Bratislava Košice a späť: Žltý RegioJet lukratívnu trasu zatiaľ jazdiť nebude

, ČTK Foto: SITA

RegioJet už na Slovensku jazdí z Bratislavy do Komárna. Na trať do Košíc si bude musieť minimálne počkať.

Súkromný železničný dopravca RegioJet zo skupiny Student agency zatiaľ neuspel so zámerom prevziať osobné rýchlikovú dopravu z Bratislavy do Košíc, ktorú na tejto najvyťaženejšej slovenskej trati dnes zabezpečuje štátny dopravca ZSSK Slovensko. Ministerstvo dopravy uviedlo, že po prípadnom uvoľnení ďalších vlakových liniek pre súkromných ​​dopravcov uskutoční výberové konanie.

"V prípade, že bude možné pristúpiť k liberalizácii železničných tratí, bude sa o prevádzkovateľoch jednotlivých liniek rozhodovať formou transparentných súťaží. Určite nebudeme súhlasiť s tým, aby si potenciálni záujemcovia vybrali tie najlukratívnejšie trate a získali zmluvu na ich prevádzkovanie bez akéhokoľvek konkurenčného boja," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Dodal, že ponuka RegioJetu bola len všeobecná a bez toho, aby zaručovala zachovanie vlakovej dopravy medzi Bratislavou a Košicami v súčasnom rozsahu.

RegioJet tvrdil, že prevádzku vlakov medzi dvoma najväčšími slovenský mestami by dokázal zabezpečiť s nižšou dotáciou, než má štátom ovládaný dopravca. Rýchliky ZSSK zvládnu 445 kilometrov dlhú trasu z Bratislavy cez Žilinu do Košíc za zhruba šesť hodín.

Slovensko doteraz uvoľnilo pre súkromného ​​vlakového dopravcu štátom dotovanú osobnú dopravu len na jednej trati. Vlaky na regionálnej linke z Bratislavy do Komárna na juhu Slovenska zabezpečuje už viac ako dva roky práve RegioJet. Firma do konca roka tiež plánuje nasadiť vlaky na trať medzi Bratislavou a Košicami, kde chce konkurovať spojom ZSSK vyššej kategórie InterCity. Prevádzku týchto vlakov ale štát nedotuje.

Bývalá slovenská vláda plánovala prenechať štátom dotovanú osobnú vlakovú dopravu súkromným spoločnostiam ešte na ďalších troch regionálnych tratiach. Rokovania so záujemcami, medzi ktorými bol aj RegioJet, ale do predčasných volieb v roku 2012 neskončili.

Súčasné vedenie ministerstva dopravy od zámeru ustúpilo. Úrad teraz uviedol, že prioritou je vyladenie cestovného poriadku a prepojenie diaľkovej, medziregionálnej a prímestskej železničnej dopravy. "Až po komplexnom dobudovaní tohto režimu predpokladáme otvorenie segmentu pre všetkých prípadných záujemcov," poznamenal Kóňa.

Súvisiace články

Aktuálne správy