ŽSR začali tender na stavbu terminálu Košice za 28 mil. eur

Železnice Slovenskej republiky predpokladajú postaviť verejný terminál intermodálnej prepravy Košice za takmer tri roky do konca apríla 2015. Projekt chcú spolufinancovať z peňazí Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začali tender na prvú etapu výstavby verejného terminálu intermodálnej prepravy (TIP) Košice. Predpokladaná cena prác, vrátane vyhotovenia projektovej dokumentácie a zabezpečenia súvisiacej inžinierskej činnosti, je 28,11 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Štátny správca železničnej infraštruktúry plánuje projekt realizovať počas takmer troch rokov od 1. augusta tohto roka do 30. apríla 2015 a mal by byť spolufinancovaný zo zdrojov Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava. Otváranie ponúk je plánované 5. apríla, pričom o súťažné podklady je možné požiadať do 24. februára.

„Verejný terminál intermodálnej prepravy Košice bude slúžiť ako prekládkové miesto medzi železničnou a cestnou nákladnou dopravou,“ informovali ŽSR v ozname o začatí tendra vo Vestníku verejného obstarávania. Terminál vznikne na území mestskej časti Košíc v Šaci a obce Sokoľany v lokalite Bočiar asi 15 kilometrov juhozápadne od centra Košíc. „Hlavná časť terminálu je situovaná súbežne s traťovou koľajou ŽSR. V súbehu s traťovou koľajou bude spojovacia koľaj širokého rozchodu zo stanice Haniska pri Košiciach a požaduje sa aj výťažná koľaj,“ uviedli ďalej ŽSR. Vstupno-výstupná časť terminálu pre cestnú dopravu, kde budú parkoviská pre nákladnú dopravu na vstupe a výstupe, parkovisko pre osobnú dopravu, administratívna budova, Check-in a Check-out, sa bude nachádzať v priestore ohraničenom z dvoch strán účelovou komunikáciou a z ďalšej strany vlečkovými koľajami.

V prvej etape projektu majú byť postavené dve koľaje normálneho rozchodu a výťažná koľaj s príslušnými výhybkami. Navrhované sú tiež dve koľaje širokého rozchodu s príslušnými výhybkami. Súčasťou prvej etapy budú aj dva portálové žeriavy, ako hlavné manipulačné zariadenia s nosnosťou 45 ton. Žeriavy budú prekladať tovar medzi dopravnými prostriedkami navzájom – z vlaku na vlak, z vlaku na nákladný automobil alebo z dopravných prostriedkov na skladovú plochu a opačne.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie ČSFR a tým i na rozdelenie Česko – slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty. Od 1. januára 2002 sa ŽSR podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR rozdelili na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a.s. ŽSR zabezpečujú prepravné a dopravné služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvisiacich činností.

Súvisiace články

Aktuálne správy