Golf je považovaný za etalón svojej triedy áut, predalo sa ho vyše 37 miliónov kusov

Model nižšej strednej triedy Golf nemeckej automobilky Volkswagen, ktorý bol predstavený pred polstoročím, 29. marca 1974, je dlhodobo najdôležitejším modelom značky a patrí k celosvetovo najpredávanejším autám vôbec. Doteraz sa ho predalo v ôsmich generáciách vyše 37 miliónov kusov. Počas rokov sa stal tiež etalónom svojej triedy, ktorú Nemci niekedy podľa neho nazývajú „Golf-klasse“. Hoci jeho výroba so spaľovacím motorom za pár rokov zanikne, automobilka slávne meno zachová pre budúci model elektromobilu.

Nemecká automobilka Volkswagen patrila po druhej svetovej vojne medzi najrýchlejšie rastúcich výrobcov, chrobákov aj malé dodávky sa dobre predávali po celom svete. Od 60. rokov ale bolo čoraz jasnejšie, že koncepcia so vzduchom chladeným motorom uloženým vzadu má najlepšie roky za sebou a fabrika prežívala krušné roky. Tá dokázala prekonať až po ráznej obmene výrobného programu, ktorú symbolizuje VW Golf.

Golf ale nebol prvým volkswagenom, ktorý vyznával poňatie „všetko vpredu“ – teda s motorom pod prednou kapotou, ktorý poháňa prednú nápravu. O rok ho predbehol o triedu väčší Passat, čo bol prvý pozitívny výsledok kúpy továrne Auto Union, ktorú Volkswagen získal v roku 1964 od koncernu Daimler-Benz. Vďaka skúsenostiam pôvodného výrobcu vozidiel Audi tiež mohol trvať vývoj Golfu, založeného na úplne inom základe než predchádzajúce vozidlá z Wolfsburgu, iba päť rokov.

Tiež zákazníkov pre nový druh vozidla – hatchback – pripravili Volkswagenu iní. Za prvý vozeň s výklopnou chrbtom je považovaný predvojnový Citroën Traction Avant Commerciale, skutočný boom ale prišiel až neskôr. V roku 1961 začal Renault vyrábať nesmrteľnú „štvorku“, o štyri roky prišiel Renault 16, ktorý bol vyhlásený európskym automobilom roku 1966.

Nikto z predchodcov nedokázal prilákať toľko zákazníkov, ako Nemci so svojím Golfom

Nikto z predchodcov ale nedokázal prilákať toľko zákazníkov, ako Nemci so svojím Golfom. Kompaktný nemecký hatchback s troj- a päťdverovou karosériou, ktorého dizajn je považovaný za nadčasový a vyznačuje sa medzigeneračnou kontinuitou, je historicky tretím najpredávanejším vozidlom sveta. Viac vzniklo len modelov Toyota Corolla a Ford série F. Golf patrí dlhodobo tiež k najpredávanejším vozidlám Európy, v rokoch 2007 až 2021 bol na čele rebríčka predajov. Dvakrát získal titul v európskej motoristickej ankete Auto roka, išlo o Golf tretej (1992) a siedmej generácie (2013).

Prvá generácia, ktorej karosériu navrhol Giorgio Giugiaro, sa vyrábala do roku 1983 a celkovo ich fabriku opustilo na 6,8 milióna kusov. Okrem obyčajných vozňov pre bežných vodičov nechýbala ani „ostrá verzia“ GTI, uvedená v marci 1975. Už v prvej generácii Golfu sa tak predstavili verzie, ktoré dodnes tvoria základ modelového radu. Chýbalo ale kombi, ktoré Golf dostal až v tretej generácii.

V roku 1979 zišiel z výrobných pásov z hatchbacku odvodený sedan Jetta

Časom sa objavilo množstvo derivátov vychádzajúcich z Golfu. V roku 1979 zišiel z výrobných pásov z hatchbacku odvodený sedan Jetta, ktorý sa v ďalších generáciách na európskom trhu volal Vento a Bora. Vyrábal sa tiež vozidlo kategórie MPV nazvané Golf Plus a potom Sportsvan.

Prvá verzia Golfu zostala vo výrobnom programe firmy najdlhšie zo všetkých generácií. V Nemecku síce skončili s jej výrobou už v roku 1983, no ďalších desať rokov ešte karosáreň Karmann ponúkala elegantný kabriolet a golfy prvej generácie ešte nejakú dobu vychádzali pod názvom Volkswagen Caribe aj z brán fabriky v Mexiku.

VW Golf GTI druhej generácie. Foto: pixabay.com/AchimF

Kým tvary druhej generácie sa oproti prvej zmenili len nepatrne, vzhľad tretej generácie sa v porovnaní s predchádzajúcou líšil už výraznejšie. Za najpodarenejších motoristov a automobilových odborníkov často považujú dizajn štvrtej generácie, ktorá sa vyrábala v rokoch 1997 až 2003. Naopak nasledujúca piata, pod ktorú sa podpísal turecký dizajnér Murat Günak, sa podľa nich vzhľadovo veľmi nepodarila.

Aktuálne sa Golf vyrába v ôsmej generácii, ktorá bola predstavená v októbri 2019

Aktuálne sa Golf vyrába v ôsmej generácii, ktorá bola predstavená v októbri 2019. Ponúka sa už len ako päťdverový hatchback a praktické kombi. Volkswagen vlani uviedol, že neplánuje výrobu novej generácie Golfu so spaľovacím motorom. Rozhodnutie Volkswagenu neinvestovať do modernizácie Golfu je znakom toho, že sa automobilka rozhodla presunúť investície zo spaľovacích motorov a zamerať sa na zníženie nákladov na výrobu elektromobilov. Názov Golf ale zostane zachovaný pre budúci model elektromobilu, ktorý sa na trh dostane pravdepodobne najskôr v roku 2028.

Výroba modelu Ford Focus sa v roku 2025 skončí bez náhrady

Niektorí konkurenti Golfu z nižšej strednej triedy už vypratávajú pozície. Napríklad výroba modelu Ford Focus, ktorý platí za jedného z hlavných súperov Golfu, sa v roku 2025 skončí bez náhrady. Dôvodom je klesajúci záujem o tento model Fordu a značka chce zamerať svoju pozornosť na elektrické vozidlá. Taktiež jeden z hlavných francúzskych konkurentov Renault Mégane bude zhruba o dva roky dostupný už len vo svojej elektrickej verzii.

Viac o téme: autá , automobilky , Nemecko , Volkswagen , Volkswagen Golf VW , výroba áut

Súvisiace články

Aktuálne správy