Akcie, akcie, akcie: Desať otázok, na ktoré si odpovedzte pred ich nákupom

, thestreet Foto: SITA;photl

Ak investujete do akcií , malo by byť samozrejmosťou, že si spoločnosť poriadne preveríte. Krachy na trhu by nás mali naučiť, že bezstarostný investičný štýl nefunguje. Paradoxne len máloktorí investori svoje rozhodnutia skutočne zvažujú, z krachov ako by sa nechceli poučiť.

1. Čo firma robí?
Warren Buffett vyhlásil, že nikdy neinvestuje do ničoho, čomu nerozumie. Ak najslávnejší investor posledných 60 rokov prizná, že nerozumie všetkým spoločnostiam, ako by im potom mohol rozumieť radový drobný investor? Existuje veľa zdrojov, kde si dokážete vyhľadať informácie o firme, začať by ste mali jej webovými stránkami.

2. Je firma zisková?
Často je kvôli všelijakým účtovným úpravám zložité odhadnúť skutočný stav firemných ziskov. Investori sa to väčšinou snažia vyčítať zo štvrťročných a ročných reportov. Neraz sa však ukázalo, že reportované zisky neboli reálne.

3. Aká je história firmy a jej výhľad?
Z rýchleho pohľadu na staršie správy týkajúce sa firmy a jej minulé reporty sa dá zistiť mnohé. Rastú firme stabilne zisky, alebo sú skôr kolísavé? Žiadny strom nerastie do neba, takže ak je firma zrelou technologickou stálicou, môže udržať tempo ziskov z čias, kedy bola rastovým nováčikom na trhu?

4. Ako trh firmu ohodnocuje?
Je úžasné nájsť firmu, ktorej zisky exponenciálne rastú. Druhou stranou rovnice ukazovateľa P/E (ceny voči ziskom) je hodnota, ktorú trh za tento rast a výhľad ziskov platí. Je tu niekoľko základných metód určenia firemnej valuácie – ukazovatele P/E, P/S (ak cenu akcie vydelíme tržbami pripadajúcimi na 1 akciu) a ďalšie. Tieto čísla ľahko vyhľadáte na finančných serveroch. Hoci P/E nie je perfektným meradlom, môže vám poskytnúť pomôcku na ocenenie akcie.

5. Kto sú konkurenti firmy?
Firmy nepôsobí vo vákuu. Každá Coca-Cola má svoju Pepsi a rad ďalších konkurentov. Firmy sa neustále snažia prebrať biznis tých ostatných. Mali by ste ako investori vedieť, ako je na tom tá "vaša" firma vo vzťahu ku konkurencii. Má najväčší trhový podiel v odvetví? Je malým, ale rastúcim hráčom na okrajovom trhu? Dominuje priemyslu jedna spoločnosť, alebo ide o fragmentované odvetvie, kde aj tá najväčšia firma kontroluje menej ako 10 % trhu? Stále väčšiu pozornosť by ste mali venovať konkurencii za hranicami, pretože niektoré zahraničné firmy sú schopné vyrábať s nižšími nákladmi, čo môže pôsobiť tlak na ziskové marže.

6. Kto firmu riadi?
Na rozdiel od portfólio manažérov, vy ako drobní investori nemáte možnosť sadnúť si s manažmentom a pohovoriť si s ním skôr, ako urobí investičné rozhodnutia. Aj tak ale existuje dosť spôsobov, ako si informácie o manažmente vyhľadať. Každá dôležitá firma má svoje webové stránky so zoznamom vrcholných manažérov. Vyčítate z nich, ako dlho v spoločnosti pracujú, a urobíte si obrázok o zázemí firmy a jej histórii. Ak manažér mení často pozície, nesvedčí to práve o stabilite firmy. Manažéri tiež často píšu rôzne analytické a vedecké články alebo publikácie o danom odvetví.

7. Je súvaha firmy zdravá?
Ako rozvážni dlhodobí investori sa budete musieť vedieť prehrýzť firemné súvahou. Je spoločnosť zadlžená až po uši a svoje dlhy sotva spláca? Zo samotných údajov o ziskoch firmy nedokážete vyčítať, koľko si musela požičať, aby tejto ziskovosti dosiahla. Tiež je vhodné pozrieť sa na to, koľko firma investuje do vedy a vývoja, prípadne aké veľké má zásoby (ak narástli v minulom roku, môže to znamenať, že rast firmy spomalil).

8. Hľadajte podrobné reporty
Americkej Komisii pre cenné papiere a burzy sa povinne predkladá tzv. 10-K ročný report. Ide oveľa viac do hĺbky ako optimistickejšie reporty vykazované firmami počas výsledkovej sezóny. Ak to považujete za príliš zložitú prácu, vyhnite sa radšej výberu jednotlivých akcií a stavte na nízkonákladové indexové fondy.

9. Môže niečo narušiť integritu firmy?
Presne pri tejto príležitosti prídu práve 10-K alebo 10-Q reporty vhod. Po prvé, každá firma v nich musí detailne popísať rizikové faktory, ktoré môžu ohroziť jej výhľad. Po druhé, firma v nich vysvetľuje účtovné praktiky a prevádzkové otázky, napríklad odpisy aktív. To všetko vám povie veľa o tom, či firma nie je vo svojej stratégii príliš agresívna.

10. Je pozícia firmy na trhu vzhľadom ku konkurencii udržateľná?
Otázku by mal byť schopný zodpovedať každý investor, aj keď strelci, ktorí v pozícii vydržia sotva týždeň, to tak úplne riešiť nemusia. Odpoveď súvisí so všetkým predchádzajúcim.

Súvisiace články

Aktuálne správy