Megalomanský vodný koridor mal spojiť Bratislavu so Severným morom. Česká vláda projekt za miliardy definitívne pochovala

, Redakcia/ČTK

Česká vláda zrušila územné rezervy pre vodný koridor Dunaj-Odra-Labe a de facto pochovala celý projekt, ktorý mal stáť enormných 23 miliárd eur. Podstatná časť projektu, ktorý mal okrem iného spojiť Bratislavu cez Dunaj aj s Baltským a Severným morom, sa mala realizovať v Česku.

Zrušenie územnej ochrany budúcej trasy kanála fakticky znamená koniec tohto projektu, ktorý presadzoval český prezident Miloš zeman. „Teraz sme schválili vyňatie územnej rezervy pre celé spojenie Dunaj-Odra-Labe a zrušili rad súvisiacich historických uznesení vlád,“ uviedol pre ČTK český minister dopravy Martin Kupka. Ako dodal, súčasná vláda nedala na prípravu kanála ani korunu, celý projekt označil za nezmyselný.

Zaujímaš sa o ekonomiku? Vieš písať? Hľadáme práve teba.
Portál oPeniazoch.sk hľadá posily do svojho tímu. V prípade záujmu podrobnosti nájdeš na tejto webovej stránke.

Na tlačovej konferencii po rokovaní vlády Kupka povedal, že vláda sa chce vo vodnej doprave zameriavať na zmysluplné projekty. Ako príklad spomenul budovanie úväzkov pre malé plavidlá a turistické lode na Labe alebo rozvíjanie podmienok splavnosti Labe a Vltavy. S ohľadom na poľské plány na výstavbu oderského kanála vláda podľa Kupku spracuje ekonomickú, dopravnú a ekologickú štúdiu, či by malo zmysel nadviazať aj niekoľkokilometrový úsek na českej strane.

Minister pre miestny rozvoj Ivan Bartoš uviedol, že kanál je po stredajšom rozhodnutí vlády mŕtvy projekt. „Projekt nie je ekonomicky zmysluplný a predstavuje obrovské riziko pre krajinu a jej ekosystémy. Bolo by to ohromné plytvanie verejnými prostriedkami aj naším prírodným bohatstvom,“ uviedol. Zdôraznil, že uvoľnené pozemky bude možné využiť na zmysluplný rozvoj obcí.

Dekádu blokované územie

Územie v plánovanej trase koridoru bolo blokované od roku 2010, keď jeho ochranu zaviedla vtedajšia vláda Jána Fischera. Stredajšie rozhodnutie českého kabinetu znamená, že sa územie odblokuje. Už skôr sa za tento krok vyslovili obce v trase kanála, ktoré územné rezervy označovali za brzdu svojho rozvoja.

Plány trasovania vodného koridoru Dunaj-Odra-Labe podľa českého ministerstva dopravy. Zdroj: d-o-l.cz

Podľa štúdie realizovateľnosti spracovanej predchádzajúcim českým kabinetom Andreja Babiša mal projekt vyjsť takmer na 586 miliárd českých korún, čo je v prepočte takmer 23 miliárd eur . Projekt, ktorý dlhodobo presadzoval prezident Zeman, by podľa zástancov priniesol ekonomické možnosti, zároveň by pomohol oslabujúcej lodnej doprave v Česku a umožnil lepšie hospodárenie s vodou. Ekológovia naopak namietali, že by koridor zničil zvyšky relatívne prirodzených ekosystémov strednej Európy a mal by výrazný negatívny dopad na krajinu a vodný režim v krajine.

Vodný koridor Dunaj-Odra-Labe mal cez systém kanálov a splavnených riek prepojiť tri európske moria, a to Čierne more, Baltské more a Severné more. Koridor bol plánovaný prepojením riek Dunaj, Odra a Labe cez Slovensko, Česko, Rakúsko a Poľsko. Okrem spomínaných troch riek mala významnú úlohu v projekte zohrávať rieka Morava.

Viac o téme: Česko Česká republika ČR , Dunaj-Odra-Labe , lodná doprava , Poľsko , Rakúsko , vodná doprava

Súvisiace články

Aktuálne správy