Každý druhý Slovák využíva možnosť samoobslužného nakupovania

, hornbach Foto: TASR/AP

Ženy ju využívajú takmer raz tak často ako muži. Vyplýva z prieskumu, ktorý si nechala vypracovať spoločnosť Hornbach pri príležitosti spustenia pilotnej prevádzky aplikácie self scan, pomocou ktorej si tovar naskenujú sami už počas nakupovania.

Podľa výsledkov prieskumu spoločnosti Median, samoobslužné nakupovanie využíva každý druhý Slovák, pričom ženy ju využívajú raz tak často ako muži. Až 60 % opýtaných žien uviedlo, že spôsob samoobslužného nakupovania využijú vždy keď je možnosť. Rovnako odpovedalo viac ako 30 % mužov. Na otázku ako často využívajú samoobslužné pokladne, odpovedalo 70 % opýtaných, že ich využívajú často alebo občas. Naopak, 3 % respondentov vo veku od 40 do 49 rokov uviedlo, že nemajú s týmto spôsobom nakupovania žiadne skúsenosti. Pozitívnu skúsenosť so samoobslužným nakupovaním uviedlo viac než 60 % opýtaných vo veku od 30 až 39 rokov. Ako najväčšiu výhodu samoobslužného nakupovania uviedli jednotlivé vekové kategórie rozdielne. Kým pre respondentov vo veku od 40 do 49 rokov je najväčším benefitom samostatnosť, pre vekovú kategóriu 30 až 39 rokov je najväčšou výhodou rýchlosť. Pre viac ako 60 % všetkých opýtaných je možnosť samostatného nakupovania pri výbere predajne dôležitá.

Na otázku ako často využívajú samoobslužné pokladne, odpovedalo takmer 70 % opýtaných, že ich využívajú často alebo občas. Najväčšiu skupinu, až 85 %, tvorili respondenti vo veku od 18 do 29 rokov. So samoobslužným nakupovaním nemajú žiadnu skúsenosť 3 % respondentov vo veku od 40 do 49 rokov a 7 % od 18 do 29 rokov. 

Viac než polovica opýtaných v dotazníku uviedla, že samoobslužné nakupovanie využívajú často alebo občas. Viac než 60 % opýtaných vo veku od 30 až 39 rokov uviedlo pozitívnu skúsenosť s týmto spôsobom nakupovania. Naopak najmenšiu skúsenosť mali respondenti vo veku od 50 do 59 rokov.

Najväčšie rozdiely v odpovediach medzi jednotlivými vekovými skupinami sa objavili pri otázke čo je najväčšou výhodou samoobslužného nakupovania. Respondenti vo veku do 18 do 29 rokov uviedli ako najčastejší dôvod samostatnosť a hneď za ním flexibilitu. Rýchlosť je suverénne najväčšou výhodou podľa opýtaných vo veku 30 až 39 rokov. Kým 40 až 49 ročný považujú za najväčšiu výhodu samostatnosť, tak pre skupinu od 50 do 59 rokov je najväčšou výhodou úspora času.

Na otázku, ak je v predajni možnosť samoobslužného nakupovania, ako často ju využijú, odpovedalo až 60 % žien, že vždy keď je možnosť a iba 9 % z nich ich využíva náhodne. Pre porovnanie, 36 % mužov uviedlo, že využíva túto možnosť vždy, 31 % v závislosti od rôznych faktorov a v prípade 33 % je využitie náhodné. 

Na otázku, na koľko je pre respondentov rozhodujúca možnosť samoobslužného nakupovania odpovedalo viac než 60 %, že je pre nich táto možnosť dôležitá. Pre 85 % opýtaných vo veku od 50 do 59 rokov je táto možnosť skôr dôležitá. 

Prieskumu sa zúčastnilo 258 respondentov z košického kraja, vo veku od 18 rokov.

Súvisiace články

Aktuálne správy