Topvar v rukách Japoncov, PPF aj J&T z hry vypadli

, Bloomberg, ČTK, lidovky Foto: thinkstock

Japonský pivovar Asahi Group Holdings sa dohodol na prevzatí východoeurópskych značiek od spoločnosti SABMiller za 7,3 miliardy eur . Nákup je pre Asahi najväčšou akvizíciou v jeho doterajšej histórii, informovala agentúra Reuters.

Predaj aktivít SABMiller v Českej republike, Poľsku, Maďarsku, Rumunsku a na slovenskom je súčasťou podmienok pre prevzatie podniku zo strany amerického pivovaru Anheuser-Busch InBev, ktoré bolo dokončené v októbri. Okrem Plzeňského Prazdroja zahŕňajú predávané aktíva poľské  značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus.

Spoločnosť Asahi sa už skôr dohodla na prevzatí niektorých značiek SABMiller, ako je Peroni a Grolsch. Celkom za ne zaplatí 2,55 miliardy eur. Predaj týchto značiek bol tiež podmienka pre prevzatie SABMiller.

AB InBev sa na prevzatie SABMiller dohodol vlani a transakciu v hodnote 79 miliárd libier dokončil v októbri. Upevnil si tak pozíciu najväčšieho svetového výrobcu piva. Nová spoločnosť má pod kontrolou zhruba 27 percent svetového trhu s pivom.

Server IHNED.cz v pondelok s odvolaním sa na zdroj Hospodárskych novín blízky transakcii informoval, že spoločnosť Asahi predložila najvyššiu ponuku na východoeurópske značky SABMiller. Server Lidovky.cz potom s odvolaním sa na zdroj Lidových novín blízky rokovaniam uviedol, že z hry o tieto značky vypadli investičná skupina PPF najbohatšieho Čecha Petra Kellnera aj skupina J&T vedená Patrikom Tkáčom.

Asahi očakáva, že transakcia bude dokončená v prvom polroku 2017. Od zahraničných aktivít si sľubuje, že pre ňu budú motorom rastu na ceste k tomu stať sa globálnym hráčom. Akcie Asahi dnes v závere tokijského obchodovania klesli o 4,6 percenta.

Pre Asahi a ďalšie japonské pivovary nie sú zahraničné akvizície neobvyklou voľbou. Japonskí pivovarníci sa snažia znížiť svoju závislosť na stagnujúcom domácom trhu s pivom, na ktorý dolieha demografický vývoj v podobe starnutia tamojšej populácie. Kúpou značiek od SABMiller Asahi získava zavedené prémiové značky, na ktoré by podľa niektorých analytikov mohol nalákať mladšých japonských priaznivcov piva. Asahi si od zahraničných aktív sľubuje, že pre neho budú motorom rastu v úsilí stať sa globálnym hráčom.

Súvisiace články

Aktuálne správy