Analytici ING: Všetky nové automobily v Európe budú do roku 2035 elektrické

, qz Foto:TASR/Michal Svítok

Spaľovací motor to má už zrátané. Nedávny prieskum holandskej banky ING určil rok 2035 za termín, kedy vozidlá poháňané batériami porazia tradičné benzínové motory.

Predaj elektrických vozidiel v Európe rastie pomaly. Iná je situácia v Číne, alebo USA. V roku 2016 Čína zaznamenala až 352 000 nových e-vozidiel, zatiaľ čo v tom istom období to bolo v USA 159 000.


Na celom svete trápia výrobcov elektrických vozidiel tri problémy:
– obmedzený dojazd na jedno nabitie batérie,
– nedostatočne rozvinutá infraštruktúra pre nabíjanie
– vyššie náklady na elektrické modely áut.


Vládne stimuly presvedčili mnohých kupujúcich, aby dali prednosť elektrickej energii, ale keď sa tieto stimuly odstránia, ako sa to nedávno ukázalo v aprílovom poklese predaja Tesla v Hongkongu, má v súčasnosti pre väčšinu ľudí väčší zmysel kúpiť si tradičný automobil. To by sa ale malo rýchlo zmeniť.

Podľa správy ING, by sa do roku 2020 mala technológia batérií zefektívniť. To znamená, že náklady rýchlo klesnú a do roku 2028 úplne zmiznú cenové rozdiely medzi elektrickými a spaľovacími motormi. Pokiaľ ide o celkové náklady na vlastníctvo (nákup, údržba, pohon, atď.), do roku 2024 by dokázal podľa analytikov banky e- Golf svojmu majiteľovi ušetriť celkovo až 2500 eur ročne v porovnaní s porovnateľným benzínovým vozidlom.

Aj napriek tomu, že do roku 2028 sa dosiahne parita cien, ING predpovedá, že to bude trvať do roku 2035, kým si každý, kto si chce kúpiť nové auto, zvolí elektrický pohon. Argumentujú tým, že až po tomto roku budú náklady na vlastníctvo elektromobilu nižšie, než na vlastníctvo tradičných automobilov.

Niektoré európske automobilky už tento trend do svojich výrobných programov zaradili. Vyvíjajú buď čisto elektrické modely, alebo volia hybridný pohon. Najväčšou výzvou však nebude prechod z tradičných na elektrické pohonné jednotky. ING predpovedá, že najväčšou hrozbou pre odvetvie bude prístup k surovinám ako je lítium a grafit pre výrobu batérií, ako aj potreba rozšírenia výrobných kapacít.

Výrobcovia automobilov v EÚ v súčasnosti pokrývajú 25 % globálneho trhu spaľovacími motormi, len nepatrné 3 % patria v súčasnosti v Európe elektromobilom, prípadne ešte len plánovanej výrobe. Európski výrobcovia automobilov vstupujú oneskorene do hry, pokiaľ ide o inovácie v oblasti pohonu. Dôvod? Stále sa dokážu tešiť z čísel predajnosti na tradičnom automobilovom trhu, nič ich netlačí do výroby elektrických vozidiel, ktoré dnes nerobia v predajnosti žiadne skvelé čísla.

Čína ani USA na vavrínoch nespia. Kým komunistická krajina stavia továrne na výrobu batérií, USA robí pokroky najmä vďaka spoločnosti Tesla. ING predpovedá, že elektrické automobily z Číny a USA by tak mohli za niekoľko desiatok rokov vážne odhryznúť z európskeho automobilového trhu.

Súvisiace články

Aktuálne správy