Allianz: Najväčším rizikom pre európske automobilky sú elektromobily z Číny

Najväčším rizikom pre európske automobilky sú elektromobily vyrábané v Číne. V utorok zverejnenej správe to uviedla nemecká poisťovňa Allianz. Ak politici neprijmú zodpovedajúce opatrenia, môže čínska konkurencia európskeho výrobcu podľa tejto štúdie do roku 2030 pripraviť na zisku o sedem miliárd eur ročne.

Ako riešenie Alianz uvádza recipročné clá na autá dovážané z Číny, zlepšenie vývoja materiálov a technológií pre batérie elektrických vozidiel a tiež umožniť čínskym automobilkám vyrábať automobily v Európe.

Európske automobilky podľa správy Allianz čelia dvojitej hrozbe. Na jednej strane im klesá predaj v Číne, kde miestni výrobcovia zvyšujú podiel na trhu. Napríklad nemecká automobilová skupina Volkswagen prišla v prvom štvrťroku o pozíciu najpredávanejšej značky osobných áut v Číne – predstihla ju miestna značka BYD. Na druhej strane rastie predaj dovážaných elektromobilov vyrobených v Číne, predaj zvyšujú ako domáce, tak aj západné automobilky.

Čínsky automobilový trh je najväčší na svete, je ale zahltený elektrickými športovo-úžitkovými vozidlami (SUV), čo vytvára tlak na miestne automobilky, aby vyvážali viac áut do Európy. Dovoz elektrických áut do Číny by mohol Európsku úniu v roku 2030 stáť vyše 24 miliárd eur ekonomického výkonu, čo predstavuje 0,15 percenta unijného HDP, uvádza štúdia.

Slovensko to môže stáť až 0,4 percenta hrubého domáceho produktu

Avšak ekonomiky Nemecka, Slovenska a Česka, ktoré sú závislé od automobilového priemyslu, by mohli čeliť ešte väčšiemu dopadu, a to v ekvivalente 0,3 až 0,4 percenta HDP, píše Allianz v štúdii.

„Európskemu automobilovému priemyslu ide o veľa: Štyri z piatich automobilov predaných v Európe sa montujú na mieste,“ uvádza správa. Pripomína tiež, že Európa sa stala cieľom čínskeho vývozu, keď v Spojených štátoch začal platiť zákon o obmedzovaní inflácie (IRA).

Na tento rok americký zákon IRA vyžaduje, aby 50 percent komponentov batérií bolo vyrobených alebo zmontovaných v Severnej Amerike, aby bolo možné získať daňovú úľavu 3750 dolárov. Ďalších 3750 dolárov je tento rok podmienených tým, že 40 percent kritických minerálov pochádza zo Spojených štátov alebo od ich partnera vo voľnom obchode. V oboch prípadoch sa tento pomer s postupom rokov zvyšuje.

Viac o téme: automobilky , Čína , clá , elektromobily , Európa , hrubý domáci produkt HDP

Súvisiace články

Aktuálne správy