Rastúca popularita kávy v Číne láka Starbucks a jeho konkurentov

Káva sa stáva čoraz obľúbenejším nápojom aj v tradičnej krajine čaju - v Číne. A rýchlo rastúci čínsky trh zase láka veľké kaviarenské reťazce, ako je americký Starbucks, aj malé špecializované značky.

Káva sa stáva čoraz obľúbenejším nápojom aj v tradičnej krajine čaju – v Číne. A rýchlo rastúci čínsky trh zase láka veľké kaviarenské reťazce, ako je americký Starbucks, aj malé špecializované značky.
V čínskom centre obchodu, v Šanghaji, už fungujú tisícky trendových kaviarní. To je známkou „expanzie kaviarenskej kultúry“ v tejto ázijskej krajine.
Dominantné postavenie na čínskom trhu má americká sieť kaviarní Starbucks, ktorá sa v tejto krajine teší z rýchleho rastu, zatiaľ čo doma, v Spojených štátoch, je pod tlakom novej vlny špecializovaných „gurmánskych“ kaviarní a tiež lacnejšej konkurencie.
Howard Schultz, predseda predstavenstva Starbucks, na slávnostnom otvorení prvej zámorskej pražiarne, opulentného vlajkového obchodu s výberovými kávami a pekárňou, vyhlásil, že čínska divízia je na najlepšej ceste, aby sa pre firmu stala „väčšou, silnejšou a dôležitejšou“ ako jej prevádzky v USA. Rozširujúca sa stredná trieda v tejto ázijskej krajine ponúka veľké príležitosti, Starbucks by preto chcel v priebehu jednej dekády otvoriť v Číne až 10.000 filiálok. Tým by sa počet jeho prevádzok v ázijskej krajine vyrovnal USA.
Americká sieť mala v minulom roku 54,8-% podiel na čínskom kaviarenskom trhu. To jej dáva veľký náskok pred konkurenciou, ako sú McCafe amerického reťazca s rýchlym občerstvením McDonald’s či Costa Coffee a ďalší.
V Číne, na rozdiel od USA, bolo doteraz najväčšou výzvou pre Starbucks presvedčiť tamojších tradičných konzumentov čaju, aby si dali kávu, a nie konkurenčný boj s miestnymi súpermi. To sa však môže zmeniť. V krajine začínajú pribúdať neuveriteľne rýchlo menšie značky a nezávislé špecializované kaviarne.
V samotnom Šanghaji je odhadom 6500 kaviarní. Ide o malé reťazce, nezávislé obchody a pekárne s kávou, ktoré bojujú o svoj podiel na rýchlo expandujúcom trhu. Experti predpovedajú, že do roku 2022 by mohli tržby kaviarní vzrásť na 79 miliárd jüanov (10,6 miliardy eur) z očakávaných 60 miliárd CNY v tomto roku.
Medzinárodné kávové reťazce sa teraz snažia dostať na tento trh napriek tomu, že Starbucks má vďaka skorému štartu pred nimi veľký náskok.
Peet’s Coffee, jeden z najväčších rivalov Starbucks na domácom americkom trhu, otvoril svoju prvú prevádzku v Číne minulý mesiac.
„Čína je mojou najvyššou prioritou pre rok 2018,“ povedal Pascal Heritier, výkonný riaditeľ talianskej spoločnosti Massimo Zanetti, ktorá predáva kávy značky Boncafe a Segafredo. Dodal, že už rokoval s miestnymi partnermi o expanzii na čínskom trhu.
Samotný Starbucks v uplynulom štvrťroku zaznamenal 8-% nárast tržieb v prevádzkach otvorených viac ako rok.
Starbucks okrem pražiarne začal otvárať v Číne aj drahšie kaviarne a snaží sa zlepšiť ponuku jedál. Využíva pritom populárne miestne platobné platformy Alibaba Group Holding a Tencent Holdings.

Súvisiace články

Aktuálne správy