Minimálne 10 %: Francúzsko chce zaviesť povinnú maržu pre obchodníkov

, BBC Foto: SITA/AP

Vláda sa týmto krokom snaží pomôcť menším výrobcom. Existujú však obavy, či bude nový zákon fungovať tak, ako sa predpokladá.

Francúzske médiá sa problematike povinnej marže, ktorá nedovoľuje predávať tovar za výrobné náklady, venuj celkom podrobne. Nová legislatíva podľa bude mať podľa nich dopad na supermarkety a hypermarkety, ktoré v pretrvávajúcej cenovej vojne znižujúv snahe prilákať čo najviac zákazníkov, ponúkajú tovar s minimálnou maržou a ťažia predovšetkým z veľkých obratov. Malé obchody ale nemôžu tak nízkym maržiam konkurovať.

Napríklad reťazec Carrefour očakáva, že kvôli novým pravidlám zvýši ceny v priemere o 35 centov. Chce to kompenzovať zvýšením zliav pre držiteľov vernostných kariet. Precenenie by sa dotklo zhruba tisícky potravín z 25 tisícového sortimentu. Hypermarkety E Leclerc zdražujú tisíc položiek o 3 percentá. Podľa francúzskeho ministra poľnohospodárstva Didiera Guillauma má v supermarketoch zdražieť 500 z 13 tisíc výrobkov, v hypermarketoch 800 z 20 tisíc. Tvrdí, že cena mäsa a rýb hore nepôjde.

Francúzska vláda dúfa, že vyššie ceny pre konečných spotrebiteľov spôsobia, že obchody budú viac platiť svojim dodávateľom z radov veľkoobchodníkov a tí zas zaplatia viac francúzskym výrobcom potravín a nápojov. To si ale nemyslí organizácia na ochranu práv spotrebiteľov UFC Que Choisir, tá tvrdí, že malé reťazce ceny nezdvihnú, pretože ich marže sú už dnes vyššie ako 10 percent. Navyše zmeny zaplatia Francúzi s najnižšími príjmami a slabou kúpnou silou. Skeptické sú aj poľnohospodárske odbory Confédération paysanne, hlvane v tom či budú veľkoobchody platili viac francúzskym poľnohospodárom. Zákon to nevyžaduje a tak neexistuje žiadna záruka, že výrobcovia dostanú viac.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy