Luxus už neťahá, Hugo Boss zvažuje zatváranie butikov

, Bloomberg;Reuters;patria;TASR Foto: TASR/AP

Hospodárske výsledky nemeckej módnej značky Hugo Boss za prvý tohtoročný štvrťrok pomerne jasne odrážajú nepriaznivý vývoj, ktorý dopadol na odvetvie luxusného tovaru. Zďaleka najväčší prepad štvrťročného zisku najmenej za šesť rokov spôsobený z veľkej časti rastom nákladov, vedie nemeckú spoločnosť dokonca k úvahám o zmenšení obchodnej siete.

Štvrťročný čistý zisk Hugo Boss sa prepadol takmer o 50 percent na 38,5 milióna eur. Upravený zisk EBIT v prvom tohtoročnom kvartáli klesol o 29 percent na 93,5 milióna eur. Analytici v priemere očakávali o niečo viac, 96 miliónov eur. Tržby nemeckého maloobchodníka spadli o 4 percentá na 643 miliónov eur, opäť sa ocitli pod odhadmi trhu na úrovni 647 miliónov eur.

Nasledujúce mesiace ukážu, či sa Hugo Boss vydá cestou zatvárania butikov. Spoločnosť sa každopádne chystá znižovať náklady a vyjednávať o nájmoch. Práve tieto rokovania by podľa očakávania mali spoločnosti priniesť tento rok úspory vo výške až 50 miliónov eur. Boss sa chystá obmedziť tohtoročné investície z vlaňajších 220 miliónov na 160 až 180 miliónov eur.

Boss, rovnako ako aj zvyšok konkurencie na poli luxusného tovaru, nie je  imúnny voči biednemu dopytu po luxuse v Ázii ani zľavám v Spojených štátoch. Horšie tržby za prvý štvrťrok zverejnili luxusné holdingy LVMH, Richemont alebo britská Burberry.

Hugo Boss znížil výhľad pre tento rok a mizerná situácia v luxusnom sektore stála generálneho riaditeľa Clausa-Dietricha Lahrsa vo februári miesto. V druhej polovici roka však nemecká módna značka očakáva zlepšenie, ako z pohľadu tržieb, tak aj zisku. Napríklad v Číne zlacnel Boss jarnú kolekciu o 20 percent, aby tamojšiu cenovú úroveň priblížil tým európskym a podporil tak dopyt čínskych spotrebiteľov.

Akcie Hugo Boss stratili len za posledný rok zhruba polovicu svojej hodnoty. Titul však na zverejnené výsledky reagoval viac než percentným rastom.

Dôvodov pre problémy módnej branže je viacero, napríklad aj kríza na dôležitom ruskom trhu a silný dolár. Podceňovať nemožno ani počasie. Pokiaľ tovar nezodpovedá aktuálnemu počasiu, zostávajú regály plné a nasledujú výrazné zľavy. Ďalšou príčinou sú relatívne prázdne centrá miest, kde majú mnohé renomované značky svoje kamenné predajne. Ak ľudia nakupujú cez internet, odpadáva faktor spontánnych nákupov.

Značky Gerry Weber a Tom Tailor už museli rad predajní zatvoriť, Hugo Boss musel zatvoriť obchody najmä v Číne. Podľa analytikov Hugo Boss stále priveľmi podporuje vlastné predajne, ktoré síce sľubujú vyššie zisky, no pohlcujú aj nemalé sumy. A keďže sa sústredil na expanziu v Číne, analytici tvrdia, že sa pozabudlo na vývoj produktov a ziskovosť. Počet jeho značkových predajní v rokoch 2008 až 2015 vzrástol z 330 takmer na 1700.

Samotná prítomnosť v peších zónach a nákupných centrách už nestačí a týka sa to predovšetkým drahých značiek prémiového segmentu. "Ľudia chcú niečo zažiť. Musia mať chuť stráviť v obchode svoj čas. A to je drahé," tvrdí Oliver MacConnel z berlínskej Fashion Practise Academy. Všetky značky sa musia zamerať na svoje silné stránky, v prípade Hugo Boss ide o vysoko kvalitné a cenovo primerané modely pánskej konfekcie.

V Hugo Boss zrejme svitá na nové časy, keďže po Larsovi musel predčasne odísť aj šéf značky Christoph Auhagen. Jeho miesto by mal zaujať doterajší manažér značky Tommy Hilfiger Ingo Wilts. Podľa analytikov výmena na poste šéfa značky naznačuje, že koncern sa opäť zameria na pánsku módu. Hugo Boss v posledných rokoch investoval neprimerane veľa peňazí do dámskej módy, ktorá mu však veľa ziskov nepriniesla. Nemecká značka je napriek tejto snahe, neustále preslávená skôr svojimi pánskymi oblekmi.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy