NDS rešpektuje rozhodnutie ÚVO o diaľnici s tunelom Višňové

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. znovu vyhodnotí ponuky v tendri na výstavbu diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v dĺžke takmer 13,5 kilometra.

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) akceptuje rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) v tendri na výstavbu diaľnice s tunelom Višňové a povinnosti z neho vyplývajúce. Pre agentúru SITA to vo štvrtok potvrdil hovorca diaľničiarov Marcel Jánošík. ÚVO už zverejnil rozhodnutie, podľa ktorého má NDS opäť vyhodnotiť ponuky vo verejnej súťaži na vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie prác pri výstavbe úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala v dĺžke takmer 13,5 kilometra. Súčasťou diaľnice pri Žiline bude aj 7,5-kilometrový tunel

NDS sa podľa ÚVO dostatočným spôsobom nevenovala posúdeniu ponuky úspešného uchádzača, teda skupiny spoločností Skanska SK a.s. a Strabag s.r.o., z hľadiska jej faktickej realizovateľnosti a uskutočniteľnosti pri dosiahnutí predpísaných funkčných vlastností systému vetrania. A to v nadväznosti k odporúčaniam a pochybnostiam, na ktoré upozorňovalo odborné stanovisko NDS.

Úrad nariadil znovu vyhodnotiť ponuky po tom, ako vyhovel námietkam združenia D1 Višňové DMM v zložení Doprastav, a.s., Metrostav, a.s. a Marti Contractors Ltd. proti vyhodnoteniu ponúk. Združenie navrhlo druhú najlacnejšiu cenu vo výške 382,83 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Diaľnicu ponúkli najlacnejšie postaviť spolu Skanska SK a.s. a Strabag s.r.o., a to za 338,29 mil. eur, čo je 37,7 % zo štátom odhadovaných nákladov 896,53 mil. eur. NDS ich ponuku, ktorá je o 21,75 % nižšia ako priemerná ponuková cena ostatných uchádzačov, predbežne prijala. Skanska a Strabag si za navrhnutou cenou stoja. „Cena nášho združenia je výsledkom spoločnej práce na technických a projektových riešeniach. Skanska a Strabag sú dve fundované spoločnosti s dlhoročnými skúsenosťami v tunelových stavbách,“ uviedla pre agentúru SITA ešte vlani v júni po predložení ponuky generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK a.s. Magdaléna Dobišová.

Združenie s Doprastavom poslalo námietky proti vyhodnoteniu ponúk ešte vlani v decembri. Vyslovilo v nich predpoklad, že ak v technickom riešení vetrania tunela Višňové nebolo v ponuke úspešného uchádzača uvažované s vetraním za použitia medzistropu, a ak k odvetraniu tunela nemala byť použitá úniková štôlňa, tak sú pri danej dĺžke tunela potrebné dve vetriace šachty, ktoré majú byť od seba vzdialené maximálne tritisíc metrov. Takéto technické riešenie označilo združenie za podstatne nepriaznivé pre životné prostredie. Zároveň vyslovilo pochybnosti, či NDS dôsledne preverila systém vetrania tunela navrhnutý úspešným uchádzačom a splnenie všetkých požiadaviek v súťažných podkladoch v jeho ponuke. Podľa predkladateľa námietok je dodržanie požiadaviek nevyhnutné pre dosiahnutie bezpečnosti pri prevádzke a údržbe tunela.

Navrhovateľ ďalej tvrdil, že najlacnejšia ponuka je neobvykle nízka a NDS sa dostatočne nezaoberala jej posúdením z hľadiska reálnosti. Združenie s Doprastavom uviedlo, že NDS sa prijatím tejto ponuky vystavila riziku v podobe neobvyklosti a nereálnosti ponúknutej ceny. Vyslovilo presvedčenie, že úspešný uchádzač nebude za cenu uvedenú v ponuke schopný dodať stavbu podľa pôvodných podmienok a požiadaviek.

NDS vyhlásila tender koncom roka 2011, ponuky piatich uchádzačov otvorila až v treťom termíne vlani 26. júna. Taliansko-slovenská skupina Impregilo S.p.A. a Dúha navrhla práce na diaľnici s tunelom Višňové vykonať za 409,8 mil. eur, ďalšie taliansko-slovenské združenie INC S.p.A. – HANT BA DS za 462,23 mil. eur a rakúsko-nemecko-slovenské konzorcium Alpine Bau, Hochtief AG a Váhostav – SK za 474,5 mil. eur. Priemerná cena všetkých ponúk bola 413,53 mil. eur.

Práce na diaľnici Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, vrátane naprojektovania, sú plánované na päť a pol roka. Ministerstvo dopravy chce projekt financovať z peňazí Európskej únie a štátneho rozpočtu, pričom počíta s jeho rozdelením na dve časové fázy. Dôvodom je, aby práce mohli byť financované z terajšieho a budúceho programového obdobia eurofondov. Do konca oprávneného obdobia súčasného Operačného programu Doprava, čiže do decembra 2015, totiž nemôže byť diaľnica ukončená v celej dĺžke.

Súvisiace články

Aktuálne správy