nie sú zamerané proti krádežiam v obchode, ale že zamestnanci len kontrolujú predaj, aby mohli ponúknuť niektoré služby zákazníkom. Nech je to ako chce, vďaka zníženiu počtu krádeží sa cena odcudzeného tovaru nemusí premietnuť do cien ostatného tovaru, ktorý by nakoniec musel uhradiť platiaci zákazník. Zdá sa, že ak urobíte z každého zločinca, skutoční zlodeji si dajú pauzu a prestanú kradnúť v obchodoch.

Súvisiace články

Aktuálne správy