Zmena pracovného prostredia: Jednoduché je vyrobiť, ťažšie je predať

Diskusia 1  
Zmena pracovného prostredia: Jednoduché je vyrobiť, ťažšie je predať
Zdroj: HOR
Foto: getty images


15. 5. 2019 - Kam smeruje výroba a predaj nábytku? Kto sú dominantní hráči v segmente kancelárskeho nábytku a ako sa pripravujú na budúcnosť?

Podľa údajov stránky researchandmarkets.com sa v roku 2018 celosvetovo predal v kategórii nábytok tovar v hodnote 470 miliárd dolárov. Kancelársky nábytok z toho predstavuje približne 1/3 s objemom tesne pod 138 miliárd USD. Predaje kancelárskeho nábytku vzrástli medzi rokmi 2015 a 2018 o 28 miliárd USD a rástli tak rýchlejším tempom než celkový nábytkársky segment, keď kancelárska podskupina vzrástla o 25,4% oproti celkovému rastu nábytku o 18% v rovnakom období. Hlavným ťahúňom vo výrobe, ale aj predaji kancelárskeho nábytku ja región Ázie a tento trend zrejme bude pokračovať aj v budúcnosti.

Kto sú najväčší hráči v odvetví kancelárskeho nábytku v USA a v Európe? Ak si pozrieme poradie top 10 výrobcov v USA a v Európe, zaujme nás rozdiel vo veľkosti špičkových výrobcov na oboch stranách Atlantiku. Omnoho vyššia koncentrácia výroby v USA, kde najväčší hráči dosahujú 5 – 6 násobne väčšie tržby ako najväčšie spoločnosti zo starého kontinentu.

 USA /Kanada    tržby v mil. eur   poradie   tržby v mil. eur  Európa
 Steelcase 2.614,80 1 474,64 Vitra
 Herman Miller 1.964,55 2 432,25 Kinnarps
 Haworth 1.673,06 3 320,51 Poltrona Frau
 HNI 1.414,34 4 318,04 NowyStyl Group
 LA-Z-Boy 1.113,36 5 292,75 Ahrend
 Knoll Inc 888,27 6 206,25 VS
 GF Group 862,40 7 196,17 USM
 Kimball 577,81 8 190,29 Sedus
 KI 560,56 9 158,85 Senator
 Teknion 431,20 10 151,29 bene

Výrobcovia kancelárskych stolov, stoličiek a iného nábytku musia v súčasnosti reagovať na zmeny v pracovných systémoch a návykoch mileniálov, musia reagovať na trendy v metódach spolupráce a iným globalizačným zmenám. Firmy dnes viac spoliehajú na medzinárodné a doslova po celom svete roztrúsené tímy (business shared services centrá aj u nás kooperujú s podobnými v Bangalore, Bukurešti či Edinburgu) a viac využívajú mobilné technológie. Zmenšujú sa plochy kancelárskych priestorov, rastie počet pracovísk bez stáleho pracovného stola a viac sa využívajú co-workingové priestory.

Pracovisko a jeho vybavenie, dizajn, prostredie a vzhľad sa v časoch boja o kvalifikované pracovné sily stávajú jedným z motivačných faktorov pre prijímanie pracovných ponúk uchádzačmi. Firmy tak investujú do nábytku, ktorý spĺňa parametre kladené trhom – inovatívnosť, digitálne technológie a ich obsluha a napokon firemná kultúra. Kancelárske zariadenie by malo vyhovovať moderným požiadavkám, malo by byť jednoduché a funkčné, malo by umožňovať prácu aj mimo stabilného pracovného stola a samozrejme je tu požiadavka na variabilitu (od výškovo nastaviteľných stolov až po integrované prvky ako sú nabíjačky na smartfóny).

Zmena pracovného prostredia: Jednoduché je vyrobiť, ťažšie je predať

Staré dobré príslovie hovorí, že jednoduché je vyrobiť, ťažšie je predať. Preto sa aj v tomto podnikaní prejavujú nové smery a prvky. Podľa prieskumu agentúry Euclid len 14-16 % zákazníkov v dnešnej dobe kúpi nábytok cez internet, ale až 90 % začína svoj nákup vyhľadaním na internete. Ale zaujímavý je aj fakt, že v USA sa cez stránku Amazon.com v roku 2017 predali rôzne kancelárske prvky nábytku za viac ako 500 miliónov USD. Mimochodom, Amazon v tom roku predal matrace za 1,1 miliardy a postele za 800 miliónov USD. V tej súvislosti je dobré si zapamätať, že ak predajca dokáže na internete viditeľne prezentovať odporučenia typu „s týmto tovarom zákazníci často kúpili aj....“, môže tak predaj odporučených položiek zvýšiť až o 31 % (podľa výskumu spoločnosti Brilliance).

Ďalší dobrý tip je od agentúry Euclid, ktorá zistila, že ak v predajniach bola voľne dostupná wifi sieť, tak zákazníci často porovnávali vystavený tovar s alternatívami na internete predajcu, čo zvyšuje pravdepodobnosť nákupu o 20 %. Napokon predajcovia, ktorí dokážu na predajnom mieste pre kupujúceho zabezpečiť aj financovanie nákupu, dosahujú až o 120 % vyššie tržby v porovnaní s predajňami bez tejto služby.

Zmena pracovného prostredia: Jednoduché je vyrobiť, ťažšie je predať

Služby v súvislosti s alternatívnym financovaním uvádza do života aj gigant IKEA. V 30 krajinách sveta hodlá IKEA otestovať prenájom nábytku svojim zákazníkom. Výrobca tak chce reagovať na preferencie zákazníkov, ktorých zaujíma dopad jej výrobkov na životné prostredie a zároveň nepreferujú vlastníctvo. Pre zákazníka bude nový nábytok formou prenájmu dostupnejší, jednoduchší na obstaranie a zároveň by po ukončení prenájmu mal výrobca mať možnosť opätovného spracovania, čo šetrí životné prostredie. Je to v podstate nám známy trend všetko ako služba (nevlastním auto, jazdím uberom, či nevlastním bicykel, jazdím žltým mestským a podobne). V Holandsku IKEA už niekoľko mesiacov pre študentov ponúka balíček skladajúci sa z postele, písacieho stola, jedálenského stola a stoličiek na prenájom za 30,- eur mesačne.