Je to podvod, sú drahé a ďaleko nedôjdu! Do elektromobilov sa pustil aj Donald Trump

Celosvetový dopyt po elektromobiloch naďalej rastie a automobilky sa tak do budúcnosti prepravy rozhodli investovať viac ako 100 miliárd dolárov. V Spojených štátoch amerických tým vytvoria vyše 100 tisíc pracovných miest. Aj napriek rozmachu áut s elektrickým pohonom sa však nájde množstvo odporcov, ktorí si k elektromobilom stále nenašli cestu. Jedným z nich je aj Donald Trump.

Podľa bývalého prezidenta USA sú elektromobily aj naďalej príliš drahé a jednoducho „nechodia dostatočne ďaleko“. U spotrebiteľov si však získavajú čoraz väčšiu popularitu nielen vďaka čoraz nižším počiatočným a prevádzkovým nákladom, ale aj možnosti väčšieho výberu či štedrým dotáciám zo strany vlád. Americkej podpore by však s budúcoročným znovuzvolením Donalda Trumpa do prezidentského úradu mohlo odzvoniť, informuje portál cnn.com.

Pravdou je, že prechod na elektromobily je minimálne v Spojených štátoch stále relatívne pomalý. Podľa spoločnosti Cox Automotive jazdilo na amerických cestách v druhom kvartáli tohto roku 7,2 percenta elektromobilov, čo je oproti 5,7 percenta za také isté obdobie minulého roku iba slabý rast. Aj preto sa americké automobilky musia spoliehať na stimuly Bidenovej administratívy, ktoré môžu podporiť dopyt potenciálnych záujemcov.

Otočí Trump kurz?

Americká agentúra na ochranu životného prostredia začala za vlády Joea Bidena presadzovať čoraz nižšie emisné limity. Kombináciou s vysokými daňovými úľavami pri kúpe elektrického vozidla sa snaží dosiahnuť, aby elektromobily tvorili do roku 2032 až dve tretiny zo všetkých predaných áut. Všetky tieto snahy by sa však mohli skončiť, ak by sa po budúcoročných prezidentských voľbách dostal k moci republikánsky kandidát Donald Trump. Ten dlhodobo naznačuje, že štátna podpora elektromobilov je preňho neprijateľná. Doplatiť by na to mohli najmä americké automobilky.

„Možnosť náhlej zmeny politického smerovania by bola pre priemysel dosť šokujúca,“ povedal Barry Rabe, profesor verejnej a environmentálnej politiky na Michiganskej univerzite. „Neviem si predstaviť, že toto odvetvie bude chcieť byť šklbané tam a späť každé štyri alebo osem rokov,“ dodal.

Aj napriek tomu, že Trumpov vzťah k elektromobilom nie je príliš pozitívny, mnoho z jeho spolustraníkov investície do elektromobility víta. Viac ako polovica nových projektov so zameraním na čistú energiu je totiž plánovaná v oblastiach, ktoré sú vedené republikánskymi predstaviteľmi.

Vhodným príkladom je juhovýchodný štát Georgia, v ktorom by vďaka elektromobilom a ich výrobe malo vzniknúť najviac pracovným miest spomedzi všetkých štátov USA. Rovnako tak je domovom pre továrne výrobcov ako Kia, Hyundai či Rivian. Republikánsky guvernér Brian Kemp vyhlásil, že urobí všetko pre to, aby sa štát Georgia stal v rámci USA „hlavným mestom elektromobility“.

Budúcnosť automobiliek

Výrobcovia automobilov oznámili od roku 2015 investície do elektromobilov v hodnote viac ako 120 miliárd dolárov. Tie vytvoria asi 143 tisíc nových pracovných miest. V už spomínanej Georgii, Južnej Karolíne či Alabame tak vzniknú továrne na batérie amerických ale aj zahraničných výrobcov ako Nissan či Mercedes-Benz. Z Tesly, ako najväčšieho protagonistu elektrických áut, sa vďaka dôvere investorov dokonca stala najhodnotnejšia automobilka na svete. A to aj napriek tomu, že z hľadiska tržieb či ziskov sa na najväčšie svetové automobilky ani zďaleka nechytá.

Rastúci dopyt po elektrických vozidlách dokazujú aj čísla. Podľa letného prieskumu spoločnosti Cox má aktuálne viac ako 50 percent kupujúcich záujem o vozidlá s elektrickým pohonom a 53 percent respondentov si je dokonca istých, že elektromobily skôr či neskôr úplne nahradia vozidlá so spaľovacími motormi.

Donald Trump proti elektromobilite
Nové logo americkej automobilky General Motors, ktoré pripomína elektrickú zástrčku. Foto: gm.com

V súlade so stále rastúcim dopytom po elektromobiloch ako aj so sprísňovaním legislatívy sa aj tradičný americký výrobca General Motors rozhodol pre postupné ukončenie predaja áut so spaľovacími motormi do roku 2035. GM sa snaží priblížiť k zákazníkov dbajúcim o ochranu prírody aj zaujímavou zmenou loga, ktoré má po novom pripomínať elektrickú zástrčku. „Ako sa zdá, staviť na to, že budúcnosťou prepravy sú vozidlá so spaľovacími motormi, je pre veľkých výrobcov čoraz ťažšie a ťažšie,“ myslí si profesor Barry Rabe.

