Harley-Davidson bojuje o prežitie výrobou anti-harleyov v Ázii

, jalopnik.com Foto: SITA/AP

Harley-Davidson má už nejaký čas problémy. Mladí ľudia v Amerike nechcú veľké, ťažké motocykle a obchodná vojna prezidenta Trumpa bola pere firmu takmer katastrofálna. Čím viac sa výrobca obracia na Áziu. Spoločnosť dúfa, že predaj motoriek v zahraničí bude jej najväčším trhom.

Harley má na trhu zvláštnu pozíciu. Jeho imidž v zahraničí je omnoho väčší než v Amerike. Harley rastie v Ázii a na iných trhoch predajom ľahších motocyklov, čo je rovnaká stratégia akú zvolila  Honda, Kawasaki, Yamaha a Suzuki, ktoré takmer zložili H-D, keď vstúpili na americký trh v  60. a 70. rokoch minulého storočia. Harley rovnako ako japonskí výrobcovia zistil, že trh s menšími motorkami je jednoducho väčší ako trh s ťažkými motocyklami.

Dnes, ako na to poukazuje The Wall Street Journal, Harley spolupracuje s Qianjiang Motorcycle, čínskou spoločnosťou, s podporou Geely, vlastníka Volvo, na výrobe ľahkého motocykla s cieľom predať polovicu svojich motocyklov do zahraničia do roku 2027. Harley už má továrne v Brazílii, Indii, Austrálii a Thajsku. Svoju činnosť vo fabrike v Kansas City chce ukončiť.

Harley v stredu oznámil, že nový motocykel bude vyrábať Qianjiang Motorcycle Co. a bude mať objem motora 338 kubických centimetrov. Pritom väčšina motocyklov predávaných v USA má v Harleyoch osadené motory s objemom 601 cm3 a viac.

Nový model bude jediným značky Harley, ktorý nebude vyrobený vo vlastných fabrikách. Aj napriek malej veľkosti bude prémiovým produktom v Číne, pretože bude vyzerať aj znieť jednoznačne ako Harley. Jeho debut sa očakáva do konca roka 2020.

Harley má už dlhú tradíciu v udeľovaní licencií na svoj názov pre všetky druhy výrobkov, takže nie je prekvapujúce, že by tak neváhali urobiť pre motocykel vyrobený v Ázii. Na trhu, na ktorom sa kľúčoví zákazníci z USA pravdepodobne nikdy neobjavia. Samotná definícia „kľúčového zákazníka“ spoločnosti Harley sa nevyhnutne zmení, keď jej expanzia v zahraničí neustále rastie. „V Číne vidíme obrovskú dlhodobú príležitosť,“ povedal výkonný riaditeľ Matt Levatich. Vlani sa firma vyjadrila, že očakáva, že od roku 2017 do roku 2022 bude ročný predaj menších motoriek v Ázii rásť o 6 % ročne, pričom v tomto období očakáva pokles predaja mnohých modelov v USA.

V tomto kontexte sa dá pozerať aj na elektrický Harley, LiveWire. Ľudia, ktorí si kupujú nový Harley, už čoraz menej pochádzajú z USA. Je to šikovná stratégia pre spoločnosť, ktorá robí to, čo japonskí výrobcovia robili pred určitým časom. Treba ísť tam, kde sú peniaze. Tí čo milujú H-D, by na tento vývoj frflať nemali, firma bojuje za svoj život všetkými potrebnými prostriedkami.

 

 

Súvisiace články

Aktuálne správy