Prieskum: Toto očakávajú ľudia od zodpovedných firiem!

Od zodpovedných firiem ľudia očakávajú najmä vytvorenie zdravých a bezpečných pracovných podmienok. Uviedlo to 70 % respondentov, ktorí boli oslovení v prieskume agentúry Focus pre združenie Business Leaders Forum pri Nadácii Pontis. Informovala o tom PR manažérka Nadácie Pontis Lucia Víglašová.

Opýtaní u zodpovedných firiem tiež ocenili poctivosť pri podnikaní (49 %), jasnú, poctivú a otvorenú komunikáciu firiem so zákazníkmi (46 %) a vyváženosť osobného a pracovného času zamestnancov (43 %). Menej dôležitá ako v minulosti je však pre respondentov ochrana životného prostredia, ako jednu z dôležitých aktivít zodpovednej firmy ju označilo 40 % respondentov, oproti roku 2021 ide o pokles o šesť percentuálnych bodov. Znížila sa aj dôležitosť boja proti korupcii, ktorá klesla oproti roku 2021 o osem percentuálnych bodov, zo 42 % na súčasných 34 %.

Naopak, zvýraznila sa dôležitosť podpory sociálne či zdravotne znevýhodnených skupín obyvateľstva a snahy o ich začlenenie zo 42 % v roku 2021 na aktuálnych 48 %. „Zdôraznenie témy zdravia na pracovisku a témy starostlivosti o sociálne či zdravotne znevýhodnených ľudí je dôsledkom pandemických rokov, ale aj aktuálnej inflácie, ktorá sa výrazne dotýka životov ľudí,“ uviedla výkonná riaditeľka Business Leaders Forum Ivana Vagaská.

Zodpovedné podnikanie si ľudia spájajú predovšetkým s obchodnými reťazcami a mobilnými operátormi

Z prieskumu tiež vyplynulo, že so zodpovedným podnikaním si ľudia spájajú predovšetkým obchodné reťazce a mobilných operátorov. Tieto firmy totiž so zákazníkmi dlhodobo komunikujú svoje filantropické aktivity aj iné stránky svojho zodpovedného podnikania a snažia sa zákazníkov v týchto témach vzdelávať.

„Z dlhodobého hľadiska v prieskumoch postupne klesá podiel respondentov, ktorí nevedia uviesť príklad zodpovedne podnikajúcej firmy pôsobiacej na Slovensku,“ priblížil riaditeľ výskumnej agentúry Focus Martin Slosiarik s tým, že žiadnu konkrétnu firmu podnikajúcu zodpovedne nevedelo spontánne uviesť v tohtoročnom prieskume iba 36 % respondentov. Pred desiatimi rokmi to bolo podľa Slosiarika až 71 % opýtaných.

Za výrobky vyrobené s ohľadom na životné prostredie či za produkty a služby, ktoré vyrobili alebo poskytujú ľudia so zdravotným či iným znevýhodnením, by bola podľa prieskumu ochotná si priplatiť takmer polovica opýtaných (49 %). Väčšina z nich by priplatila do desať percent ceny, tretina opýtaných najviac do 20 % ceny bežného výrobku alebo služby. „Môže teda ísť skôr o hypotetické deklarovanie záujmu vyvolané spoločenským očakávaním než o faktickú ochotu platiť viac,“ uviedol Slosiarik s tým, že ochotu priplatiť si za výrobky či služby zodpovedne podnikajúcej firmy deklarovali respondenti približne v rovnakej miere už v roku 2004.

Prieskum pripravuje agentúra Focus pre združenie Business Leaders Forum každé dva roky už od roku 2004. Kým takmer pred 20 rokmi o spoločenskej zodpovednosti nepočulo alebo nečítalo 51 % opýtaných, v súčasnosti nevedelo, čo je zodpovedné podnikanie firiem už len 23 % respondentov, doplnil Slosiarik.

Viac o téme: bezpečie , pracovné podmienky , prieskum , zamestnanci , zodpovedné firmy

Súvisiace články

Aktuálne správy