Zmena pracovného prostredia: Jednoduché je vyrobiť, ťažšie je predať

, HOR Foto: getty images

Kam smeruje výroba a predaj nábytku? Kto sú dominantní hráči v segmente kancelárskeho nábytku a ako sa pripravujú na budúcnosť?

Podľa údajov stránky researchandmarkets.com sa v roku 2018 celosvetovo predal v kategórii nábytok tovar v hodnote 470 miliárd dolárov. Kancelársky nábytok z toho predstavuje približne 1/3 s objemom tesne pod 138 miliárd USD. Predaje kancelárskeho nábytku vzrástli medzi rokmi 2015 a 2018 o 28 miliárd USD a rástli tak rýchlejším tempom než celkový nábytkársky segment, keď kancelárska podskupina vzrástla o 25,4% oproti celkovému rastu nábytku o 18% v rovnakom období. Hlavným ťahúňom vo výrobe, ale aj predaji kancelárskeho nábytku ja región Ázie a tento trend zrejme bude pokračovať aj v budúcnosti.

Kto sú najväčší hráči v odvetví kancelárskeho nábytku v USA a v Európe? Ak si pozrieme poradie top 10 výrobcov v USA a v Európe, zaujme nás rozdiel vo veľkosti špičkových výrobcov na oboch stranách Atlantiku. Omnoho vyššia koncentrácia výroby v USA, kde najväčší hráči dosahujú 5 – 6 násobne väčšie tržby ako najväčšie spoločnosti zo starého kontinentu.

 USA /Kanada    tržby v mil. eur   poradie   tržby v mil. eur  Európa
 Steelcase 2.614,80 1 474,64 Vitra
 Herman Miller 1.964,55 2 432,25 Kinnarps
 Haworth 1.673,06 3 320,51 Poltrona Frau
 HNI 1.414,34 4 318,04 NowyStyl Group
 LA-Z-Boy 1.113,36 5 292,75 Ahrend
 Knoll Inc 888,27 6 206,25 VS
 GF Group 862,40 7 196,17 USM
 Kimball 577,81 8 190,29 Sedus
 KI 560,56 9 158,85 Senator
 Teknion 431,20 10 151,29 bene

Výrobcovia kancelárskych stolov, stoličiek a iného nábytku musia v súčasnosti reagovať na zmeny v pracovných systémoch a návykoch mileniálov, musia reagovať na trendy v metódach spolupráce a iným globalizačným zmenám. Firmy dnes viac spoliehajú na medzinárodné a doslova po celom svete roztrúsené tímy (business shared services centrá aj u nás kooperujú s podobnými v Bangalore, Bukurešti či Edinburgu) a viac využívajú mobilné technológie. Zmenšujú sa plochy kancelárskych priestorov, rastie počet pracovísk bez stáleho pracovného stola a viac sa využívajú co-workingové priestory.

Pracovisko a jeho vybavenie, dizajn, prostredie a vzhľad sa v časoch boja o kvalifikované pracovné sily stávajú jedným z motivačných faktorov pre prijímanie pracovných ponúk uchádzačmi. Firmy tak investujú do nábytku, ktorý spĺňa parametre kladené trhom – inovatívnosť, digitálne technológie a ich obsluha a napokon firemná kultúra. Kancelárske zariadenie by malo vyhovovať moderným požiadavkám, malo by byť jednoduché a funkčné, malo by umožňovať prácu aj mimo stabilného pracovného stola a samozrejme je tu požiadavka na variabilitu (od výškovo nastaviteľných stolov až po integrované prvky ako sú nabíjačky na smartfóny).

Staré dobré príslovie hovorí, že jednoduché je vyrobiť, ťažšie je predať. Preto sa aj v tomto podnikaní prejavujú nové smery a prvky. Podľa prieskumu agentúry Euclid len 14-16 % zákazníkov v dnešnej dobe kúpi nábytok cez internet, ale až 90 % začína svoj nákup vyhľadaním na internete. Ale zaujímavý je aj fakt, že v USA sa cez stránku Amazon.com v roku 2017 predali rôzne kancelárske prvky nábytku za viac ako 500 miliónov USD. Mimochodom, Amazon v tom roku predal matrace za 1,1 miliardy a postele za 800 miliónov USD. V tej súvislosti je dobré si zapamätať, že ak predajca dokáže na internete viditeľne prezentovať odporučenia typu „s týmto tovarom zákazníci často kúpili aj….“, môže tak predaj odporučených položiek zvýšiť až o 31 % (podľa výskumu spoločnosti Brilliance).

Ďalší dobrý tip je od agentúry Euclid, ktorá zistila, že ak v predajniach bola voľne dostupná wifi sieť, tak zákazníci často porovnávali vystavený tovar s alternatívami na internete predajcu, čo zvyšuje pravdepodobnosť nákupu o 20 %. Napokon predajcovia, ktorí dokážu na predajnom mieste pre kupujúceho zabezpečiť aj financovanie nákupu, dosahujú až o 120 % vyššie tržby v porovnaní s predajňami bez tejto služby.

Služby v súvislosti s alternatívnym financovaním uvádza do života aj gigant IKEA. V 30 krajinách sveta hodlá IKEA otestovať prenájom nábytku svojim zákazníkom. Výrobca tak chce reagovať na preferencie zákazníkov, ktorých zaujíma dopad jej výrobkov na životné prostredie a zároveň nepreferujú vlastníctvo. Pre zákazníka bude nový nábytok formou prenájmu dostupnejší, jednoduchší na obstaranie a zároveň by po ukončení prenájmu mal výrobca mať možnosť opätovného spracovania, čo šetrí životné prostredie. Je to v podstate nám známy trend všetko ako služba (nevlastním auto, jazdím uberom, či nevlastním bicykel, jazdím žltým mestským a podobne). V Holandsku IKEA už niekoľko mesiacov pre študentov ponúka balíček skladajúci sa z postele, písacieho stola, jedálenského stola a stoličiek na prenájom za 30,- eur mesačne.

Súvisiace články

Aktuálne správy