Škoda Auto kvôli ukončeniu aktivít v Rusku prišla o 700 miliónov eur, tamojšie aktíva predáva

Kvôli ukončeniu obchodných aktivít a výroby v Rusku Škoda Auto vlani prišla o takmer 700 miliónov eur. Automobilka aktivity na ruskom trhu ukončila po invázii Ruska na Ukrajinu a v súčasnosti rokuje o ich predaji. Rokovania sú v záverečnej fáze. Prevádzkový zisk automobilky sa vlani znížil o 42 percent na 628 miliónov eur. Uviedli to vo štvrtok zástupcovia Škody na výročnej tlačovej konferencii.

Podľa predsedu predstavenstva Klausa Zellmera bola vysoká strata v Rusku spôsobená nutnosťou udržiavať tamojšiu obchodnú sieť aj výrobné závody, aj keď už automobilka vozidlá nevyrábala ani nepredávala. Zároveň stratu označil za jednorazovú položku, a keďže nie je šanca na skoré obnovenie výroby a predaja, rozhodla sa ruské aktíva predať. „Rokovania sú v záverečnej fáze, ale detaily nemôžem oznamovať, kým ich neodsúhlasia všetky zúčastnené strany,“ dodal.

Škoda v Rusku vyrábala v závodoch v Kaluze a Nižnom Novgorode. V roku 2021 bolo pre značku Rusko druhým najväčším trhom, na ktorý dodala 90 400 vozidiel. Vlani to bolo 18 300 áut.

Celkové tržby automobilky sa na rozdiel od prevádzkového zisku zvýšili o 18,5 percenta na 21 miliárd eur. Ziskovosť tržieb zostala kladná a dosiahla úroveň troch percent, avšak klesla o 3,1 percentuálneho bodu. Dodávky áut zákazníkom sa vlani znížili o 16,7 percenta na 731 300 vozidiel.

Situácia na trhu zostala podľa Zellmera náročná pre pretrvávajúci nedostatok polovodičov, pokračujúce problémy v dodávateľských reťazcoch a podstatný nárast cien surovín. „Počas pravdepodobne najnáročnejších trhových podmienok v novodobej histórii spoločnosti dosiahla Škoda Auto veľmi solídny finančný výsledok,“ uviedol Zellmer.

Nemecko bolo vlani pre Škodu Auto najväčším trhom

Najväčším trhom bolo vlani Nemecko, kam spoločnosť dodala 134 300 áut, teda o 1,8 percenta menej ako v roku 2021. Najviac si pripísala India, kde ich medziročne vzrástli o 128 percent na 51 900 kusov. Najväčším predajným regiónom zostala západná Európa s poklesom o 7,8 percenta na 377 000 vozidiel. V Číne sa odbyt znížil o 37 percent na 44 600 áut.

Najpredávanejším modelom zostala aj napriek poklesu o 30 percent na 141 100 vozidiel Octavia, nasledujú Kamiq a Kodiaq s 96 300, respektíve 94 500 vozidiel. Najväčší nárast hlási indický model Kushaq so zvýšením o 110 percent na 26 800 áut a elektrický Enyaq s rastom o pätinu na 53 700 áut.

Ešte tento rok Škoda predstaví novú generáciu modelových radov Superb a Kodiaq. Oba automobily budú k dispozícii s plug-in hybridným pohonom, pri vozidle Kodiaq použitom vôbec prvýkrát. Okrem toho automobilka uvedie modernizované verzie modelov Kamiq a Scala aj elektromobilu Enyaq iV, ktorý sa dočká aj vrcholnej verzie Laurin & Klement.

Viac o téme: automobilka , automobily , Rusko , Škoda Auto

Súvisiace články

Aktuálne správy