Moderné recepty menia ceny komodít: Zabudnite na avokádo, karfiol je nový grál!

, fincentrum Foto: thinkstock

S pribúdajúcim počtom vegetariánov a vegánov vznikajú nové trendy vo výžive, ktoré následne ovplyvňujú cenu niektorých komodít.

Investičný svet je pri svojich vážnych témach niekedy príliš vzdialený bežným ľuďom. Pritom aj zdravé stravovanie sa môže mať významný dopad na investície. Vďaka nemu  stúpajú ceny trendy komodít a vytvára sa priestor pre investorov.

Zdravý životný štýl podporujú napríklad mobilné aplikácie zamerané na zobrazenie výživových hodnôt potravín, či zostavovanie optimálneho jedálneho lístka. Inšpiráciou k obohateniu jedálnička o nové kreatívne recepty sú však aj rôzne blogy. Trendy v jedle tak určujú najmä sociálne médiá, napríklad instagram, je jedným z najnovších jedálenských trendov takzvaný unicorn toast. Nie je pritom ničím iným ako toastom natretým rôzne zafarbenými smotanovými syrmi. Ceny smotanových syrov vzrástli jeho dôsledkom od začiatku roka globálne o 21 percent. Podobným trendom sa riadi aj avokádový sendvič či karfiolová ryža.

V Mexiku, ktoré je najväčším svetovým producentom avokáda, sa toto ovocie nazýva aj ako zelené zlato. Názov určite sedí, v Mexiku dosiahlo vyšší rast predaja, než akákoľvek iná plodina. Celosvetový dopyt po avokáde narastá každým rokom o zhruba tri percentá, pričom jeho produkcia za týmto tempom zaostáva. To sa pochopiteľne odráža na jeho cene, ktorá je oproti rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka vyššie až o 120 percent.

Cena avokáda je značne sezónna, pričom minulý rok vzrástla výrazne viac ako v predchádzajúcich rokoch a tento trend možno pozorovať aj tento rok. „Tlak na rast cien spôsobil už spomínaný vzostup dopytu, no tiež aj nepriaznivé klimatické podmienky v ostatných rokoch,“ hovorí analytik Fincentra Peter Világi. Avokádo potrebuje k vypestovaniu približne päťkrát viac vody ako napríklad pomaranč. Pretrvávajúce sucho má teda na vývoj jeho ceny značný vplyv.

K najvýraznejšiemu nárastu v spotrebe avokáda došlo v USA, kde medzi rokmi 2006 a 2015 stúpla jeho konzumácia o 1,6 kg na obyvateľa, čo je nárast o viac ako sto percent. Podľa prieskumu spoločnosti Starbucks ľudia konzumujú avokádo nielen pre svoju chuť, ale aj kvôli obsahu zdravých olejov a tukov, ktoré pomáhajú redukovať riziko rakoviny a srdcové choroby. Vzhľadom k tomu sieť Starbucks nedávno rozšírila ponuku o obľúbený avokádový sendvič.

Karfiol – nový grál

Rast ceny avokáda je však zanedbateľný oproti cenám karfiolu. Ten v USA počas posledného roka zdražel takmer trojnásobne. Hoci cena tejto zeleniny v ostatnom čase mierne klesla, stále je na hodnotách prevyšujúcich historický priemer. Rast ceny spôsobujú najmä moderné recepty ako napríklad karfiolová ryža, či karfiolová pizza. Recepty majú v obľube najmä vegáni a ľudia stravujúci sa bezlepkovo.

Aký si teda z toho môže investor vyvodiť záver?

„Na súčasné trendy zdravého životného štýlu, ktoré sú veľmi jednoducho šíriteľné pomocou sociálnych sietí, reagujú ceny neštandardných potravinových komodít výrazným nárastom,“ hovorí analytik Fincentra Peter Világi.

Najmä u avokáda, ktoré používajú reštaurácie a ľudia na prípravu guacamole, sushi alebo sendvičov, môžeme pozorovať výrazne zvýšený dopyt. Pred pár rokmi bolo avokádo považované za niečo neznámeho a dnes sa vďaka rozmachu záujmu o zdravé potraviny teší veľkej popularite.

S pribúdajúcim počtom vegetariánov a vegánov vznikajú nové trendy vo výžive, ktoré potom ovplyvňujú cenu niektorých komodít. „Niektoré spoločnosti dokážu následne tieto trendy využiť vo svoj prospech a flexibilne prispôsobiť ponuku. Ak ste teda fanúšikmi niektorej neznámej potraviny, môžete skúsiť vstúpiť do dlhej pozície (na rast ceny) a potom skúsiť vašu obľúbenú potravinu spropagovať cez sociálne siete,“ uzatvára analytik Fincentra.

Súvisiace články

Aktuálne správy