Ohňom proti požiaru

, Financial Times;Bloomberg Foto: SITA/AP

Francúzske a holandské ministerstvá financií si našli nové miesto, kde proti sebe môžu bojovať. Informuje Financial Times.

Včera v noci po uzavretí trhov holandská vláda odhalila, že v tichosti získala 12,68-percentný podiel v spoločnosti Air France-KLM, aby ochránila svoje národné záujmy pred tým, ako bude táto medzinárodná spoločnosť stále viac ovládaná francúzskou metropolou.

Wopke Hoekstra, holandský minister financií, uviedol, že jeho rezort plánuje kúpiť dostatok akcií, aby sa vyrovnal 14,3 % podielu francúzskeho štátu. Holandsko sa muselo poponáhľať, pretože ako povedal, je to jediný spôsob, ako sa "priamo zapojiť" do formovania leteckej spoločnosti, ktorá poskytuje holandskej ekonomike tisíce pracovných miest a množstvo ďalších investícií.

Wopke Hoekstra
V Paríži ale niečo podobné nečakali. Bruno Le Maire, francúzsky minister hospodárstva, včera v noci nemal dostatok informácií ani od vlády ani od manažmentu leteckej spoločnosti. Nemali dôvod niečo také očakávať. Kto by predpokladal, že stredopravá holandská vláda, ktorá sa stala európskym šampiónom voľného trhu, začne s verejnými záujmami v súkromných spoločnostiach na ochranu národných hospodárskych záujmov.

Ale Holanďania sa rozhodli bojovať rovnakou zbraňou proti tomu, čo považujú za protekcionistické praktiky Francúzska. Istý diplomat anonymne povedal, že Holandsko "prevzalo kontrolu" nad spoločnosťou Air France-KLM. Pri zmene stojí Le Maire, ktorý sa sťažuje na prípadné politické zásahy do strategických odvetví.

Bruno Le Maire
Dvaja národní dopravcovia sa spojili pred 15 rokmi, v tomto zväzku ale vládnu nezhody, holandské záujmy sa údajne dostávali na druhú koľaj. V liste poslancom Hoekstra spísal litánie sťažností na riadiacu štruktúru leteckej spoločnosti, o ktorej hovorí, že potlačila záujmy Holandska. Francúzska časť skupiny je oveľa väčšia, ale vykazuje citeľne horšie výsledky, podľa analytikov prevažne kvôli častým štrajkom. KLM je naopak v zisku. Air France oznámila za minulý rok prevádzkový zisk 266 miliónov eur, zatiaľ čo partnerská KLM mala prevádzkový zisk 1,07 miliardy eur. Aj to je dôvod, prečo je napätie v rámci skupiny tak veľké.

Holanďania, ktorí majú ešte približne ďalších 70 miliónov eur na nákup akcií, sú jednoznačne pripravení dostať sa na úroveň Paríža na obranu časti KLM a presadiť jeho dominanciu na letisku Schiphol v Amsterdame. Hoekstra už sľubuje, že bude "aktivistickým" akcionárom. Tento krok získal podporu od holandského prezidenta KLM a má širokú podporu z liberálnejších častí holandského politického spektra. "Robíme to za účelom ochrany verejného záujmu. Udržanie medzinárodných letov v Schiphol má veľký význam pre našu ekonomiku a pre naše pracovné miesta," vyhlásila ministerka dopravy Cora van Nieuwenhuizenová.

V posledných dňoch sa na vládnej úrovni uskutočnili rokovania o hospodárení skupiny a o plánoch tesnejšej integrácie. Holandský premiér Mark Rutte k tomu povedal iba to, že existujú "vážne otázniky" ohľadom výkonnosti francúzsko-holandskej leteckej spoločnosti ako skupiny. Minister Hoekstra argumentoval, že išlo o ochranu záujmov letiska Schiphol a KLM. Zdroje agentúry Bloomberg k tomu uviedli, že stretnutie sa niesla v značnom napätí a boli dosť nepríjemné.

Financial Times príše, že Frrancúzi milujú mimikry. Napriek všetkému marketingu ospevujúcemu voľné trhy, Holanďania nedávno ukázali, že prijali viac francúzskeho prístupu k ochrane spoločností pred tlakom na medzinárodnom trhu v oblastiach, ako je verejné obstarávanie a dokonca aj politika hospodárskej súťaže.

Z krátkodobého hľadiska však táto letecká sága ukázala, že francúzsko-holandské napätie, ako dôkaz o budúcnosti eurozóny alebo európskej priemyselnej politiky, si našlo nový priestor na súboje: oblohu.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy