Mobilní operátori končia s 3G sieťou! Čo to pre zákazníkov znamená? (otázky a odpovede)

, Redakcia

Mobilná komunikácia prechádza neustálym vývojom. S tým je spojená aj potreba modernizácie komunikačných sietí. Operátori pôsobiaci na Slovensku teraz svoju pozornosť sústreďujú na modernejšie 4G a 5G siete a dosluhujúcu 3G sieť postupne vypínajú. Vypnutie starších sietí im má vytvoriť priestor zamerať sa na novšie typy sietí, ktoré by mali priniesť vyššiu kvalitu, rýchlosť či lepšiu používateľskú skúsenosť.

Skratka 3G sa používa pre označenie tretej generácie mobilných technológii. Tá priniesla možnosť prenášať hlas, ale aj dáta. Operátori však postupne prechádzajú na novšie technológie a tak sa postupne táto sieť stáva minulosťou. Slovak Telekom túto sieť vypol už koncom novembra minulého roka. Ďalších dvoch operátorov to ešte len čaká.

Spoločnosť Orange Slovensko začala s vypínaním 3G siete od úvodu tohto roka. Vypínanie prebieha postupne po jednotlivých lokalitách a definitívne ukončenie tohto procesu je naplánované na koniec februára 2024. „V prípade, ak máte vo vašom zariadení nastavené pripojenie na 3G sieť, nebudete môcť využívať naše služby,“ upozorňuje operátor zákazníkov.

K postupnému vypínaniu 3G siete pristúpil v tomto roku aj operátor O2. Vypínanie potrvá dva roky a bude prebiehať postupne v jednotlivých lokalitách Slovenska. O2 dodáva, že už dnes majú zákazníci k dispozícii modernejšie generácie sietí 4G LTE a 5G, ktoré ponúkajú stabilnejšie internetové pripojenie, kvalitnejšie volania a vyššiu rýchlosť prenosu dát.

Zachytili ste informácie o plánovanom vypínaní 3G siete?

Čo konkrétne pre zákazníkov znamená podľa našich operátorov vypnutie 3G siete, si môžete pozrieť v pripravených otázkach a odpovediach:

Prečo operátori vypínajú 3G siete?

Vypnutie sietí starších generácií mobilným operátorom umožní sústrediť sa na novšie typy sietí, ktoré zákazníkom prinesú vyššiu kvalitu a lepšiu používateľskú skúsenosť. Vďaka vylepšeným parametrom 4G siete a budovaniu 5G siete budú schopní poskytovať zákazníkom kvalitnejšie služby a dátovo náročnejšie IoT riešenia. Tieto kľúčové benefity pre zákazníkov by sa vypnutím starších typov sietí malo podariť zabezpečiť bez zásadnej zmeny ponuky, pričom sa zároveň obmedzí negatívny dopad na životné prostredie.

Čo sa stane, keď sa vypne 3G sieť v lokalite kde sa nachádzam?

Orange Slovensko informuje, že v stanovenom dátume nastane v rozmedzí 0:00 – 6:00 krátkodobý výpadok signálu na maximálne 20 minút. Následne by sa malo vaše zariadenie automaticky znovu prihlásiť do siete. Ak sa tak nestane, skúste zariadenie vypnúť a zapnúť.

Čo mám spraviť, ak po vypnutí 3G siete nemám signál?

Ak nemáte signál dlhšie ako 30 minút, je potrebné vaše zariadenie vypnúť a zapnúť. Ak to nepomôže, kontaktujte bezplatnú technickú podporu operátora.

Kedy a kde bude Orange Slovensko vypínať svoju 3G sieť?

S technickým vypínaním 3G siete začal operátor už v januári 2024, vypínanie bude prebiehať postupne po jednotlivých lokalitách a definitívne ukončenie tohto procesu je naplánované na koniec februára 2024. Detailný prehľad jednotlivých oblastí aj s termínom prác nájdete v tejto mape.

Kedy prestane fungovať 3G sieť O2?

S vypínaním 3G siete začal operátor O2 vo vybraných lokalitách Slovenska na konci januára 2024 a následne v priebehu dvoch rokov postupne vypne 3G sieť na celom území Slovenska. Zákazníci, ktorých zariadenie či SIM karta nie sú schopné pracovať v 4G LTE sieti, dostanú mesiac vopred informáciu o presnom dátume, kedy v ich lokalite prestane fungovať 3G sieť.

Dotkne sa ma vypnutie 3G siete ak som zákazníkom O2?

To, či sa vypnutie 3G siete dotkne vášho telefónu alebo zariadenia si môžete overiť na stránke operátora.

Prečo mám po vypnutí 3G siete dátové prenosy spomalené, prípadne nefunkčné?

Pravdepodobne máte zariadenie, ktoré nepodporuje 4G/5G sieť, alebo ho máte nastavené len na pripojenie k 2G/3G sieti. Prípadne môžete mať starší typ SIM karty, ktorá neumožňuje pripojenie k 4G/5G sieti. Je potrebné skontrolovať, resp. zmeniť nastavenie vášho zariadenia tak, aby sa vedelo pripojiť aj do 4G/5G siete.

Ak je zariadenie nastavené správne a dátové prenosy máte aj tak spomalené či nefunkčné, máte pravdepodobne starší typ SIM karty nepodporujúci 4G/5G sieť. Takúto SIM kartu si môžete bezplatne vymeniť na ktoromkoľvek predajnom mieste, informuje Orange.

Budem mať prístup do 4G/5G siete aj keď mám na SIM karte nápis 3G?

Áno, 3G SIM karta je plne funkčná aj v 4G/5G sieti.

Ak si vymením pôvodnú SIM kartu za novú, zmení sa mi aj telefónne číslo?

Nie, telefónne číslo sa vám nezmení. Ale zmení sa PIN kód, lebo nová SIM karta má PIN kód prednastavený na 0000. PIN kód na novej SIM karte vám odporúčame zmeniť v záujme vašej ochrany pred zneužitím SIM karty cudzou osobou.

Na pôvodnej SIM karte mám uložené kontakty. Ako ich prenesiem na novú SIM kartu?

Ešte kým máte v telefóne vloženú pôvodnú SIM kartu, je potrebné skopírovať kontakty z pôvodnej SIM karty do telefónu, následne vložiť do telefónu novú SIM kartu a potom skopírovať kontakty z telefónu na novú SIM kartu. Skopírovanie kontaktov na novú SIM kartu nie je nevyhnutné, keďže ich už máte priamo v telefóne.

Čo mám spraviť s pôvodnou neaktívnou SIM kartou, keď už mám aktívnu novú SIM kartu?

Ak ste si už z pôvodnej SIM karty skopírovali kontakty do telefónu, môžete ju prestrihnúť nožnicami cez stred čipu (kovové kontaktné plôšky) a vyhodiť do smetnej nádoby na plastový odpad.

Viac o téme: 3G , mobilné siete , mobilný operátor , O2 Slovakia , Orange Slovensko , Slovak Telekom , telekomunikácie

Súvisiace články

Aktuálne správy