Bidenova stratégia

Americký prezident Joe Biden, ako aj väčšina strany demokratov, sa snaží rastúce tempo popularity elektromobilov podporiť. Zákon demokratov o znižovaní inflácie zahŕňal okrem iného aj miliardy dolárov vo forme štátnych pôžičiek pre automobilky na financovanie plánov na výstavbu tovární na výrobu batérií. Bidenova administratíva sa snaží podporiť aj kupujúcich, ktorí môžu získať až 7 500 dolárov vo forme daňových úľav.

Je podpora rozvoja elektromobility zo strany vlád správnou cestou?

Stimuly sú teda navrhnuté tak, aby znižovali náklady výrobcom ako aj kupujúcim. Podľa viacerých odborníkov totiž americké automobilky, okrem neohrozenej Tesly, výrazne zaostávajú za čínskymi konkurentmi. Tí sú vo vývoji elektromobilov jasne popredu.

„V technológii batérií sme pozadu. Ak si chceme udržať konkurencieschopnosť v tomto odvetví, musíme investovať, aby sme dosiahli zisky a dobehli zaostávanie,“ uviedol Jon McNeill, člen predstavenstva General Motors a bývalý prezident spoločnosti Tesla. „Ak poľavíme na akcelerátore, môžeme sa tohto priemyslu vzdať. To nie je dobré pre žiadneho Američana,“ dodáva McNeill.

Trumpov plán

Trump sa s americkými automobilkami dostal do konfliktu už počas svojho vládnutia v Bielom dome. Paradoxne preto, že počas svojho pôsobenia nahradil palivové štandardy schválené administratívou Baracka Obamu novými, ktoré požadovali podstatne nižšie ročné navýšenie nájazdu auta na galón benzínu.

Trump taktiež zmiernil predpisy týkajúce sa znečisťovania ovzdušia. Výrobcovia v Spojených štátoch sa však vzbúrili a spoločne sa dohodli, že namiesto pravidiel Trumpovej administratívy budú dodržiavať prísnejšie normy stanovené štátom Kalifornia.

Aktuálne Trump vyzýva na zastavenie výraznej podpory elektrických vozidiel. Pri minulotýždňovej návšteve továrne špecializujúcej sa na výrobu batérií do elektromobilov v bašte amerického automobilového priemyslu v Detroite dokonca povedal, že Spojené štáty americké nepotrebujú to, čo továreň vyrába. „Tento závod, ktorým sme práve prechádzali, ako aj elektrické vozidlá, vyradia tradičné americké automobilky z biznisu,“ vyhlásilTrump. „Nič z toho nepotrebujú. Veci, ktoré vyrábate v Michigane, automobilky nič z toho nepotrebujú,“ dodal oduševnene.

V statuse na platforme Truth Social, ktorú v októbri 2021 založil samotný Trump, sa vyjadril ešte o čosi tvrdšie. Elektrické autá nazval podvodom a vyjadril presvedčenie, že všetky elektrické autá sa aj tak budú vyrábať v Číne. Prechod na elektrické vozidlá tak podľa 77-ročného exprezidenta zničí americký automobilový priemysel a pripraví o prácu mnoho ľudí.

Trump tak týmito prejavmi prehlbuje obavy niektorých pracovníkov amerických automobiliek. Ak by sa skutočne stal v budúcoročných novembrových prezidentských voľbách víťazom, zaviazal sa zrušiť nové ambiciózne pravidlá Agentúry na ochranu životného prostredia, ako aj sťažiť prístup k daňovej úľave spotrebiteľov.

Všetky tieto návrhy, a teda aj kompletný zvrat v politickom smerovaní, môžu znateľne podkopať všetky snahy a investície amerických výrobcov. Výhodu nad vývojom a výrobou elektromobilov by tak mohli získať európski ale aj čínski výrobcovia.

Napätá situácia na Britských ostrovoch

Možný spôsob vysporiadania sa s Trumpovou snahou spomaliť prechod na elektrické autá ukazujú automobilky v Británii. Vláda Spojeného kráľovstva sa počas minulého týždňa vyjadrila, že sa pokúsi odložiť zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacími motormi o päť rokov. Zákaz by sa tak presunul z roku 2030 na 2035. To sa však príliš nepozdáva britským automobilkám, ktoré varujú, že takéto zvoľnenie môže podkopať dlhotrvajúce snahy úspešného prechodu na elektromobilitu.

„Zvoľníme prechod na elektrické vozidlá,“ povedal britský premiér Rishi Sunak. Automobilky pôsobiace na britských ostrovoch však s týmto rozhodnutím rozhodne nesúhlasia a taktiež si myslia, že takýto krok môže vyvolať zmätok.

„Naše podnikanie potrebuje od vlády Spojeného kráľovstva tri veci: ambície, odhodlanie a konzistentnosť. Uvoľnenie z roku 2030 by podkopalo všetky tri,“ reagovala predsedníčka britskej pobočky Fordu Lisa Brankinová. Podobný názor zastáva aj koncern Stellantis vlastniaci značky Fiat, Peugeot či Citroën, ktorý vyzýva na objasnenie situácie. Rovnako tak neplánuje ustúpiť zo svojho cieľa, ktorý predstavuje 100-percentný podiel predaja elektrických áut do konca dekády.

Viac o téme: automobilový priemysel , Barack Obama , batérie , daňové úľavy , Demokrati , Donald Trump , elektrické autá , elektromobilita , General Motors , Joe Biden , republikáni , Spojené štáty americké USA , Tesla

Súvisiace články

Aktuálne správy